جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
ایده های ناب برای کشاورزی

ایده‌های پولساز کشاورزی/ ایده های نو و خلاقانه در کشاورزی و روستا

8 سال پیش ( 1394/3/25 )
پدیدآورنده : عباس نعیم امینی  

با وجود تمام تلاش‌ها برای احیا و توسعه کشاورزی در کشور، به وضوح قابل درک است که در حال حاضر کشاورزی به‌عنوان یک شاخه سودآور و رو به رشد در اقتصاد کشور مطرح نیست. مشکلات بخش کشاورزی و نبود درآمد قابل قبول برای کشاورزان، واسطه‌گری و هزینه بالای تولید در این بخش همه و همه سبب شده تا سیر مهاجرت از روستا به شهر روند رو به رشدی را دنبال کند. مشاهده آمار‌های مهاجرت در کشور و شاخص شهر‌نشینی به خوبی این روند را اثبات می‌کند. نگاهی به آمار‌های جمعیتی مرکز آمار نشان می‌دهد که جمعیت روستایی ایران در سال90 برابر 21.4 میلیون نفر بوده است که در سال 85 این رقم 22.1 میلیون نفر است. برهمین اساس جمعیت شهری کشور طی سال‌های 85 تا 90 از رقم 48.3 به رقم 53.6 میلیون نفر رسیده است. بنابراین می‌توان گفت در سال‌های قبل از آن نیز این روند به همین صورت بوده که حاکی از یک روند دنباله‌دار در سیر مهاجرت از روستا به شهر است.

چالش روند و تاثیر مهاجرت از روستا به شهر بر ساختارتولیدات کشاورزی در کشور بحث اصلی سه دهه گذشته در اقتصاد ایران است. از سوی دیگر مشکلات اشتغال شهری و در نتیجه رشد فوق‌العاده جمعیت شهرنشین و عدم توانایی مراکز شهری در استفاده یا جذب نیروی کاری که از طریق این فرآیند شهرنشینی ایجاد شده است، مشکلات بیشتری را در اقتصاد ایران به وجود آورده است. از سوی دیگر آمارهای درآمدی خانوار نیز به خوبی نشان می‌دهد که روستا‌نشینان به طور متوسط همواره از درآمد کمتری نسبت به شهرنشینان برخوردار بوده‌اند که همین امر یکی از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت از روستا به شهر عنوان می‌شود. از این رو در این نوشتار قصد داریم ایده‌های کوچک تجاری برای افزایش درآمد و اشتغال در روستا‌ها را مطرح کنیم که می‌تواند به توسعه جوامع روستایی و اشتغال پایدار در روستا‌ها کمک کند. برای پاسخ به این سوال که« بهترین ایده‌های کسب‌و‌کار کشاورزی برای روستاها چه هستند» باید قدری در ساختار درآمدی روستا‌نشینان در کشور تمرکز کنیم.

ایده‌های پولساز کشاورزی

از این رو می‌توان مشاهده کرد که درآمد غالب درروستا‌ها از طریق فعالیت‌های کشت و کار، دامداری و بخش اندکی در حوزه گردشگری حاصل می‌شود. در ادامه به برخی از ایده‌های کسب‌و‌کاری پر سود و فرصت‌هایی که مبتنی بر کشاورزی شهری یا روستایی است می‌پردازیم.

 

گردشگری مزرعه، ایده‌ای برای کسب درآمد اضافی

شاید برای بسیاری از افراد جذاب باشد که مدتی را در مزرعه زندگی کنند و به‌صورت مستقیم با فعالیت‌های کشاورزی و تولید محصول در ارتباط باشند.از این رو در برخی کشور‌ها برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از این پتانسیل جذب گردشگر انجام شده است. گردشگری مزرعه شاخه‌ای از گردشگری روستا یا گردشگری کشاورزی است که با مشارکت گردشگران در فعالیت‌های کشاورزی و روستایی همراه است. در واقع در این شاخه از توریسم، گردشگران علاوه بر بازدید از مناطق روستایی و کشاورزی به‌صورت فعال در کار مزرعه و فرآیند تولید حضور دارند و برای مدتی کوتاه زندگی افراد روستایی را به‌صورت واقعی تجربه می‌کنند و از محصولات تولید شده توسط کشاورزان خرید می‌کنند.
مطابق آمار‌های بین‌المللی حدود 30 درصد از درآمد کشاورزان آمریکایی از طریق گردشگری مزرعه حاصل می‌شود

علاوه براین کشورهای کانادا و استرالیا نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این بخشانجام داده‌اند. در کشور ما نیز با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی و محصولات متنوعی که در فصول مختلف سال و در نواحی مختلف قابل کشت است این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاری مناسبی در احیای این صنعت صورت گیرد تا زمینه برای کسب درآمد و رفاه بیشتر کشاورزان فراهم شود.

راه‌اندازی سایت فروش محصولات کشاورزی

یکی از مسائل عمده بخش کشاورزی در کشور ما خرده مالکی و کوچک بودن واحد‌های تولیدی است. این امر سبب می‌شود تا نه تنها در بحث فروش مشکلاتی برای تولید‌کنندگان خرد در بخش کشاورزی مطرح باشد، بلکه در بخش تامین مواد اولیه تولید و نهاده‌ها نیز مشکلاتی برای این واحد‌های کوچک وجود داشته باشد و این عامل تا حد زیادی هزینه‌های تولید این واحد‌ها را افزایش می‌دهد.

راه‌اندازی یک وب‌سایت تخصصی خریدوفروش محصولات کشاورزی نمی‌تواند ایده‌ای پولساز، نو و خلاقانه باشد که هم بخشی از مشکلات طرف تقاضا را حل کند و هم مسائل بخش عرضه را مرتفع سازد البته بورس محصولات کشاورزی به‌عنوان یک بازار بزرگ مجازی در کشور وجود دارد اما مشکلات و ساز‌و‌کار‌های ورود به این بازار کار را دشوار جلوه می‌دهد. آنچه مقصود ماست و در این بخش به آن تاکید داریم بازاری آنلاین برای خرده فروشی محصولات کشاورزی است که می‌تواند بسیار سود‌مندباشد.

راه‌اندازی واحد‌های بسته‌بندی محصولات ارگانیک

دغدغه تولید و مصرف محصولات غذایی سالم و بدون ضرر تقریبا در همه جای دنیا وجود دارد. اما این نگرانی چطور می‌تواند به‌عنوان یک فرصت کسب درآمد برای کشاورزان مطرح باشد؟ پاسخ روشن اینکه افرادی که به دنبال مصرف غذای سالم و ارگانیک هستند حاضر‌ند چند برابر پول بیشتر برای این محصولات پرداخت کنند. از این رو در کشور‌های اروپایی، کانادا، استرالیا و... قیمت محصولات ارگانیک سه تا هشت برابر محصولات غیر‌ارگانیک است. در ایران هم اگر گاهی سری به نمایشگاه‌های عرضه محصولات ارگانیک بزنید خواهید دید که تعیین رقم‌های نجومی برای قیمت‌گذاری این محصولات می‌تواند انگیزه اصلی سرمایه‌گذاری در این زمینه باشد.

به‌عنوان مثال در کشور ما در محیط‌های روستایی نژاد‌های مرغ بومی وجود دارد که در فرآیندی کاملا طبیعی و به‌صورت ارگانیک پرورش می‌یابند که فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است. از این رو نهاد‌ها و ارگان‌های مختلفی در قالب طرح‌های مختلف سعی در توسعه تولیدات روستایی در این زمینه داشته‌اند اما هیچ‌گاه موفقیت خاصی در این حوزه حاصل نشد. مشکل عمده تولیدات این بخش اندک بودن میزان تولید و نبود صرفه اقتصادی در بخش بسته‌بندی و عرضه به بازار است. حضور شرکت‌های بسته‌بندی می‌تواند با اتصال این واحد‌های تولیدی کوچک این خلأ را جبران کند. فراموش نکنید این یک کسب‌و‌کار بومی است که می‌تواند به شیوه‌ای مدرن اداره شود. بنابراین شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در راه‌اندازی یکی از این شرکت‌ها تنها در صنعت بسته‌بندی و بازاریابی محصولات روستایی ارگانیک فعالیت دارید.

کشت شهری یا کشاورزی شهری

کشاورزی شهری عمل کشت، پردازش و توزیع مواد‌غذایی درشهر، اطراف شهر یا شهرستان است. کشاورزی شهری علاوه برکشت می‌تواند در زمینه‌های دامپروری، آبزی‌پروری، جنگلداری و باغبانی باشد. امروزه از این پدیده به‌عنوان یک عامل مثبت در توسعه بخش کشاورزی یاد می‌شود که از دو طریق به امنیت غذایی و ایمنی مواد‌غذایی کمک می‌کند: اول اینکه مقدار مواد‌غذایی در دسترس مردم ساکن در شهر را افزایش می‌دهد. در مرحله دوم اجازه می‌دهد تا سبزیجات و میوه‌ها و محصولات غذایی تازه در اختیار مصرف‌کنندگان شهری قرار گیرد.  

در رویکرد‌های نوین توسعه‌ای، کشاورزی شهری و نیمه شهری به طور کلی به‌عنوان کشاورزی پایدار دیده می‌شود. از این رو سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری در این بخش که در کشور ما کمتر به آن پرداخته می‌شود امری ضروری است و می‌تواند صرفه‌های اقتصادی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

برچسبها : ایده های پولساز کشاورزی، ایده های خلاقانه کشاورزی، ایده های نو در کشاورزی

 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wkzJ9NrE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
منوچهری :
8 سال پیش
سلام-در مورد کشاورزی شهری به نظر می رسد مطلبی گفته نشده.لطفا راهنمائی فرمائید. با تشکر منوچهری
Arshida :
7 سال پیش
سلام من معلولیت جسمی دارم و فوق لیسانس شیمی آلی هستم توی خونه پازل می چینم و می فروشم کار تایپ و ترجمه و تحقیق دانش آموزی انجام میدم و این کارم به صورت دورکاری و غیر حضوری هستش درآمدش خیلی کمه ولی از بیکاری بهتره اگه کسی کاری یا سفارشی و یا حتی ایده ای داشت می تونه با ایمیل زیر باهام ارتباط برقرار کنه Arshida_1394@yahoo.com سپاسگزارم از همراهیتون
محمد :
6 سال پیش
در عنوان ذکر کردید که ساخت یک وب سایت برای فروش میوه میتونه خیلی خوب باشه باز در متنی که برای این عنوان ذکر کردید نوشیتید که راه‌اندازی یک وب‌سایت تخصصی خریدوفروش محصولات کشاورزی نمی‌تواند ایده‌ای ناب و تجاری باشد. بالاخره کدومش؟ فکر میکنم اشتباه تایپی باشه.
نسیم :
5 سال پیش
یک ایده جدید دارم – ایجاد شبکه ملی #ارگانیک کشور ثبت یک شرکت که محصول #ارگانیک را از #کشاورز میخره. (این محصول را قبلا خودش گواهی ارگانیک داده). و با بارکد و QRcode میده توی بازار. به صورتی که مصرف کنندگان با #اسکن کردن اون کد متوجه بشن این محصول کجا تولید شده کی تولید شده و تاریخ مصرفش کی تموم میشه و ...... البته این کار نیاز به یک سایت داره که کشاورزان با مشخصات دقیق و موقعیت زمین و مشخصات محصولشون در اون ثبت نام کنند و بهشون نام کاربری و کلمه عبور داده بشه. تا محصولات را ویرایش کنند و قیمت بزنند و در خواست گواهی ارگانیک بدهند و ... سود دهی: صدور گواهی ارگانیک دریافت پول از کشاورز بابت معرفی محصولش دریافت پول بابت انتقال کالا از مزرعه تا مغازه دارها انتقال محصول از طریق کانال اختصاصی خودشون و حذف واسطه ها امکام فروش گرونتر محصول چون ارگانیک تولید شده
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه