جذب سرمایهگذار خارجی تا به حال هم از سوی دولت و هم بخش خصوصی صدرنشین برنامههای پسابرجام بوده است، دورانی که گفته میشود رشد اقتصادی نه تنها از مطالبات که از ضروریات توسعه است و از آنجایی که گردشگری ایران با باز شدن مراودات با خارجیها بیش از هر موضوع دیگری مطرح میشود، جذب سرمایهگذاری خارجی در این حوزه بهخصوص در ساخت هتل بیش از هر بخش دیگری مورد بحث قرار گرفته است.
رئیس کمیته پساتحریم در اتاق تهران پیش از این به «فرصت امروز» گفته بود گردشگری به دلیل مزیت بالایی که دارد مورد توجه قرار گرفته و این حوزه شرایط بکر و مناسبی برای جذب سرمایهگذار خارجی بهخصوص در هتلسازی دارد. به گفته مهدی جهانگیری، اروپاییها ریسک بالایی در این حوزه میبینند و میخواهند با شناسایی بیشتر به سرمایهگذاری اقدام کنند اما برخی کشورهای آسیای میانه و ترکیه در حال حاضر برای این کار آمادهتر هستند.
فرزین حقدل، معاونت گردشگری منطقه آزاد قشم نیز معتقد است فضای پسابرجام منجر به توسعه حوزه گردشگری خواهد شد. حقدل حضور در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری در چین، میلان و مسکو و باز شدن پای سرمایهگذاران این کشورها را به ایران دستاورد شرایط پسابرجام میداند. او به «فرصت امروز» میگوید: حضور در چین در نهایت منجر به عقد قرارداد خواهرخواندگی میان منطقه آزاد قشم و مناطق آزاد سهگانه استان گواندونگ شد که ثروتمندترین استان این کشور است.
به گفته این مقام، یکی از مهمترین مواد این قرارداد سرمایهگذاری در حوزه گردشگری بود که در نهایت منجر به مذاکرات و حضور دو مجموعه بزرگ چینی در کشور شد که در گینس هم رکورددار هستند. به گفته حقدل، این مجموعهها قرار است پارک گردشگری در قشم ایجاد کنند و ساخت سه هتل 3، 4 و 5 ستاره در آن پیشبینی شده است. همچنین ســرمــایـهگـذاران استان گواندونگ برای احداث یک هتل 5 ستاره و یک مرکز تفریحی در قشم در مرحله مطالعه هستند.
حقدل میگوید: در نمایشگاه میلان و مسکو هم بیشتر سرمایهگذاران متمایل به سرمایهگذاری در حوزه گردشگری بودند و شاید هتلسازی در این حوزه بیشتر مورد نظر آنها بود، ما با این سرمایهگذاران در حال مذاکره هستیم و فکر میکنم در پایان امسال مرحله اجرا در بخشی از این پروژهها کلید بخورد. این مقام گردشگری در منطقه آزاد قشم معتقد است هر چقدر جذابیت بیشتری ایجاد شود، گردشگر بیشتری میآید و به هتلهای بیشتری نیاز خواهد بود.
او میگوید: برای افزایش هتلها و جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی در این حوزه باید جذابیتها و مشوقهایی هم باشد. حقدل معتقد است، هتلها از زیرساختهای گردشگری محسوب میشوند و فضای ایجاد شده برای کشور فرصت خوبی است که نباید از آن غفلت کرد. حقدل اما توجه به مسئله دیگری را هم گوشزد میکند. او میگوید:
به نظر من باید سرمایهگذاران داخلی این حوزه را با سرمایهگذاران خارجی به هم مرتبط کنیم. ما در منطقه آزاد قشم سرمایهگذاران خصوصی داریم که طبق برنامه پیش میروند و موفق هم هستند و ایجاد ارتباط با سرمایهگذار خارجی میتواند به کارشان توسعه و تسریع دهد. به گفته او، پنج هتل 5 ستاره در منطقه آزاد قشم در حال ساخت است و منطقه آزاد در حال ایجاد کردن ارتباط این پروژهها با برندهای خارجی است.
همچنین مدیر یکی از هلدینگهای گردشگری معتقد است شرایط برای حوزه گردشگری بهخصوص هتلسازی مهیاست. علیرضا دژبد این شرایط را نهتنها در مناطق آزاد که در شهرهای بزرگ هم برای این حوزه آماده میبیند. او استقبال گردشگران اروپایی و آسیای جنوب شرقی را در بهبود نگاه به هتلسازی در ایران موثر میداند. دژبد به «فرصت امروز» میگوید: سفر به ایران برای خارجیها ارزان است و این مزیت توانسته اعتماد سرمایهگذاران خارجی را برای کار کردن در حوزه گردشگری بیشتر کند. دژبد یک اما هم دارد، او میگوید: ما هتلهایی میخواهیم که استانداردهای به روز و بالایی داشته باشد، اما متاسفانه هتلها در ایران هنوز استانداردسازی نشدهاند.
به گفته این متخصص هتلهای سنتی هم در ایران مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و برخی سرمایهگذاران هم میتوانند در این زمینه سرمایهگذاری کنند.
علیرضا دژبد نیاز به اجرای الگوی گروههای برند بینالمللی در کشور را راهی برای رسیدن به استانداردهای روز دنیا میداند و معتقد است باید زمینه فراهم شود تا سرمایهگذاران خارجی و داخلی در این حوزه با هم مرتبط شوند.
به گزاش «فرصت امروز» و براساس گفتههای معاون سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خارجیها در حوزه گردشگری در دو بخش هتلداری و هتلسازی تمایل بیشتری به مشارکت دارند و تا به حال برخی از شرکتهای خارجی پیشقراردادهایی را با برخی شرکتها و هتل سازهای ایرانی منعقد کردهاند.
سعید شیرکوند در گفتوگو ایرنا افزود: درحال حاضر نمیتوانیم نام شرکتهای خارجی را اعلام کنیم چراکه تعداد آنها بسیار زیاد و در حال مذاکرات اولیه هستند و اگر به نتیجه قطعی برسند نام آنها یا نمایندگانشان را اعلام خواهیم کرد. او از شرکتهایی مانند روتانا، آکور و شرکتهای کرهای، ایتالیایی و... نام برده که هنوز قراردادهایشان را نهایی نکرده و در حال مذاکره و مطالعات هستند.