چهارشنبه, ۲۶ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Wed, 17 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

B2B و نکاتی ویژه

9 سال پیش ( 1395/2/11 )
پدیدآورنده : رضا مافی  

بازاریابی صنعتی در محدوده تجارت‌های اصطلاحاً  «B2B» تفاوت‌های مهم و آشکاری با آنچه ما آن را بازاریابی عمومی می‌نامیم دارد.  B2B شامل زیرشاخه‌های بازاریابی صنعتی، بازاریابی سازمانی و فروش مجدد است که شاید تخصصی‌ترین بخش آن بازاریابی صنعتی باشد که پیچیدگی‌های فراوانی را همراه دارد. بازاریابی سازمانی، شامل بازاریابی کالاها و خدمات در سازمان‌ها و برای آنها می‌شود به این معنی که سازمان‌های تولیدی، بازرگانی، دولتی، موسسات انتفاعی و غیرانتفاعی، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان که نیازمند کالاها و خدماتی برای تولید فرآورده‌های مصرفی یا صنعتی هستند یا از محصولاتی در جهت تسهیل عملیات خود استفاده می‌کنند، مشتری تلقی شده و بازاریابی می‌شوند و این کالاها و خدمات به آنها ارائه می‌شود.

گاهی از این نام به جای انواع بازاریابی‌های B2B نام برده می‌شود که استفاده از آن نادرست است. همانطور که گفته شد این بازاریابی به محصولاتی که به‌صورت عمده به خرده‌فروش‌ها هم داده می‌شود اطلاق می‌شود که معنای بازاریابی صنعتی را نفی می‌کند. بازاریابی صنعتی نیازمند بازاریابان متخصصی است که علاوه بر دانش بازاریابی و احاطه بر مقوله روش‌های فروش به موسسات و تولیدکنندگان، دارای سوابق و تخصص در آن رشته موردنظر نیز باشند.

به‌طور مثال فروش قطعات صنعتی نیازمند مطالعاتی در مورد آن صنعت خاص و به‌طورکلی علوم مهندسی است و فروشندگان لوازم دندانپزشکی معمولاً دندانپزشک هستند. بدیهی است دلیل نیاز به تخصص حرفه‌ای، مشتریانی است که با آنها سر و کار دارید و از شما انتظار توضیحات تخصصی دارند. اگر بخواهیم آمیخته‌ای از نیازمندی‌های یک بازاریاب صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان با توجه به نیازهای این بازار مواردی را متذکر شد.

در ابتدا شکل جذب مشتریان و در واقع یافتن آنها با توجه به رقبا حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد ابتدایی‌ترین روش برای شناسایی مشتریان ایجاد بانک‌های اطلاعاتی حرفه‌ای در مجموعه است. هرچند امروزه دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی به سبب وجود اینترنت، ساده‌تر از گذشته است اما باید توجه داشت بانک‌های خریداری شده نیازمند پالایش و بررسی‌های تکمیلی است. بنابراین شناخت صحیح فضای بازار، شرکت‌های مشتری و رقیب، حجم بازار و وضعیت اقتصادی کلی صنعت می‌تواند در تدوین بانک اطلاعاتی مثمرثمر باشد.

اغلب برای ایجاد بانک‌های موفق در شرکت خریدار و فروشنده از سیستم بخش‌بندی معکوس استفاده می‌کنند و به این ترتیب هر دو طرف به‌صورت همزمان یکدیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند. به‌طورکلی فرآیند فروش بین دو مجموعه زمانی اتفاق می‌افتد که فروشنده بتواند آمیخته بازاریابی را طوری طراحی کند که مورد توجه مشتری قرار گیرد. حال ممکن است در برخی پارامترها تغییراتی ایجاد شود.

برای مثال در خرده‌فروش‌ها تبلیغات تأثیر بسزایی دارد اما در بازاریابی صنعتی به‌دلیل خاصیت مشتریان آن، روابط عمومی مهم می‌شود. یا مثلاً در قیمت‌گذاری تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو حاکم است و میزان توجه قیمت‌گذار به پارامترهای مختلف بسیار متفاوت خواهد بود. برای این منظور ابزار بوروکراسی و قانون‌مندی همچون مناقصه و مزایده مورد استفاده قرار می‌گیرد که در فروش مستقیم اصولاً بی‌معنی است. شرکت‌های جوانی که هنوز از فرمول‌های محصول‌محور استفاده و گمان می‌کنند صرفاً با کیفیت بالا می‌توانند در بازار عرض اندام کنند با چنین مواردی دست به گریبانند.

در کشور ما این شرکت‌ها معمولاً نمایندگانی از شرکت‌های خارجی هستند. به‌دلیل تفاوت قیمت محصولات  (علی‌الخصوص صنعتی) نمایندگان شرکت‌های عمدتاً اروپایی مجبورند قیمت را فدای کیفیت کنند و برای فروش بخشی از آمیخته بازاریابی را نادیده بگیرند. هرچند نمایندگی‌ها محدودیت‌هایی هم برای تصمیم‌گیری دارند. مرحله بعدی توانمندسازی تیم فروش است.

مشتریان شما نیازمند آگاهی و توجه بیشتری هستند و برآورده ساختن چنین انتظاری مستلزم تخصص بالای تیم فروش است. همچنین معمولاً حجم خرید  حجم بالایی است و در صورت فروش، فرآیند منتهی به تحویل، زمان بیشتری را می‌گیرد. این حجم و زمان زیاد به فروشندگانی با قدرت مذاکره  (در مقابل مهارت‌های فروشندگی برای فروش به مصرف‌کننده نهایی) و تحمل بالا نیاز دارد تا بتوانند شرایط مثبت را حفظ کنند یا شرایط منفی را به سود خود تغییر دهند.

از آنجا که در حین این‌گونه معاملات روابط نزدیکی بین مشتری و فروشنده اتفاق می‌افتد، رعایت اصول حرفه‌ای بهترین شکل اجرای کار است که منجر به تجربه مناسب و رضایت‌بخشی برای مشتریان می‌شود. حساسیت زمانی بیشتر می‌شود که شما می‌دانید احتمال زیان در B2B بیشتر از B2C است در نتیجه ناخودآگاه حساسیت‌ها افزایش می‌یابد. متاسفانه یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌هایی که برنامه‌های خود را بر فروش محصول، خدمات و ایده به شرکت‌های دیگر گذاشته‌اند، عدم درک صحیح از بازاریابی بین شرکتی و استفاده از همان سیستم‌های معمول بازاریابی است.

گاهی دیده می‌شود که شرکت‌ها حتی تفکیکی بین بازاریاب‌ها ایجاد نمی‌کنند و از شرایط معمول برای استخدام بازاریاب استفاده می‌کنند. طبیعتاً اجرای صحیح تمامی این شرایط در صورتی ثمربخش خواهد بود که خلاقیت و همگام بودن با روش‌های جدید و خواست بازار فراهم باشد. در 20سال گذشته چالش اصلی مدیران چنین سیستم‌هایی تغییراتی بوده است که در امر بازاریابی اتفاق افتاده است.

با ورود اینترنت و ارتباطات گسترده آن، به نظر می‌رسد تجارت‌های بین شرکتی در ایران کمتر توانسته‌اند از آن به نحو احسن استفاده کنند و در واقع سیستم‌های خود را جامد نگه داشته‌اند. درحالی‌که هم‌اکنون در دنیا شاهد تغییرات ابزاری فراوانی در فروش بین شرکتی با استفاده از امکانات دیجیتال هستیم.

مشاور توسعه بازار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YIoDd9Kf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2845 روزنامه فرصت امروز قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ «خروج مدیرعامل» در Star Entertainment: وقتی بازسازی سخت تر از چیزی است که روی کاغذ دیده می شود پیشنهاد ۶ میلیارد دلاری «کیمریج» برای Ascent Resources: بازگشت اشتهای خرید در گاز شیل «رویای ۷.۴ میلیارد دلاری» در آمریکا: پالایشگاه مواد معدنی حیاتی با حمایت واشنگتن سیتی و بانک Banamex: فروش ۲۵٪ به یک میلیاردر مکزیکی و پیامش برای بازارهای نوظهور «نزدک ۲۴ ساعته» در راه است: انقلاب آرامی که مدل کسب وکار بورس ها را تغییر می دهد چه عواملی در تعیین قیمت ماشین دست دوم تاثیرگذار است؟ چرا دنیای سلامت به بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز دارد؟ «بایرن» در صف IPO هنگ کنگ: داستان جنگ تراشه ها و فرصت های استارتاپی چین قیمت خودرو در چهارمین روز هفته سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد سه شنبه ۲۵ آذر در کانال ۱۲۹ هزار تومان بانک مرکزی ژاپن به نرخ بهره ۳۰ ساله برگشت: اثرش روی کسب وکارها چیست؟ قیمت طلا و سکه امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ شاخص کل بازار بورس سوار بر مدار صعودی
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d