ایران می‌‌تواند خشک نشود - فرصت امروز

یکشنبه, 23 شهریور 1393 - 09:22

ایران می‌‌تواند خشک نشود

کمبود آب، تبدیل به زنگ خطری شده که مردم هر روز آن را می‌شنوند.  «از ذخیره آب تهران فقط چند قطره باقی است» شعار تبلیغاتی «کمپین یک قطره آب» است که به‌صورت خودجوش ولی کاملا هدفمند درفضای مجازی به راه افتاده است. این کمپین که در فاصله کمی با کمپین چالش سطل آب یخ توسط شرکت تبلیغاتی کهربا به راه افتاده، از استقبال خوبی برخوردار شده است. این کمپین با هدف جلب توجه جامعه به بحران کمبود آب در ایران برنامه‌ریزی و به سرعت فراگیر شده است.


نخستین تصویر آگهی این کمپین را روی ویترین خشکشویی پاکان مشاهده کردیم. طرحی که در صفحه اجتماعی این کمپین نیز منتشر شد و به سرعت از طرف سازمان‌ها و شخصیت‌های معروف مورد استقبال قرار گرفت. این استقبال تا حدی بود که چندی پیش وزیر نیرو به طور سرزده به این خشکشویی آمد و از این کمپین حمایت کرد.

در صفحه اجتماعی این کمپین صحبت‌های شخصیت‌های علمی کشور که درباره بحران بیان شده منتشر می‌شود و در راستای آن افراد مختلف جامعه درباره آن اظهار
نظر می‌کنند. استفاده از شعارهای خلاقانه و رنگ زمینه زرد بیشتر از همه این کمپین را متفاوت کرده و مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار داده است.
طرح‌هایی که زمینه‌ای کاملا زرد رنگ دارند و با شعارهایی با لحنی عامیانه همراه شده‌اند.

شعار «قربون دستت اون شیر آبُ ببند» از شعارهایی است که در این کمپین منتشر شده و دست به دست می‌چرخد و طرح آگهی این شعار به درخواست هدایت‌کنندگان کمپین به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود. در ادامه این طرح، تقریبا چند روز یک بار طرح جدیدی از این کمپین به نمایش گذاشته می‌شود. از شعارهای دیگری که نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند، شعار «بالاغیرتا، 5 دقیقه!» است؛ شعاری که در کنار پیامی با مضمون یکبار زمان بگذارید و امتحان کنید قرار
گرفته است. در این پیام اشاره می‌شود که واقعا می‌شود مدت زمان دوش گرفتن را به 5 دقیقه کاهش داد، با این کار ماهانه 4هزار لیتر آب
صرفه‌جویی می‌شود.
در این کمپین علاوه بر طرح‌ها و شعارهای هشدار دهنده، به عموم مردم نیز اطلاع‌رسانی خوبی شده است. برای مثال در طرحی از طریق تصویر، مصرف سرانه آب مردم ایران با سایر کشورها مقایسه شده است؛ تصویری ساده ولی تاثیرگذار که با استفاده از المان‌هایی بیننده را به سمت خود
جلب می‌کند.


درطرحی دیگر هم درباره متوسط اندازه دیوار مصرف روزانه آب در میان ایرانیان صحبت شده و اطلاعاتی هرچند کوتاه بیان شده است. برای مثال در این آگهی آمده متوسط مصرف آب در ایران 40 لیتر بالاتر از استاندارد جهانی است.

استفاده از هشتگ‌ها در زیر طرح‌های منتشر شده در این کمپین باعث جلب مخاطبان بیشتری شده است. درحال حاضر برخی هنرپیشگان و افراد سیاسی معروف از این کمپین حمایت کرده‌اند.
هر روز به تعداد افرادی که با این کمپین همراهی می‌کنند و طرح‌های آن را منتشر می‌کنند، افزوده می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد با عملکردی ساده ولی خلاقانه می‌توان مردم را به راحتی برای مقابله با بحرانی بزرگ بسیج و هماهنگ کرد. شاید تنها مشکل این کمپین انتشار آن در فضای مجازی باشد که همه مردم به آن دسترسی
ندارند.
باتوجه به بحران خشکسالی که ایران را تهدید می‌کند، اجرای این دست کمپین‌ها می‌تواند کمک بسزایی در مدیریت این بحران باشد.

دیدگاه‌ها  

0 #1 عباس 1393-06-23 13:56
سلام . من تازه از با کمپین آشنا شدم امیدوارم بازم این کمپین رو پوشش بدید چون واقعا با گوشت و پوستم کم آبی رو درک کردم..
ارسال پاسخ

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی