یک نشریه چینی در تحلیلی در باره توسعه بندر چابهار و همکاری ایران، هند و افغانستان و امضای توافقنامه سهجانبه در این باره نوشته است که این بندر اهمیت ژئوپلیتیکی ویژهای برای هند دارد.
به گزارش ایرنا، نشریه «گلوبال تایمز» چین در گزارش خود نوشت: چابهار بندری در جنوب شرق ایران است که از سال 1982 میلادی استفاده از آن مدنظر قرار گرفت و از سال 2002 میلادی هندیها که پیشتر خواستار حضور در این بندر بودند بیشتر به آن توجه نشان دادند.
این روزنامه مینویسد: اما اخیرا به دنبال سفر نارندرا مودی، نخستوزیر هند به ایران و پس از دیدار او با حسن روحانی رئیسجمهوری ایران و به دنبال امضای توافقنامه دو کشور و افغانستان برای توسعه این بندر، یکپارچگی اصلی میان طرفین شکل گرفت.
گلوبال تایمز از چابهار بهعنوان یک کریدور اقتصادی یاد میکند که هند بهشدت میخواهد در آن سهم داشته باشد. به نوشته روزنامه چینی، در واقع این کریدور اقتصادی و شاهراه مهم منطقهای دروازهای برای ورود هند به خاورمیانه است.
این نشریه به نقش ایران اشاره میکند و مینویسد که اهداف ایران میتواند در چابهار با هند فرق کند. زیرا ایران به توسعه اقتصادی کل منطقه میاندیشد.
گلوبال تایمز نوشته است که ایران از این کریدور اقتصادی بهعنوان مکمل استفاده میکند. ایران با چین نیز رابطه نزدیکی دارد و هرگز بندر گوادر پاکستان را که طرح مشترک چین و پاکستان است یک مانع نمیداند و برای تکمیل این کریدور اقتصادی حتی سوخترسانی و آبرسانی نیز کرده است.
گلوبال تایمز نوشته است که چابهار یک کریدور اقتصادی است که چین و پاکستان هم آن را مطلوب و باعث ارتباطات بیشتر منطقهای و مرتبط شدن با برنامه جاده ابریشم میدانند اما دهلینو نباید به این بندر ایران بهعنوان یک برگ برنده و امتیاز منطقهای برای خودش نگاه کند در غیراین صورت حرکتی غیرسازنده صورت داده است.
این روزنامه مینویسد: هند در این اندیشه است که میتواند با این قرارداد به مسیرهای اصلی و گذرگاههای مهم در افغانستان که بسیاری از شهرهای این کشور را به یکدیگر وصل میکند دسترسی داشته باشد.
این روزنامه با اشاره به سرمایهگذاری 400 میلیون دلاری هند در بخش فولاد برای ساخت خط آهن بین چابهار تا زاهدان در نزدیکی مرز با افغانستان اشاره میکند که نشاندهنده توجهات ویژه هند در این منطقه است. گلوبال تایمز چین تصریح میکند که هند با استفاده از چابهار مزیتهای بیشتری نسبت به پاکستان پیدا میکند و این موضوع مورد توجه اسلامآباد قرار گرفته است. براساس این گزارش، اگر چه این اقدامات هند برای توسعه چابهار طبیعتا مزایای اقتصادی فراوانی دارد اما این بهترین، آسانترین و کوتاهترین مسیر برای دسترسی هند به افغانستان و کل آسیای مرکزی است.
توافقنامه راهبردی تاسیس دالان حملونقل و گذر بینالمللی بین ایران، هند و افغانستان معروف به «موافقتنامه چابهار» روز سوم خرداد ماه جاری در حضور سران سه کشور در تهران امضا شد.
***
از سوی نعمتزاده ابلاغ شد
الزام ورقسازان به تامین نیاز 2 میلیون تنی سندیکای لوله و پروفیل
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامهای ورق سازان را ملزم کرد حداقل ۲ میلیون تن ورق زیر ۳ میلیمتر تولید و متناسب با قیمتهای خارجی در اختیار اعضای سندیکای لوله و پروفیل فولادی قرار دهند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی؛ طبق صورتجلسه حاضر معاون معدنی وزارت صنایع موظف است برنامه تولید برابر با مقادیر اعلامی سه شرکت فولاد مبارکه حداقل یک میلیون تن، نورد و لوله اهواز حداقل ۵۰۰ هزار تن و مجتمع گیلان حداقل ۵۰۰ هزار تن را اعلام و ماهانه میزان تولید و فروش را مورد پایش و نظارت قرار دهد.
دبیر سندیکا تاکید کرد: هماکنون قیمتهای فعلی فولاد مبارکه حداقل ۱۲۰ دلار گرانتر از قیمتهای جهانی در بورس کالا کشف شده و تاکنون بهعلت مشکلات کمی و کیفی نورد لوله اهواز و گیلان قادر نبودهاند کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند و توان تولید و قیمتهای آن دو هنوز مشخص نیست که با عرضه در بورس همه چیز شفافیت حداقلی پیدا خواهد کرد.
کاوه گفت: با دستور فعلی وزیر صنعت، معدن و تجارت بایستی به سرعت هر سه تولیدکننده ورق محصولات خود را در بورس به قیمت متعادل با قیمتهای جهانی عرضه کنند و میتوانیم در صورت اجرای دستور وزیر شاهد کاهش قیمتهای مصنوعی فعلی باشیم.
دبیر سندیکا افزود: همچنین براساس شنیدهها مدیریت نورد و لوله اهواز در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرده توان تحویل ۵۰۰ هزار تن ورق آن هم فقط در سایز زیر ۳ میلی متر را ندارد و همچنین مدیریت گیلان هم عرضه کالا در بورس کالا را نپذیرفته است، چون با فروش در بورس کالا در صورت عدم کیفیت و عدم تحویل به موقع با جرایم سنگینی طبق قوانین بورس روبهرو خواهد شد. کاوه در پایان تاکید کرد: در صورت عدم تحویل این میزان حداقلی متناسب با قیمتهای جهانی شاهد تعطیلی بیشتر و کاهش مجدد تولید کارخانجات لوله و پروفیل فولادی کشور خواهیم بود و بحرانهای پیش رو متوجه معاونت معدنی وزارت صنعت و شخص وزیر خواهد بود.
***
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد:
میزان مصرف سالانه لوله و پروفیل کشور 1.8میلیون تن است
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: امروز میزان نیاز سالانه کشور به لوله و پروفیل به رقم 1.8میلیون تن میرسد و بیش از این رقم مصرف نداریم و ظرفیت 14میلیون تنی ایجاد شده، مطابق با واقعیت و نیاز نیست.
بهرام سبحانی اظهار داشت: بررسیها و اطلاعات موجود نشان میدهد تولیدکنندگان لوله و پروفیل در ایران در دوران پیک مصرف هم کمتر از 2میلیون تن ورق مصرف داشتند و بنابراین باید با مسائل به شکل واقعگرایانه روبهرو شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد: واحدهای فولاد مبارکه، شرکت نورد و لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان در مجموع 2میلیون تن ورق مورد نیاز اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی را برای امسال تامین کنند.
مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه پیرامون طرح موضوع گرانفروشی فولاد مبارکه که موجب تعطیلی برخی از واحدهای داخلی شده، گفت: این موضوع بهدور از واقعیت است و با بررسی دقیق میتوان دریافت بسیاری از این کارخانهها به دلیل ناتوانی در تامین مالی و مسائل حاشیهای سالها از چرخه تولید خارج شدهاند. تولیدات فولاد مبارکه در بورس قیمتگذاری میشود و این امر رانت برخی از افراد را در دستیابی به اختلاف قیمت کارخانه و بازار حذف کرده، بنابراین این موضوع سبب اعتراض آنها و طرح مطالب غیرواقعی شده است.
وی اضافه کرد: سال 1394 برنامه صادرات 1.5میلیون تن برنامهریزی شده بود که یک میلیون و 793 هزار تن تحقق یافت که در واقع رکورد صادرات در این مجتمع از ابتدای فعالیت تاکنون، شکسته شد و در واقع 35 درصد تولید این واحد در خارج عرضه شد و بقیه در داخل کشور در اختیار مشتریان قرار گرفت.
به گفته سبحانی، فولاد مبارکه امسال برنامه صادرات 1.8میلیون تن را پیشبینی کرده که این رقم با توجه به شرایط بازار جهانی ممکن است، کاهش یابد.