سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع،‌معادن و کشاورزی ایران، شفاف‌  سازی در موضوع قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی را خواستار شد و گفت: خودروسازان باید به طور واقعی قیمت تمام شده محصولات خود را با ارائه مستندات اعلام کنند.
به گزارش «ایرنا»، محمود نجفی سهی افزود: اینکه خودروسازان به دستورالعمل تازه شورای رقابت عمل نمی‌کنند و قیمت‌های جدید خودرو مورد قبول آنها نیست، باید قیمت تمام شده خود را به‌صورت واقعی اعلام و ثابت کنند قیمت جدید در حدی نیست که آنها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
وی اضافه کرد: وقتی خودروسازان مدعی هستند که افزایش 3 تا 6 درصدی قیمت خودروها با ابلاغ دستورالعمل جدید شورای رقابت، منطقی نیست، این را زمانی می‌توانند اثبات کنند که قیمت تمام شده واقعی خود را به شورای رقابت و دولت ارائه دهند، بنابر این چانه زنی خودروسازان به‌صورت فعلی، منطقی نیست.
شورای رقابت چندی پیش دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو را تصویب کرد که براساس آن قیمت خودرو بین 7/3 تا 9/6 درصد افزایش یافت.
در دستورالعمل قیمت خودرو که در شورای رقابت نهایی شد، تورم بخشی خودرو با ارز مبادله‌ای محاسبه و در مورد کیفیت خودروها نیز نمره بین منفی 5/2 تا مثبت 5/2 در نظر گرفته شد و علاوه بر این نمره بهره‌وری نیز با علامت منفی در فرمول قیمت‌گذاری خودرو مدنظر قرار گرفته است. نجفی ادامه داد: در بحث قیمت‌گذاری خودرو، خودروسازان به موضوع حاشیه بازار اشاره دارند، اما این موضوع اصلا پذیرفتنی نیست، چرا که حاشیه بازار را همیشه خود خودروسازان ایجاد کرده‌اند.

 


وی گفت: «در گذشته خودروسازان از طریق نمایندگی‌های خود در بازار زمینه کمبود را ایجاد کرده و با قیمت‌ها بازی می‌کردند تا قیمت‌ها در بازار افزایش یابد خودروسازان بر این اساس به قیمت حاشیه بازار اشاره کنند.»
این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اکنون خودرو در کشور انحصاری است، اظهار کرد: بر این اساس حاکمیت باید روی موضوع قیمت تمام شده و فروش آن نظارت‌هایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور در حال حاضر با دو چالش افزایش قیمت و بحث کیفیت مواجه است، گفت: این دو چالش باعث شده مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید خودروهای داخلی نداشته باشند.
نجفی با بیان اینکه، آنچه باعث شده تا خودروسازان مدعی شوند قیمت‌های جدید برای آنها توجیه ندارد، آن است که آنها قطعه‌سازان داخلی را رها کرده و به سمت واردات رفته‌اند، گفت: واردات نیز سبب وابستگی خودروسازان به ارز شده و همین مسئله سبب شده تا افزایش قیمت‌های جدید را نپذیرند و افزایش بیشتری را خواستار باشند.
این فعال حوزه صنعت خودرو با بیان اینکه صنعت خودروی کشور از نداشتن یک برنامه و استراتژی رنج می‌برد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد قیمتی که خودروسازان مدعی و خواهان آن هستند به نوعی قیمت بسته است و نحوه محاسبه آن مشخص نیست که مسئولان و نمایندگان مجلس باید قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل را واقعی و برای مردم باز کنند.
وی با بیان اینکه هر چه قیمت خودرو افزایش یابد، تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید خودروهای داخلی کمتر می‌شود، افزود: وقتی خودروی پراید که زمانی قیمتش 7 میلیون تومان بود، اما اکنون حدود 24 میلیون تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود، ضمن اینکه کیفیت آن هم رضایت مشتری را جلب نمی‌کند، به معنای از دست دادن مشتریان در بازار خواهد بود.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nUVM94Sw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه