نگاهی به تبلیغات مدرن سوپرمارکتی / رسانه‌ ای به قدرتمندی سوپرمارکت پیدا نمی‌ کنید - فرصت امروز

شنبه, 22 شهریور 1393 - 09:17

نگاهی به تبلیغات مدرن سوپرمارکتی / رسانه‌ ای به قدرتمندی سوپرمارکت پیدا نمی‌ کنید

زمانی وقتی وارد سوپرمارکت می‌شدید، باید مدتی صبر می‌کردید تا فروشنده از پشت پیشخوان برای شما محصول مورد‌نظرتان را بیاورد و شما هم بدون هیچ انتخابی محصول را می‌خریدید، اما درحال‌حاضر فضای داخلی سوپرمارکت‌ها مدرن شده است و با قفسه‌بندی‌های خاص و در برخی موارد زیبا، مشتری به راحتی می‌تواند در فروشگاه‌ گشت بزند و محصول مورد‌نظر خود را انتخاب کند و حتی درمورد محصولات دیگر هم اطلاعاتی را به‌دست آورد.

 

مدرن شدن فضای داخلی سوپرمارکت‌ها فرصت مناسبی را نیز برای تبلیغات شرکت‌ها فراهم کرده است. وقتی به سوپرمارکت مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید شرکت‌ها از هر مکانی برای تبلیغات استفاده کرده‌اند؛ از فضای بیرونی مغازه گرفته تا قسمت‌های مختلف قفسه‌ها و حتی پیراهن فروشنده؛ همه و همه به رسانه‌ای برای تبلیغ محصولات شرکت‌ها تبدیل شده است.

سوپرمارکت‌ها حالا دیگر رسانه‌هایی بزرگ و تاثیرگذار هستند که موفق بودن یا نبودن یک محصول را تعیین می‌کنند. در این میان مدیر باهوش کسی است که از این رسانه بهتر از دیگر رقبا استفاده می‌کند.

سایبان‌ها و تابلوهای ورودی
از گذشته تا امروز هیچ مغازه یا سوپرمارکتی را نمی‌توانید پیدا کنید که تابلوی بزرگی سردر آن نصب نشده و نام مغازه روی آن نوشته نشده باشد. چند سالی است که این مکان تبدیل به رسانه‌ای تبلیغاتی برای شرکت‌ها شده است. این شیوه را برای نخستین بار یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده چای انجام داد و بعد از آن مورد استقبال بسیاری از شرکت‌های دیگر قرار گرفت؛

به صورتی که در‌حال‌حاضر شرکت‌ها برای تصاحب این رسانه با یکدیگر رقابت می‌کنند. معمولا تابلوی سر در مغازه‌ها را طرح بزرگی از لوگوی شرکت به همراه نام کوچکی از مغازه‌ها تشکیل داده است. وقتی برای نخستین بار این شیوه استفاده شد، برخی گمان کردند این مغازه‌ها نمایندگی شرکت‌ها هستند. علاوه بر سردرمغازه، سایبان‌ها نیز به مکانی برای تبلیغات تبدیل شده است.

خودنمایی پوسترها روی شیشه سوپرمارکت
شیشه‌های ویترین بیرونی سوپرمارکت‌ها نیز یک رسانه و ابزار تبلیغاتی قوی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده‌ است. در این رسانه بیشتر از همه شاهد نصب پوسترهای فیلم‌ها و آلبوم‌های موسیقی هستیم. از زمانی که نمایش فیلم در سینمای خانگی رواج پیدا کرده است، با آمدن هر فیلمی پوستری تبلیغاتی از آن نیز به منظور نصب روی شیشه ویترین سوپرمارکت‌ها طراحی می‌شود.

با این کار هم به فروش محصول کمک می‌شود و هم نام فیلم مورد‌نظر در ذهن مخاطبان می‌ماند. علاوه بر فیلم این روزها این رسانه محل نصب پوسترهای آلبوم‌های موسیقی مختلف نیز شده است. این آلبوم‌ها همیشه از سایر رسانه‌ها برای تبلیغات محروم بوده‌اند، ولی از زمانی که این آلبوم‌ها نیز مانند فیلم‌ها از طریق سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شوند، از این رسانه برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

پوستر تبلیغاتی آلبوم‌ها معمولا طراحی ساده‌ای دارد و از طرح جلد خود آلبوم برای آن استفاده می‌شود؛ در نتیجه نسبت به دیگر آگهی‌های تبلیغاتی حوزه موسیقی کیفیت بهتری دارد. باقی آگهی‌ها مواردی است که معمولا جهت اطلاع‌رسانی کنسرت‌های موسیقی طراحی می‌شود و از کیفیت خوبی برخوردار نیست و به جز زمان و مکان کنسرت چیز دیگری روی آن نوشته نشده است. در مجموع می‌توان گفت صنعت موسیقی به خوبی از این مکان به نفع خود استفاده و برای خود رسانه‌ای ویژه را تعریف کرده است.

البته کف خیابان مقابل سوپرمارکت نیز رسانه‌ای دیگری برای معرفی تولیدات دست‌اندرکاران این عرصه است. قبل از اینکه فرصت کنید و به شیشه سوپرمارکت نگاهی بیندازید، چشم تان به تبلیغات رنگارنگ روی پیاده‌رو می‌افتد. در این بخش نیز بیشتر همان پوستر فیلم‌ها و آلبوم‌های موسیقی چسبانده شده است. هرچند نصب آنها بسیار دم‌دستی و معمولا با چسب‌های کم‌دوام انجام شده، اما باز راهی خوب برای تبلیغ محصولاتی است که در دیگر مکان‌ها امکان دیده شدن ندارد.

فروشنده سوپرمارکت در نقش تبلیغات‌چی
هزینه تبلیغات گران است و بسیاری از شرکت‌های کوچک توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند، اما این شرکت‌ها نیاز دارند که مشتری را از آمدن محصولات تازه خود خبردار کنند؛ حال کانال ارتباطی سوپرمارکت‌ها برای انتقال پیام آنها بهترین مکان است. این روزها وقتی پا به مغازه می‌گذارید فروشنده به سرعت خبر محصولات تازه شرکت‌ها را به شما می‌دهد. همان شیشه ویترین نیز علاوه برمکانی برای نصب پوستر فیلم‌ها مملو از کاغذهایی است که روی آن نوشته شده محصول فلان شرکت رسید.

این کار معمولا توسط شرکت‌های توزیع این محصولات انجام می‌شود؛ شیوه‌ای که به وسیله آن مشتری به محض ورود به مغازه، از آمدن محصول جدید باخبر می‌شود. این کاغذها برای شرکت‌های بزرگ‌تر تبدیل به پوسترهایی می‌شود که مخصوص سوپرمارکت طراحی شده است. معمولا شرکت‌ها عنوان می‌کنند برای طراحی این پوسترها و آگهی‌ها خلاقیت بیشتری به‌کار می‌برند چون با محدودیت کمتری مواجه هستند.

 

البته این پوستر‌ها در داخل و بیرون سوپرمارکت‌ها با فروشگاه‌های بزرگ فرق می‌کند. چون شرکت‌ها معمولا نمی‌توانند از تبلیغات در داخل فروشگاه استفاده کنند، اما سوپرمارکت فرق می‌کند. در نتیجه هرروز شاهد طراحی آگهی‌های جالبی از بسیاری شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی و مواد‌غذایی و شوینده هستیم. در این طرح‌ها معمولا از شعارهایی استفاده می‌شود که فقط برای این سوپرمارکت‌ها طراحی شده است.

از اواخر زمستان سال گذشته شاهد ابتکار جدیدی از طرف شرکت‌های تبلیغاتی برای استفاده بهینه از شیشه سوپرمارکت‌ها بودیم. شرکت‌های تبلیغاتی آگهی‌هایی را طراحی کرده بودند که تمام شیشه ویترین را می‌پوشاند تا از این طریق در آستانه بهار با مشتریانشان همراهی کنند.

با این ابتکار تازه ویترین سوپرمارکت کامل پوشیده می‌شد و داخل مغازه‌ها به طور کلی از چشم‌ها دور می‌ماند. با این شیوه نامرتبی داخل نیز کمتر به چشم می‌آمد. هرچند این شیوه دیری نپایید و با چسباندن پوسترهای تازه‌تر، زیبایی قبل از بین رفت. شرکت‌هایی که این شیوه را اجرا کردند، آن را ادامه ندادند، اما هنوز هم آگهی‌های بهار را می‌توانیم روی شیشه برخی سوپرمارکت‌ها ببینیم .

یخچال‌های تبلیغاتی
از فضای خارجی سوپرمارکت‌ که بگذریم و وارد آن شویم، متوجه اجرای شیوه‌های تبلیغاتی دیگری از سمت شرکت‌ها می‌شویم؛ یخچال‌های عمودی و افقی که با طرح آگهی‌ها و لوگوی شرکت‌ها طراحی شده و باز به مکانی مناسب برای تبلیغ این شرکت‌ها تبدیل شده است. این وسایل به رایگان در اختیار مغازه‌دارها قرار می‌گیرد، اما مشتری نهایی معمولا چندان به هدف تبلیغاتی شرکت پی نمی‌برد.

با این‌حال استفاده از این روش برای شرکتی که دست به این اقدام می‌زند، مهم است چون از این طریق نیز با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کند. حال اگر شرکت‌هایی که محصولات یخچالی تولید می‌کنند، محصول خودشان را هم درآن یخچال توزیع کرده و به فروش برسانند، به بهترین شکل به هدفشان رسیده‌اند؛ چون مشتری عادت می‌کند برای یافتن محصول آن شرکت مستقیم به سراغ آن یخچال برود.

سطل زباله‌های تبلیغاتی
استفاده از هر فرصت تبلیغاتی برای شرکت‌ها مهم است. شرکت‌هایی که می‌خواهند به سرعت به نتیجه برسند و صبوری لازم را برای برندینگ و برندسازی ندارند، می‌توانند همه فرصت‌های تبلیغاتی را مورد استفاده قرار دهند. شرکت‌های ایرانی حاضرند از هر وسیله برای تبلیغات استفاده کنند و در این راستا برخی از این ابزارها هم مفید واقع می‌شود.

سطل‌های زباله‌ای که اکثرا در مقابل یا داخل سوپرمارکت‌ها قرار دارد نیز یکی از همین ابزارهاست که توسط برخی شرکت‌های بزرگ توزیع می‌شود.

شرکت‌هایی که شاید این عملکردشان در راستای مسئولیت اجتماعی آنها باشد، چون با این کار به نظافت محیط کمک می‌کنند. بارها پیش آمده کودکی را دیده‌اید که با عجله بسته‌بندی بستنی خود را باز می‌کند و به دنبال سطلی برای انداختن زباله خود است که این سطل‌ها نقش خوبی را در این راستا بازی می‌کنند.

لباسی با طرح لوگو
علاوه بر تمام وسایلی که از آنها نام بردیم، لباس فروشنده‌ها نیز برای خود جریانی مجزا دارد. این لباس‌ها معمولاتی شرت‌هایی هستند که از طرف شرکت‌های مختلف به این فروشنده‌ها داده می‌شوند. با دیدن طرح لوگویی که روی آنها حک شده، نام تجاری مورد‌نظر در ذهن مشتری یادآوری می‌شود. البته علاوه بر لباس، کیسه‌هایی که طرح لوگوی شرکت‌ها روی آنها چسبانده شده نیز مورد توجه مشتریان است و مشتری را از کیسه‌های نازک و بی‌دوام سوپرمارکت‌ها نجات می‌دهد.

ماگ‌های تبلیغاتی نیز از وسایل دیگری هستند که برخی شرکت‌ها به سوپرمارکت‌ها می‌دهند و آنها نیز میان برخی مشتریان خاص خود توزیع می‌کنند. محل قرارگرفتن محصولات در قفسه‌ها داستان جداگانه‌ای دارد که آن نیز به انتخاب فروشنده و شیوه‌های تبلیغاتی او بازمی‌گردد.

رسانه‌‌ای قوی برای انتقال پیام
این روزها شرایط به‌گونه‌ای شده که دیگر شاید شرکت‌ها رسانه‌ای به قدرتمندی سوپرمارکت‌ها نیابند. مکانی که مشتری خواه‌ناخواه در روز ساعتی را درآن می‌گذراند و فقط در آن مکان است که تمایل دارد درباره محصولات جدید اطلاعاتی را به‌دست بیاورد یا اینکه بداند شرکت‌ها چه کار جدیدی را انجام داده‌اند.

شاید شرکت‌ها به جز پوسترهای تبلیغاتی مابقی وسایل را فقط برای راضی کردن فروشندگان ارائه می‌کنند، نه جلب رضایت مصرف‌کنندگان نهایی ولی توجه به این رسانه در هر حال کمک بزرگی به آنها خواهد کرد. کاش شرکت‌ها و سوپرمارکت‌داران توجه بیشتری هم به زیبایی مغازه‌های خود نشان بدهند؛

مغازه‌هایی که آنقدر توسط پوسترهای رنگارنگ تبلیغاتی شلوغ شده‌اند که زیبایی خود را از دست داده‌اند و بازخوردی که شرکت‌ها از این رسانه انتظار دارند کمتر شده است.

از زمانی که نمایش فیلم در سینمای خانگی رواج پیدا کرده است، با آمدن هر فیلمی پوستری تبلیغاتی از آن نیز به منظور نصب روی شیشه ویترین سوپرمارکت‌ها طراحی می‌شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی