شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

درددل یک خوشه از هزاران دسته

9 سال پیش ( 1393/9/10 )
پدیدآورنده : سمیه میرزایی  

نخستین باری که اسم خود را در بین اسامی پذیرفته‌شدگان کشاورزی رشته شیلات دیدم برنامه‌ای 20 ساله برای آینده‌ام را از نظر گذراندم، اینکه چهار سال آینده یک مهندس کشاورزی هستم و با داشتن یک مدرک تحصیلی، اگر در یکی از ارگان‌ها یا سازمان‌های مربوطه استخدام نشوم دست‌کم می‌توانم یک واحد پرورش شیلات تاسیس کنم یا حتی در بدترین حالت به‌عنوان مهندس مشاور چه برنامه‌ها که می‌توانم در این رشته برای خودم و آینده‌ام بریزم!
هشت سال از آن روز می‌گذرد و امروز مدرکی با خون چشم و بغض جان گرفته‌ام که تنها کارایی‌اش قاب کردن به درودیوار خانه است، بیش از این انتظار داشتن از این مدرک شاید خواسته‌ای گزاف باشد، البته این مسائل را در همان سال‌های اول که مشغول به تحصیل بودم دریافتم. از نگاه هم‌دانشگاهی‌هایم در رشته‌های دیگر به شاخه‌های کشاورزی، از کمبود امکانات موجود در دانشگاه، از کلاس‌های متوالی تئوری بدون اجراها و بازدیدهای عملی، از عدم حمایت‌های سازمان نظام مهندسی و از هر دری که خیره می‌شدی سال نکو از بهارش پیدا بود!
اما میانه راه کم نیاوردم و راه را تا نفس‌های آخر پیمودم و نتیجه‌اش به بیکاری چهار سال در جست‌وجوی یک کار مرتبط انجامید. متاسفانه ارتباط لازم بین دانشگاه به‌عنوان مرکز علم و فن با مراکز مرتبطی مانند مجمع امور صنفی، سازمان نظام مهندسی، اتحادیه‌ها یا حتی متولی اصلی یعنی وزارت جهاد کشاورزی برقرار نیست و همین عدم ارتباط موجب شده کشاورزان و جامعه کشاورزی هم اعتماد لازم به فارغ‌التحصیلان کشاورزی را نداشته باشند و همچنان در فضای سنتی و تجربی خود فعالیت کنند؛ حتی دوباره‌کاری و چندباره‌کاری‌ها را به جان بخرند اما به ایده و نظر یک کارشناس کشاورزی برای تولید بیشتر و بهتر تن‌درندهند.
حتی اگر مشکلات نظام آموزشی در حوزه کشاورزی را نادیده بگیریم نخستین بحث همین عدم اعتماد جامعه سنتی کشاورز به تحصیل‌کرده‌های این رشته است که شاید با برقراری ارتباطاتی بین این دو در قالب همایش‌ها و سمینارهای علمی به زبان ساده با معرفی دستاوردهایی که جامعه علمی می‌تواند به زمین و زراعت و دامداری بکند این ذهنیت سانتی‌مانتال از ذهن کشاورزان درخصوص فارغ‌التحصیلان کشاورزی محو شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KE5Xi2qo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه