رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: 50 درصد تراکتورها و کمباینهای کشاورزی فرسوده است و باید موتورهای این ماشینآلات سوراخ و از رده خارج شود.
به گزارش ایلنا، کامبیز عباسی در نشست خبری که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد بیان داشت: میزان اعتبارات دریافت شده در بخش ماشینآلات کشاورزی طی چهار سال 37 هزار و 500میلیارد ریال بوده است و تسهیلات در حوزه ماشینآلات جذب شده است.
او افزود: نرخ سود تسهیلات بخش خرید ماشینآلات در حال حاضر 18 درصد است که امیدواریم بتوانیم با همکاریهای بیشتر با بانک عامل این نرخ را کاهش دهیم چرا که سالانه باید 20 هزار دستگاه تراکتور در بخش کشاورزی جایگزین دستگاههای فرسوده شود.
عباسی در ادامه گفت: آورده کشاورزان در این طرح 20 درصد و مابقی بهصورت تسهیلات پنج تا هفت ساله پرداخت میشود. به دنبال این هستیم که 15 تا 20 درصد تسهیلات پرداختی به کشاورزان را بهصورت بلاعوض اختصاص دهیم که در صورت دریافت اعتبارات این کار را انجام خواهیم داد.
او افزود: کشاورزان اقساط خود را بهصورت سالانه پرداخت میکنند و جزو بهروزترین پرداختیهای موجود در میان دریافتکنندگان تسهیلات هستند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی با اشاره به ضریب نفوذ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بیان داشت: در حال حاضر ضریب نفوذ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی 1.5درصد در هر هکتار است که براساس برنامهریزیهای انجام شده در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی این رقم تا پایان سال 95 به 1.63 درصد خواهد رسید.
عباسی درخصوص واردات ماشینآلات کشاورزی به کشور گفت: این ماشینآلات غالبا تولید داخل ندارند و براساس آمار موجود حدود 90 درصد از ماشینآلات کشاورزی خارجی است. در بخشهایی مانند باغبانی، شالیزاری و ماشینآلات سنگین و نیمه سنگین که تولید داخلی ندارند، براساس نیازمندیهای بازار نسبت به واردات آن اقدام میشود.
او افزود: طی سالهای گذشته در بهترین حالت سالانه 4 هزار دستگاه ماشینآلات کشاورزی به کشور وارد شده است و در بخش تراکتورهای باغبانی با وجود اینکه در داخل تولید داریم ولی تکنولوژیهای این بخش باید ارتقا یابد. تولیدکنندگان ماشینآلات کشاورزی به دنبال این هستند که سهم ناچیز 10درصدی واردات نیز گرفته شود اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که برای تحرک در بخش اقتصادی و ارتقای کیفیت واردات نقش پررنگی دارد.
او در ادامه گفت: ماشینآلات کشاورزی داخلی مزیتی دارند که کشاورزان ترجیح میدهند برای کار در مزارع از آن استفاده کنند و بارزترین مزیت آن قیمت پایین آن نسبت به مشابه خارجی است. نرخ ماشینآلات کشاورزی ایرانی یکسوم تولید برندهای جهانی است.
عباسی بااشاره به سالهای تحریم و محدودیت واردات قطعات برای تولیدکنندگان بیان داشت: در سالهای تحریم تامین قطعات موردنیاز برای کارخانجات تا حدی سخت بود که در برخی موارد برای انتقال پول به کشور مبدأ باید از سه کشور کمک میگرفتند که همین مسئله موجب شد تامین قطعات از کشورهای دیگری مانند چین، ترکیه و هند صورت گیرد.
او افزود: همین مسئله موجب شد که کیفیت قطعات مورد استفاده در ماشینآلات کشاورزی کاهش یابد اما اکنون با حذف تحریمها واردات قطعات از کشورهای مبدأ انجام میشود تا ماشینآلات با کیفیت مناسبتری وارد کشور شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی درخصوص مشکلات کشاورزان در تامین سوخت موردنیاز گفت: ایجاد جایگاههای سوخترسانی بخش ماشینآلات کشاورزی حائز اهمیت است چرا که کشاورزان برای دریافت گازوییل جایگاه ویژهای ندارند. در این خصوص با شرکت پخش فرآوردههای نفتی مذاکراتی صورت گرفته است و باید این نکته را در نظر گرفت که کشاورزان نیز مانند شهرنشینان باید از امکان دریافت سوخت برای ماشینآلات خود بهرهمند شوند.
عباسی در پایان در پاسخ به این سوال که در طرح خرید کالای بادوام ایرانی در بخش خودرو که ماشینآلات کشاورزی نیز جزو آن است چه تعداد از این محصولات خریداری شد، بیان داشت: باتوجه به مشکلات زیرساختی در این بخش که برای ماشینآلات کشاورزی وجود داشت این امر در بخش کشاورزی عملیاتی نشد و حتی یک ماشین کشاورزی نیز از این طریق فروخته نشده است.