پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
ضرورت فعالیت هدفمند برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

اهداف بازاریابی محتوایی کدامند؟

4 سال پیش ( 1398/3/18 )
پدیدآورنده : سونیا سیمونه   پدیدآورنده : علی آل علی  

آیا تا به حال در مورد کارکرد عالی بازاریابی محتوایی برای برخی کسب و کارها و عدم کارایی اش برای برخی دیگر از حوزه های کاری تامل کرده اید؟ بسیاری از ما در طول روز شاهد محتوای تبلیغاتی و بازاریابی فوق‎العاده‎ای هستیم، با این حال بسیاری از این محتواها موفقیت لازم را کسب نمی کنند.

عبارت مشهور «محتوا پادشاه حوزه بازاریابی است» در طول چند سال اخیر بدل به یکی از کلیشه های رایج دنیای آنلاین شده است. نکته مهم درخصوص این مفهوم نادرستی اش است. در حقیقت عبارت فوق هیچ‎گاه درست نبود.

اهداف بازاریابی محتوا

محتوا، به هر شکلی که باشد، در نهایت چیزی بیشتر از محتوای بازاریابی یا تبلیغاتی نیست. شاید محتوای یک برند سرگرم‎کننده، آموزنده، اسرارآمیز یا الهام‎گرفته از سایر کمپین های رقیب باشد، با این حال هیچ قدرت جادویی در آن نهفته نیست. صرف طراحی محتوای ارزشمند توانایی هدایت برندمان به سوی موفقیت را ندارد. البته تا موقعی که برند ما یک المان مهم را به کار اضافه نکرده باشد. بازاریابی محتوایی بدون بررسی اهداف یک کسب و کار و افزودنش به کمپین هیچ دستاورد مشخصی نخواهد داشت.

چه چیز بازاریابی محتوایی را کارآمد می سازد؟

به منظور کارایی محتوا ما باید درک صریحی از اهداف بازاریابی محتوا و کسب و کار داشته باشیم. سپس امکان طراحی محتوایی جذاب برای دستیابی به آن اهداف وجود خواهد داشت. این امر به طور کامل عکس فرآیند تولید صرف محتوا برای نمایش به مخاطب است.

پست های وبلاگ، بازاریابی ایمیلی، کتاب های الکترونیک، پادکست ها، تبلیغات و سایر بخش های مرتبط باید در تصویری بزرگ تر هماهنگ شوند. اگر شما از الگوی بازاریابی محتوایی استفاده می کنید، نیازمند طراحی چارچوب خاصی برای تصویر عام برندتان هستید. این تصویر بزرگ باید بیانگر اهداف کسب و کارمان باشد. به همین دلیل هدف من از نگارش مقاله کنونی بررسی اهداف بازاریابی محتوایی مناسب است.

1. ایجاد اعتماد و آرامش در میان مخاطب

بدون تردید این امر کاملا واضح به نظر می رسد. همچنین برای شروع گزینه‎ای مطلوب به نظر می آید. وقتی برند ما شروع به تولید محتوایی جذاب، کاربردی و ارزشمند می کند، مخاطب به نکته ای مهم پی خواهد برد. این نکته امکان اعتماد به برند ماست. در اینجا آشنایی به موضوع کلی محتوای تولیدی اهمیت دارد. متاسفانه بسیاری از برندها بدون اطلاع دقیق از حوزه موردنظر اقدام به تولید محتوا می کنند. نتیجه چنین اقدامی کیفیت پایین محتوا خواهد بود.

کمبود اعتماد میان مخاطب هدف یک برند موجب از بین رفتن تلاش ها می شود. به این ترتیب مخاطب کمترین توجهی به محتوای برند ما نخواهد داشت.

2. جلب دیدگاه های تازه به سیستم بازاریابی مان

همه ما جملات آموزشی آقای گودین در دوره های یادگیری بازاریابی را به یاد داریم. بسیاری از بازاریاب های موفق کنونی شاگردهای وی بوده اند. مهم ترین توصیه آقای گودین به بازاریاب های تازه کار «ضرورت کسب ویژگی ماندگاری در ذهن ها» بود.

محتوای تولیدی برند ما باید به اندازه کافی برای جلب نظر رسانه ها، شبکه های اجتماعی و سایر کانال های ارتباطی جذاب باشد. به راستی دلیل این ضرورت چیست؟ پاسخ کاملا روشن است. به این ترتیب مردم برند و محتوای ما را پیدا خواهند کرد.

شاید برند ما بهترین مخاطب ها را داشته باشد، با این حال بدون تلاش برای دستیابی به مخاطب های بهتر امکان تداوم حضور در میان برترین برندهای حوزه کسب و کارش را نخواهد داشت. بهترین راهکار برای نمایش مداوم نام برندمان به مخاطب تولید محتوای به یاد ماندنی است. به این ترتیب مخاطب هدف مان همیشه نام برند ما را در ذهن خواهد داشت.

3. دشواری یافتن مشکلات مخاطب هدف

نه، اشتباه نکنید. هدف از جست‎وجوی دشوار دیدگاه های تازه نوعی خودآزاری نیست. در حقیقت، بسیاری از کسب و کارها موفقیت خود را مدیون توانایی شان در زمینه حل مشکلات مخاطب شان هستند. برندهای بزرگ در زمینه حل مشکلات حوزه سلامت، مالی، سرپرستی کودکان، تجاری و فناوری پیشقدم هستند.

وقتی ما درک مناسبی از وضعیت مخاطب هدف مان داشته باشیم، شناخت مشکلات آنها و تلاش برای حل شان کار چندان دشواری نخواهد بود. به این ترتیب کلید اصلی برای طراحی پیام مرکزی کمپین بازاریابی برندمان پیدا خواهد شد.

کمپین های بازاریابی با استراتژی منسجم همیشه بر روی مشکلات اساسی مشتریان دست می گذارند. به این ترتیب مخاطب هرچه بیشتر به سوی محتوای آن برندها هدایت خواهد شد. بهترین ایده در این میان برای تقویت انگیزه مخاطب هدف پاسخگویی سریع به پرسش های آنها در شبکه های اجتماعی یا هر کانال ارتباطی دیگری است.

4. مزیت های راهکار ما برای مشکلات

بی‎تردید برند ما پس از شناسایی مشکلات مشتریان آنها را به حال خود رها نمی کند. هدف اصلی ما در این میان گفت‎وگو پیرامون راهکارمان و توسعه هرچه بیشتر آن است. به این ترتیب امکان جلب توجه مخاطب پدید می آید.

اگر ما رابطه ای نزدیک با مشتریان مان داشته باشیم، تلاش برای فروش راهکارمان برای مشکلات آنها چندان دشوار نخواهد بود. در غیر این صورت باید کمپین بازاریابی منسجمی را طراحی کنیم. هدف اصلی این کمپین نمایش مزیت های راه حل برندمان برای مشکلات مشتریان است. همچنین در صورت وجود راهکارهای مشابه باید دلیل اولویت راهکار خودمان بر نمونه رقبا را ذکر کنیم.

نکته مهم در این میان عدم بیان کیفیت راهکار برندمان است. ما باید نحوه تاثیرگذاری راه حل برندمان را به صورت واضح به مخاطب نشان دهیم.

5. غلبه بر شکایت ها

هدف اصلی ما دستیابی به راهکار حل مشکلات مشتریان است، با این حال باید نیم‎نگاهی هم به شکایت مشتریان از راهکارمان داشته باشیم.

آیا قیمت بالای محصول ما دردسرساز است؟ در این صورت باید متنی منسجم برای بیان علت قیمت بالای محصول مان تهیه کنیم.

شاید مشتریان استفاده از محصول ما را بسیار دشوار یافته باشند. در این صورت باید نحوه کارکرد محصول مان را در قالب یک ویدئو آموزشی به مخاطب توضیح دهیم.

در هر صورت، فهم ماهیت شکایت مشتریان از برندمان و محصولش ضروری است. همچنین باید در راستای رفع مشکل موردنظر اقدامی سریع انجام دهیم. در غیر این صورت اعتبار برندمان به خطر خواهد افتاد.

6. ترسیم تصویری از زندگی همراه با محصول مان

جو شوگرمن، یکی از برترین طراح های تبلیغات در عرصه بازاریابی محتوایی بود. او تخصص ویژه ای در زمینه طراحی تبلیغاتی طولانی در مجلات داشت. کتاب تاثیرگذار وی تحت عنوان «دست‎نوشته های طراحی تبلیغات» به عنوان یکی از منابع مرجع برای بازاریاب ها به حساب می آید. در این کتاب جو تاکید بسیار زیادی بر روی ترسیم تصویری جذاب از زندگی همراه با محصول برندمان برای مشتریان دارد. به این ترتیب امکان دستیابی به چشم‎اندازی مشترک به وجود خواهد آمد. در غیر این صورت ترغیب مخاطب به سوی خرید محصول مان بسیار دشوار خواهد بود.

نکته مهم درخصوص تصویر موردنظر برندمان عنصر واقع‎گرایی اش است. اگر تصویر ما واقعی نباشد، فرآیند جلب نظر مخاطب با مشکل رو به رو خواهد شد.

7. جلب نظر همکاران استراتژیک

در ابتدا موسسه CopyBlogger فقط شامل یک نویسنده حوزه تبلیغات بود. از همان نخستین روزهای فعالیت این سایت کیفیت مطالب موجب جلب نظر همکارهای استراتژی شد. فرآیند همکاری با برایان کلارک و ایجاد موسسه کنونی CopyBlogger دقیقا حاصل همین فرآیند است.

همکاری با دیگران فرصت مناسبی در زمینه جمع‎آوری استعدادها و مهارت های مختلف به برندها می دهد. اهداف برند ما هرچه باشد، از طریق همکاری استراتژیک با دیگران امکان کسب موفقیت وجود دارد. این امر موجب کاهش هزینه‎های فعالیت و تقسیم سود بسیار بالا میان شرکا خواهد شد.

8. افزایش وفاداری میان مشتریان کنونی

این راهکار گزینه مورد علاقه من است. بدون تردید هر شرکتی نیازمند جذب مشتریان تازه است، با این حال بزرگترین سود یک برند تبدیل مشتریان فعلی اش به مشتریان وفادار است.

نکته مهم درخصوص تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان وفادار توجه به ایجاد کمپینی ویژه برای آنهاست. بدون تردید هر برندی برای جلب نظر مخاطب های تازه دست به ساخت کمپین می زند، با این حال کمتر برندی به دنبال ایجاد تجربه ای منحصر به فرد برای مشتریان فعلی اش است. نکته مهم در این میان ضرورت خلق تجربه ای منحصر به فرد برای مشتریان فعلی است. کمپین موردنظر ما باید به گونه ای واضح ویژه مشتریان فعلی برند باشد. به این ترتیب مشتریان فعلی ارزش و اهمیت خود برای برندمان را خواهند فهمید.

9. توسعه ایده های کاری تازه
جریان توسعه محتوا برای برندمان فرصتی ناب برای خلق ایده های تازه را فراهم می کند.

آیا قصد تولید نمونه ای ارتقایافته از محصول تان را دارید؟ در این صورت به فکر افزودن برخی امکانات تازه به آن باشید. این امر علاوه بر جلب رضایت مشتریان ثابت برندمان موجب رفع مشکلات بیشتری نیز خواهد شد. وقتی یک محصول توانایی حل مشکلات چندگانه مشتریان را دارد، در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

جیم کالینز، نویسنده مشهور حوزه کسب و کار، شروع سرمایه‎گذاری بر روی ایده تازه کاری را تحت شرایط خاصی توصیه می کند. مهم ترین شرط جیم برای این کار توجه به شروع ایده تازه از سطح بسیار خرد است. به این ترتیب برند ما فرصت کافی برای ارزیابی واکنش مشتریان به ایده کاری تازه خود را خواهد داشت.

10. ایجاد شهرت برای برندمان از طریق موتورهای جست‎وجو

بسیاری از بازاریاب های محتوایی توسعه شهرت برند در موتورهای جست‎وجو را دلیل نخست برای تهیه مطلب تبلیغاتی می دانند، با این حال اگر ما هدف فعلی را زودتر از سایر اهداف در دست اجرا قرار دهیم، نتیجه مطلوبی دریافت نخواهیم کرد.

دلیل اصلی معرفی کار با موتورهای جست‎وجو الگوریتم آنها در طبقه‎بندی مطالب است. به این ترتیب اگر مطلب برند ما مورد علاقه خوانندگان باشد، در موتورهای جست‎وجو نیز رتبه مناسبی به دست خواهد آورد. در غیر این صورت جایگاه مطلوبی در میان مطالب برتر نتایج جست‎وجو نخواهد داشت، بنابراین ابتدا به 9 توصیه قبلی توجه کنید سپس به سراغ کار با موتورهای جست‎وجو بروید.

 

همه مطالب سایت درباره بازاریابی محتوا

منبع : copyblogger
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eipTcZ6x
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه