شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
درس‌هایی کاربردی از عملکرد برندهای جهانی (86)

تقسیم‌بندی بازار

8 سال پیش ( 1394/2/21 )
پدیدآورنده : معراج آگاهی  

تقسیم‌بندی بازار شامل اقداماتی نظیر بررسی و تحلیل گروه‌های فعلی و بالقوه مشتریان است. این تقسیم‌بندی به جهت آنکه به ما در درک بهتر سازمان و ترکیب بازار، بهبود اثربخشی برنامه‌های مربوط به حوزه بازاریابی و هدف قرار دادن مشتریان بالقوه کمک می‌کند، بسیار ارزشمند است.

ایده

روزی یکی از همکاران در حوزه بازاریابی گفت که خواست او این بوده است که مشتریان ما براساس سن و جنس تغییر یافته باشند تا زمانی که به او گفتم این اتفاق از پیش رخ داده است. منظور وی در حقیقت آن بود که او مایل به شناخت و درک بهتر از مشتریان است؛ اینکه آنان چه کسانی هستند و چه ارزش‌هایی در زندگی آنها وجود دارد.

4235353

این موضوع به این شخص کمک کرد تا محصولات و تولیدات را با انتظار و خواست مشتریان مطابقت داده و به اطلاعات با ارزشی در مورد بسیاری از مسائل دیگر دست یابد، از توسعه محصولات جدید تا قیمت‌گذاری و توزیع آن در بازار؛ این چالش تقسیم‌بندی است. 

بسیاری از صنایع و شرکت‌های تجاری در حال توسعه و بهبود بخشیدن به مبحث تقسیم‌بندی بازار در تشکیلات‌شان است. برای مثال با استفاده از ایجاد پروفایل‌هایی مبتنی بر شخصیت، طرز تفکر و دیدگاه افراد، مشتریان را براساس نیازها، ترجیحات شخصی و سبک زندگی به گروه‌های مختلف تقسیم کرد. برخی از بهترین شرکت‌ها در زمینه تقسیم‌بندی مشتریان، شرکت‌های ارائه خدمات مالی نظیر شرکت‌های ارائه‌کننده کارت‌های اعتباری، شرکت‌های بیمه‌گر و بانک‌ها هستند.

کسب‌وکار ارائه وام، دشواری‌های خاص خود را دارد، ارائه خدمات مالی نامناسب به افرادی که مناسب برای دریافت آن خدمات یا کالا نیستند و از دست دادن مشتری یا قصور آنها در بازپرداخت تسهیلات مالی ارائه شده به آنها از جمله مشکلات این کسب‌وکار به‌شمار می‌آید. در این بین از ابتدا نیاز بسیار زیادی به هدف قرار دادن افراد مناسب که صلاحیت دریافت خدمات و تسهیلات مالی را دارند وجود دارد. استفاده از ایده تقسیم‌بندی مشتریان موجب افزایش بهره‌وری در بازاریابی خواهد شد.

آنچه باید در عمل انجام دهیم

تقسیم‌بندی مشتریان باید به‌صورت متمرکز اجرا شود؛ هرچه یک تقسیم‌بندی بزرگ‌تر باشد امکان از دست رفتن ارزش آن بیشتر است. نکته کلیدی در تقسیم‌بندی در برجسته کردن تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاص است؛ این موضوع نیاز به شفافیت و بینش صحیح دارد. اجرای ایده تقسیم‌بندی باید به ساده‌ترین شکل ممکن صورت پذیرد. اجتناب از پیچیدگی‌های غیر‌ضروری و حصول اطمینان از منطقی بودن تصمیم‌گیری‌ها و دیدگاه‌ها و برقراری یک ارتباط شفاف و سازنده از جمله ویژگی‌های این ایده است.

اجرای طرح تقسیم‌بندی به قاطعیت و اطمینان نیاز دارد. نتیجه‌گیری یا ایجاد فرضیات در مورد بخش‌های مختلف براساس تجربیات شخصی و پیش‌زمینه‌ای که در مورد آن وجود دارد بسیار وسوسه‌کننده است، با این همه ممکن است عمل مذکور اشتباه باشد و عنصر اصلی در اجرای موفق طرح تقسیم‌بندی تحلیل کردن است‌؛ درک چگونگی چیزی و اینکه چرا آن موضوع به آن صورت است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cJqLRoON
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه