چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

گردشگری و سویه‌ هایش

8 سال پیش ( 1394/9/22 )
پدیدآورنده : آناهیتا ملک محمدی  

صنعت توریسم پدیده بسیار پیچیده‌ای است که برای درک بهتر آن لازم است یک تقسیم‌بندی طبقاتی را در نظر بگیریم که در مرحله اول شامل طراحی و برنامه‌ریزی توریسم می‌شود. نکته مهم در زمینه برنامه‌ریزی توریسم در اینجاست که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توریسم دو عامل و روند جدانشدنی هستند که باید در کنار هم توسعه و تکامل پیدا کنند. به این ترتیب که تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های یک کشور یا منطقه طبق شرایط خاص محیطی، مذهبی و فرهنگی همیشه نخستین قدم برای برنامه‌ریزی توریسم است.

37345734347358357783554694695959459

در بسیاری از مواقع سیاست‌گذاری خاص یک کشور در زمینه توریسم باعث انتخاب یا حذف شکل خاصی از گردشگری می‌شود. برای مثال سیاست کشور آفریقای جنوبی تا همین اواخر تنها جذب گردشگری لوکس بود و در مدارک برنامه‌ریزی پنج‌ساله این کشور به وضوح نوشته شده بود که طالب گردشگران جوان با کوله‌پشتی نیستند و بنابراین توسعه توریسم لوکس با ساخت‌و‌ساز هتل‌ها و امکانات درجه اول در برنامه توسعه این کشور در اولویت قرار گرفت.

ارزش‌های مذهبی و فرهنگی هم در بسیاری از مقاصد توریستی از جمله کشور ما باعث تمرکز برنامه‌ریزی صنعت توریسم روی گردشگری تاریخی فرهنگی، گردشگری مذهبی و طبیعت‌گردی شده است. بنابراین، مرحله اول یعنی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توریسم تعیین‌کننده قدم‌های بعدی خواهد بود که در حقیقت مرحله دوم یعنی مدیریت و اجراست که به متخصصان خاص خود نیاز دارد. مدیرانی که از عملکرد مدیریتی و اجرایی بالایی برخوردار باشند با قابلیت هدایت درست نیروی انسانی تا بتواند کیفیت عرضه تولیدات توریستی را بالا ببرند. در آخر مرحله ارزیابی و نظارت قرار دارد نه‌تنها روی زیرساخت‌ها و نحوه مدیریت بلکه حتی روی سیاست‌هایی که از ابتدا تعریف شده به این صورت که با بروز هر مشکل داخلی یا حتی عوامل خارجی این سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قابلیت تغییر داشته باشد و مرتب اصلاح و تکمیل شود. 

من معتقدم در ایران به دلیل اینکه این طبقات به‌درستی تعریف نشده و بنابرین سازمان‌ها و متخصصان در هر سه مرحله به‌طور همزمان عمل می‌کنند با تمام تلاشی که انجام می‌شود و با وجود ظرفیت بالایی که برای توسعه گردشگری وجود دارد، طبیعتا نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید. در عین حال در بیشتر مواقع متخصصان برنامه‌ریزی، مدیریت و ارزیابی توریسم در تصمیم‌گیری‌های مهم تخصصی حتی حضور هم ندارند.

آمارهای طبقه‌بندی شده و درست مرتبط با صنعت گردشگری هم که یکی از مهم‌ترین عوامل در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در برنامه‌ریزی توریسم به حساب می‌آید در ایران یا موجود نیست یا خیلی دیر جمع‌آوری می‌شود و در دسترس متخصصان قرار می‌گیرد. مجموعه این عوامل مثلث عملکردی بالا را بسیار تضعیف می‌کند و بنابراین تقویت هر سه مرحله با حضور کارشناسان متبحر کمک بزرگی به موفقیت و توسعه پایدار صنعت توریسم در ایران خواهد کرد.

استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی میراث باستانی، فرهنگی و توریستی در پرتغال

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lAhqR39t
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه