جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
چگونه خرده فروشی آنلاین تاسیس کنیم؟

نقطه شروع راه اندازی فروشگاه آنلاین

4 سال پیش ( 1398/9/30 )
پدیدآورنده : ایوان ویدجایا   پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : فروش  

امروزه مردم کمتر از هر زمان دیگری به حضور در فروشگاه ها تمایل دارند. پیشرفت فناوری های مدرن موجب افزایش تمایل مردم برای انجام خرید به صورت ساده و آنلاین شده است. همین امر کسب و کار فروشگاه های آنلاین را به شدت توسعه داده است. اکنون نه تنها مشتریان در حال صرف هزینه بیشتر برای خرید آنلاین هستند، بلکه خرده فروشی های آنلاین نیز بودجه گزافی برای تبلیغات و جلب نظر مشتریان اختصاص می دهند.

توسعه روزافزون صنعت خرده فروشی آنلاین نظر بسیاری از کارآفرینان را جلب کرده است بنابراین مشاهده تمایل رو به افزایش کارآفرینان برای راه اندازی خرده فروشی آنلاین امر طبیعی خواهد بود. در این مقاله هدف اصلی بررسی نکات مهم برای شروع کسب و کار خرده فروشی است. امروزه بسیاری از افراد توان مالی کافی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین را دارند. نکته مهم در این میان ناآگاهی آنها از نقطه مناسب برای شروع کسب و کار است.

نقطه شروع راه اندازی فروشگاه آنلاین

فروشگاه آنلاین چیست؟

پیش از پرداختن به اصل مطلب باید توضیحی مختصر درباره معنای فروشگاه آنلاین بدهیم. فروشگاه آنلاین (گاهی اوقات فروشگاه الکتریونیک) الگویی از کسب و کار و فروش مبتنی بر فناوری اینترنت محسوب می شود. در این الگو تمام فرآیندهای خرید محصولات به شیوه آنلاین صورت می گیرد. به این ترتیب صرفه جویی اساسی در میزان هزینه مشتریان صورت می گیرد. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ و حتی خرده فروشی های فیزیکی در تلاش برای راه اندازی بخش فروش آنلاین هستند.

مزیت خرده فروشی آنلاین امکان جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان است. امروزه نسل جوان بیش از هر الگوی دیگری تمایل به خرید آنلاین دارد. آنها به طور معمول با استفاده از گوشی های هوشمندشان اقدام به ثبت سفارش آنلاین می کنند. بدون تردید هیچ کس تا همین یک دهه پیش ثبت سفارش آنلاین از طریق گوشی همراه را باور نمی کرد. خوشبختانه امروزه انواع مختلفی از محصولات در خرده فروشی های آنلاین به فروش می رسد، بنابراین هیچ محدودیتی پیش روی برندهای مختلف در زمینه راه اندازی بخش فروش آنلاین شان نیست. جالب اینکه برخی از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای نیز در طول سال های اخیر اقدام به راه اندازی بخش فروش آنلاین کرده اند.

مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و ضرورت ایده های نو

کار را از کجا شروع کنیم؟

همانطور که پیش از این نیز بیان کردم، مهم ترین مسئله کارآفرینان در زمینه راه اندازی خرده فروشی آنلاین نقطه شروع کار است. اشتباه در تشخیص نقطه شروع موجب فعالیت نامتوازن برند ما خواهد شد. به این ترتیب اندک زمانی پس از راه اندازی فروشگاه شاهد شکست کسب و کارمان خواهیم بود. اغلب کارآفرینان مایل به فعالیت در صنعت خرده فروشی آنلاین هیچ تجربه قبلی در این زمینه ندارند. این امر کار را دشوار خواهد کرد. وقتی افراد دارای تجربه قبلی از یک صنعت باشند، امکان فعالیت مناسب و هوشمندانه افزایش خواهد یافت. ما به عنوان کارآفرینی غیرحرفه ای در صنعت خرده فروشی آنلاین باید علاوه بر تلاش برای مدیریت کسب و کار تازه مان نسبت به یادگیری نکات مختلف نیز اقدام کنیم. این امر دامنه مسئولیت و دستور کار پیش روی ما را به شدت گسترده خواهد کرد.

1. شناسایی محصولات برای فروش

امروزه حوزه فروش آنلاین دامنه بسیار وسیعی را شامل می شود. به همین خاطر اغلب خرده فروشی های آنلاین در برخی از زمینه های تخصصی مشغول به فعالیت می شوند. البته هنوز هم خرده فروشی های سراسری مانند آمازون وجود دارد. در این مورد باید یک نکته بسیار مهم را مدنظر داشت. راه اندازی خرده فروشی همراه با عرضه دامنه وسیعی از محصولات نیازمند بودجه کلانی است. بدون تردید اغلب کارآفرینان چنین بودجه ای در اختیار ندارند. به همین خاطر باید سطح فعالیت خرده فروشی شان را متناسب با بودجه در دسترس تعیین کنند.

یکی از تکنیک های جذاب برای تعیین محصولات مناسب فروش نگاهی عمیق به وضعیت خرده فروشی آنلاین است. برندهای متعددی در زمینه خرده فروشی فعالیت دارند. به همین خاطر ما باید به دنبال نقاط ضعف و کمتر مورد توجه باشیم. پس از یافتن مجموعه محصولاتی که کمتر در خرده فروشی ها عرضه می شود، باید از آنها به عنوان محصولات هدف برندمان استفاده کنیم. این امر مزیت مناسبی برای خرده فروشی ما پدید می آورد.

گاهی اوقات برندها در تلاش برای فروش محصولات خودشان هستند. در این حالت محصول مدنظر برای فروش مشخص است. به این ترتیب دیگر نیازی به تحلیل عمیق وضعیت بازار نیست. نکته مهم در این شرایط تحلیل وضعیت بازار و ارزیابی برتری های محصولات مان است. این امر کمک شایانی به ما در راستای کسب موفقیت و غلبه بر رقبا خواهد کرد. یکی از اشتباهات برندها در زمینه خرده فروشی بی توجهی به نقطه ضعف محصولات شان است و بدون تردید هر محصولی دارای نقاط ضعف مشخصی است. بی توجهی به نقاط ضعف اغلب موجب غافلگیری ما خواهد شد، بنابراین در عین توجه به نقاط برتری محصولات مان باید در تلاش برای بهبود کیفیت آنها نیز باشیم.

2. تعریف الگوی کسب و کار آنلاین

فروشگاه های آنلاین به طور کلی در دو الگوی متفاوت توسعه پیدا می کنند. در حالت نخست خرده فروشی بدون داشتن انبار مشخص اقدام به ثبت سفارش و ارسال آن به برند موردنظر می کند. به این ترتیب فرآیند تهیه محصول از انبار و ارسال برعهده برند طرف قرارداد خواهد بود. این شیوه برای خرده فروشی های درگیر با مسائل مالی گسترده مناسب خواهد بود. الگوی دوم شامل سرمایه گذاری برای توسعه انبار خرده فروشی و پیش خرید بعضی از محصولات است. این الگو نیازمند سرمایه بیشتر است. مزیت این شیوه اعتبار بیشر خرده فروشی ما در نگاه مشتریان خواهد بود.

الگوی سرمایه گذاری برای راه اندازی انبار بیشتر به کار برندهای تولیدی می خورد. به این ترتیب ما علاوه بر عرضه محصولات متفرقه در فروشگاه اقدام به بازاریابی برای محصولات برندمان نیز خواهیم کرد. توصیه من در این بخش استفاده از الگوی سرمایه گذاری بیشتر برای فروشگاه های واقعی است. آنها به طور معمول فضای مشخصی به عنوان انبار دارند. این امر موجب عدم نیاز برای سرمایه گذاری گسترده به منظور راه اندازی فروشگاه تازه خواهد شد.

مطلب مرتبط:7 راه کسب درآمد از اینترنت

الگوی خرده فروشی بدون انبار برای کارآفرینان تازه کار و دارای بودجه محدود بسیار ایده آل خواهد بود. این امر موجب افزایش توانایی مالی خرده فروشی ها در مدت زمانی اندک می شود. امروزه بسیاری از خرده فروشی ها به جای تلاش برای سرمایه گذاری کلان در ابتدای شروع به کسب و کار به فکر توسعه سطح فعالیت در خلال افزایش درآمد هستند بنابراین با توجه به وضعیت برندمان باید اقدام به استفاده از الگوهای فوق کنیم. در غیر این صورت روند انتخاب الگوی برند ما از وضعیت منطقی دور خواهد شد.

3. توسعه برنامه بازاریابی

پس از تاسیس خرده فروشی براساس الگوی مناسب برای برندمان نوبت به توسعه آگاهی کاربران و جلب نظرشان خواهد رسید. بازاریابی مهم ترین گام برای موفقیت در زمینه کسب و کار محسوب می شود. در زمینه فروش آنلاین نیز هرچه توانایی ما برای جلب نظر کاربران بیشتر باشد، شانس فروش مان نیز افزایش خواهد یافت. امروزه فضای خرده فروشی آنلاین دارای رقابت بسیار زیادی است بنابراین مسیر ساده ای پیش روی ما قرار ندارد. برندهایی نظیر آمازون و eBay فقط پس از غلبه بر رقبای سرسخت موفق به گسترش شهرت شان شده اند. جالب اینکه آنها هنوز هم در رقابت نزدیک با سایر رقبا در مقیاس محلی و بین المللی هستند، با این حساب رقابت در عرصه کسب و کار هیچ گاه تمام نمی شود. الگوهای مختلف بازاریابی در این میان کمک شایانی به ما در راستای غلبه بر رقبا خواهد کرد.

الگوی بازاریابی محتوایی در طول چند سال اخیر توسعه بسیار زیادی یافته است. این شیوه مبتنی بر تولید محتوای جذاب برای برندها و تلاش برای فروش هرچه بیشتر محصولات است. اگر نگاهی کوتاه به عملکرد برندهای بزرگ داشته باشیم، امروزه اغلب آنها از همین شیوه برای توسعه کسب و کارشان استفاده می کنند.

امروزه مدیریت خرده فروشی آنلاین بدون توجه به مدیریت سئو امکان ناپذیر است. مدیریت سئو به تکنیک های بهینه سازی موتورهای جست وجو اشاره دارد. ساده ترین تکنیک در این میان استفاده از کلیدواژه های کاربردی است. موتورهای جست وجو مانند گوگل برای طبقه بندی لینک های مختلف اولویت های گوناگونی در نظر دارند. یکی از اولویت های مهم میزان استفاده از کلیدواژه های کاربردی است بنابراین با استفاده درست از کلیدواژه ها میزان ترافیک لینک های ما بیش از هر زمان دیگری خواهد شد.

نقطه شروع راه اندازی فروشگاه آنلاین

نکته بعد درباره بازاریابی محتوایی مربوط به کاربرد محتوای برند ما برای مشتریان است. امروزه کاربران به هدف رفع مشکلات شان به سراغ جست وجو در فضای آنلاین می روند. به این ترتیب اگر برند ما محتوای مورد علاقه یا نیاز مخاطب تولید نکند، توانایی جلب نظر آنها را نخواهد داشت. این امر به نوبه خود نیازمند شناخت دقیق سلیقه مشتریان است. شاید در نگاه نخست شناخت سلیقه مشتریان امر دشواری به نظر برسد، اما با استفاده از تکنیک های کاربردی به سادگی امکان پذیر خواهد بود. خوشبختانه امروزه آژانس های بازاریابی مختلفی در زمینه ارائه اطلاعات طبقه بندی شده فعالیت دارند. همچنین ابزارهای بازاریابی کاربردی نیز در دسترس برندها قرار دارد. این ابزارها با استفاده از نسل جدید هوش مصنوعی توانایی تحلیل وضعیت بازار و دانه وسیعی از داده ها را دارند.

مطلب مرتبط: 7 راهکار کسب درآمد از اینترنت که ممکن است تاکنون به آن فکر نکرده باشید

4. اطمینان از کاربرد مناسب تکنیک ها

هر کسب و کاری دارای برخی از نکات تکنیکی است. همین امر تفاوت میان افراد حرفه ای و تازه کار را رقم می زند. افراد تازه کار به دلیل ناآشنایی با بازار کسب و کار توجه کافی به نکات ریز و تکنیک های کاربردی ندارند. اگر ما به دنبال کسب موفقیت در بازار کسب و کار هستیم، باید از همان ابتدا گام محکمی در زمینه استفاده از تکنیک های کاربردی خرده فروشی برداریم. نکته نخست در این زمینه کسب مجوزهای لازم برای راه اندازی خرده فروشی است. بدون تلاش برای کسب مجوزهای لازم ما هرگز موفق به راه اندازی کسب و کارمان نخواهیم شد.

امروزه کشورهای مختلف دارای قوانین مشخص برای فعالیت خرده فروشی ها هستند. این امر نیاز به اخذ مجوزهای مربوطه را نشان می دهد. اگر ما بدون توجه به این قوانین و ضرورت مجوزها شروع به فعالیت کنیم، به زودی فعالیت مان از سوی نهادهای دولتی متوقف خواهد شد. بی تردید توقف فعالیت یک خرده فروشی تاثیر انکارناپذیری بر روی ذهنیت مخاطب خواهد داشت بنابراین پیش از هر اقدام دیگری نسبت به تهیه مجوزهای لازم اقدام کنید.

5. استفاده از نرم افزارهای مناسب

پیشرفت فناوری کار مدیریت کسب و کار را روز به روز ساده تر می کند. اکنون هر صاحب کسب و کاری باید از مزیت های فناوری برای توسعه سطح کسب و کارش استفاده کند. من در این بخش بدون اشاره به نام نرم افزاری خاص به برخی از حوزه های نیازمند ابزارهای هوشمند اشاره خواهم کرد:

• حسابداری کسب و کار بدون استفاده از نرم افزارهای هوشمند امر بسیار دشواری خواهد بود. استفاده از ابزارهای هوشمند مدت زمان لازم برای حسابرسی کسب و کار را به شدت کاهش می دهد.

• مدیریت سئو نیز با استفاده از ابزارهای هوشمند بسیار دقیق تر و ساده تر ساماندهی می شود.

• مدیریت پروژه های کاری امر دشواری به نظر می رسد. اغلب کسب و کارها در تلاش برای کاهش زحمت مدیریت پروژه ها اقدام به استفاده از ابزارهای هوشمند می کنند.

• مدیریت رابطه خرده فروشی ها با مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در عمل نسبت به این نکته توجه کافی ندارند. به همین خاطر خرده فروشی های تازه کار اغلب با مشکلات عمده در زمینه مدیریت کسب و کار مواجه هستند.

بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از مهم ترین الگوهای بازاریابی هر برندی با استفاده از شیوه های سنتی به سختی مدیریت خواهد شد. ما همیشه نیازمند مدیریت امور کسب و کار به شیوه هوشمندانه هستیم بنابراین در حوزه بازاریابی نیز استفاده از ابزارهای هوشمند ضروری خواهد بود.

مطلب مرتبط: چالش های راه اندازی کسب و کار جدید

جمع بندی

صنعت فروش آنلاین هنوز هم گزینه جذابی برای بسیاری از کسب و کارها محسوب می شود. نکته مهم درخصوص فعالیت در این حوزه شناسایی نقاط ضروری برای شروع کسب و کار است. وقتی ما نقاط مهم برای شروع کسب و کار آنلاین را به خوبی مورد شناسایی قرار دهیم، شروع کسب و کار دیگر امر دشواری نخواهد بود.

منبع : noobpreneur
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TVIvSpLb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه