دوشنبه, ۲۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۱ / Mon, 16 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز
  • تاریخچه بادی پامپ در جهان

در سال 1991میلادی برای اولین بار، شخصی با نام «فیلیپ میلز» در کشور نیوزلند، ورزشی را با نام «بادی پامپ»[1] پایه گذاری کرد. این ورزش به سرعت در سراسر جهان رایج شد و در بیش تر کشورها طرفداران انبوهی به ویژه در بین بانوان پیدا کرد. «فیلیپ میلز» در سال 1980میلادی، برای ایجاد تمرین گروهی،[2] همراه ضرب آهنگ موسیقی مدرن، شروع به فعالیت کرد. این برنامه های اولیه ایروبیک به سرعت باعث صف کشیدن مشتاقان ایروبیک شد و فیلیپ توانست قدرت واقعی تمرین گروهی را احساس کند. فیلیپ چندین سال استراحت ناپذیر در مورد سلامتی مردمان جهان صرف کرده است. فیلیپ همراه با همسرش جکی، با تخصص گسترده پزشکی و تناسب اندام، متخصص طب تغذیه، متخصص زنان و مامایی و پزشک عمومی، یک ژیمناست سابق ملی و قهرمان ایروبیک است. سالها را در حال توسعه تناسب اندام صرف کردند و در سال 1990 آن ها  BODYPUMP را به جهان عرضه کردند .

رشته ورزشی بادی پامپ

  • تاریخچه بادی پامپ در ایران

رشته ورزشی بادی پامپ در سال 1390خورشیدی، توسط فدراسیون اسبق آمادگی جسمانی و ایروبیک طی یک کارگاه آموزشی به مدرسان این فدراسیون معرفی شد. در سال 1391خورشیدی، پیشنهاد فدراسیون ورزش های همگانی کمیته «بادی پامپ» تشکیل شد و «سمیه قادری» ریاست این کمیته را به عهده گرفت. این کمیته علاوه بر برگزاری دوره های متعدد آموزشی، سمینارها و همایش های علمی و عملی در سراسر کشور با تهیه متون آموزشی، کتاب و ...در جهت توسعه این رشته فعالیت دارد.

براساس مطالعات انجام شده برروی تناسب اندام، منجر به توسعه ورزش های خاصی شده است که می تواند برای همه به عنوان یک ورزش چربی سوز و عضله ساز مفید باشد. این ورزش ها که عموماً بر پایه ورزش های ایروبیک است، باعث می شوند ضربان قلب افزایش یابند. افزایش یافتن ضربان قلب نویدبخش این است که شما تلاش می کنید سلامتی قلب و عروق خودتان را حفظ کنید.

در میان این ورزش ها، نامی از «بادی پامپ» هم به چشم می خورد. که ممکن است برای اولین بار است که نامی از «بادی پامپ» می شنوید باید بدانید این ورزش را نه تنها افراد حرفه ای بلکه افراد مبتدی هم می توانند انجام دهند و از مزایای آن استفاده کنند.

رشته ورزشی بادی پامپ

«بادی پامپ» برای کسانی که دوست ندارند عضلات برجسته داشته باشند اما کار کردن با وسایل باشگاهی را دوست دارند بسیار کارآمد است. «بادی پامپ» ورزش مقاومتی است که بدن شما بدون این که حجم عضلانی خود را افزایش دهد، عضلات قوی و آماده تری به دست می آورد. با این وجود سری ورزش های «بادی پامپ» به علت این که عضله سازی زیادی ندارد، در میان بدن سازان محبوب نیست.

  • توضیح پایهای و مختصر در مورد برنامه های ورزش بادی پامپ
  1. ۶۰ دقیقه تمرین با دمبل اما به شیوه ای متفاوت است. بیش تر از آن که بر تمرینات سنگین مقاومتی تمرکز کند، تمرینات بر پایه تعداد تکرارهای بیش تر و استفاده از وزنه های سبک تری است. با این فلسفه که در اثر تکرار زیاد آن قدر عضلات تان خسته شود تا رشد نکند، اما تقویت شود.
  2. شما ۵ یا ۶ حرکت را در هر جلسه تمرین می کنید، اما با تکرارهای بسیار زیاد. در کل جلسه تمرینی با ۸۰۰ تکرار در ۶۰ دقیقه به اتمام می رسد. این تمرینات اصلاً ترسناک و یا شدید نیستند، چون وزنه های مورد استفاده شما بسیار سبک است، در نتیجه به تمرینات عادت می کنید.
  3. موسیقی در «بادی پامپ» حرف اول را می زند پس به دنبال موسیقی باشید که بتوانید خودتان را با آن هماهنگ کنید و حرکات را با ریتم خاص ادامه دهید. هم چنین موسیقی می بایست سریع و پرتحرک باشد چرا که تکرار دفعات یک حرکت به کندی شما را خسته می کند.
  4. معمولا این رشته ورزشی به صورت گروهی انجام می شود. اجرای ۶ حرکت در هر جلسه تمرینی ایده آل است. ۲ بار در هفته انجام «بادی پامپ» توصیه می شود.
  5. این ۶ حرکت شامل اسکوات، پرس سینه، ددلیفت، بردن وزنه به بالای سر، لانچ، جلو بازو همراه با چرخش است. برای رسیدن به ۸۰۰ تکرار، هر حرکت باید ۱۲۳بار تکرار شود. مسلما افراد مبتدی کم تر از این تعداد را اجرا خواهند کرد.

مطالعات علمی انجام شده بر روی بادی پامپ نشان می دهد که انجام این حرکات دارای مزایای مثبتی برای سلامتی است.

بر اساس بررسی و تحلیل «دانشگاه سائوپائولو برزیل» مشخص شد که:

 شرکت کنندگانی که در ۱۲هفته مشخص شده برای آزمون، دو بار تمرینات «بادی پامپ» انجام دادند به مقدار زیادی توانستند حجم چربی های بدن، استقامت عضلات و هم چنین استحکام آن ها را افزایش دهند. در هر جلسه یک ساعته از این ورزش حدود ۶۰۰ کالری می سوزانید. نکته مهم در مورد بادی پامپ این است که در واقع شما با وزنه حرکات استقامتی انجام می دهید و با انجام سوخت و ساز بدن کاهش چربی و لاغر شدن برای شما دست یافتنی تر خواهد شد. کاهش وزنی که تجربه خواهید کرد به آهستگی اما مداوم خواهد بود تا بر روی متابولیسم بدن شما تأثیر زیادی نداشته باشد. همان طور که اشاره شد انجام دو بار در هفته بادی پامپ اثرات مفیدی داشته است. البته اگر می خواهید سرعت لاغر شدن خودتان را افزایش دهید می توانید میزان کالری دریافتی و تمرینات «بادی پامپ» را بر اساس نظر مربی خودتان افزایش دهید.

  رشته ورزشی بادی پامپ

شما در بادی پامپ مجبور نیستید حتماً قدرت عضلانی خودتان را افزایش دهید، اگر حرکات شما با وزنه های سبک و طولانی باشد تنها کالری سوزی شما بیشتر می شود؛ اما اگر قدرت و استحکام عضلات خود را با استفاده از بادی پامپ افزایش دهید، بر اساس نظر متخصصان سلامتی می توانید از مزایای سلامتی زیر بهره مند شوید

  • افزایش قدرت و استحکام عضلات

نیروی بدنی، سوخت و ساز و همچنین انرژی انجام کارهای روزانه افزایش می یابد. خواب شما کم تر و تمرکز برای انجام کارهایتان بهتر خواهد شد. سلامتی جسمانی بهتری خواهید داشت. بر اساس نتایج به دست آمده تمرینات منظم ورزشی کمک می کند تا بدن خود را در مقابل برخی از بیماری های شایع به مانند: سرطان ها، فشارخون، دیابت و هم چنین کلسترول بد بالا مصون نگه دارد. مزایای ورزش های کاردیو نیز برای همه آشکار و ثابت شده است. مصدومیت کم تری خواهید داشت. اگر عضلات شما قوی تر شود، حتی اگر شما دچار سانحه شوید هم آسیب کم تری به بدن و عضلات شما وارد خواهد شد.

  • افزایش استقامت عضلات مرکزی

عضلات مرکزی، عضلاتی هستند که دقیقاً در قسمت میانی بدن شما و ناحیه لگن قرار دارند. اگر برنامه ورزشی بادی پامپ را بدانید متوجه خواهید شد که این حرکات، تمرکز زیادی بر روی عضلات میانی دارند؛ اما چرا عضلات میانی و تقویت آن ها مهم است:

عضلات مرکزی از اندام های داخلی شما محافظت می کنند؛ بنابراین اگر لگن شما دچار آسیب شود دیگر اندام ها نیز دچار آسیب می شوند. بادی پامپ باعث می شود که قدرت عضلات میانی و توده آن تغییر مثبتی در جهت افزایش سلامتی شما بدهد.

از آن جایی که عضلات میانی وظیفه محافظت از ستون فقرات را نیز بر عهده دارند، تقویت کردن این عضلات به نوعی می تواند محافظت از ستون فقرات نیز باشد. شما با انجام دادن بادی پامپ متوجه خواهید شد که دردهای کمر همیشگی کم تر و ستون فقراتتان نیز قوی تر شده است. زمانی که عضلات میانی بدن شما تقویت شوند، طرز ایستادن و راه رفتن شما نیز بهبود پیدا می کند. هم چنین شما نباید جذابیت عضلات شکمی و میانی را در مردان و زنان نادیده بگیرید.

   رشته ورزشی بادی پامپ

  • انعطاف پذیری بالا

بر اساس مطالعات انجام شده توسط کالج پزشکی در امریکا، انعطاف پذیری جنبه ای از سلامتی است که اغلب توسط افراد نادیده گرفته می شود. کسانی می توانند عضلات انعطاف پذیر داشته باشند که عموماً ورزش های مقاومتی انجام می دهند. عضلات این افراد بیش از دیگرانی که ورزش انجام نمی دهند، توانایی حرکت دارد. عضلات خشک و بدون انعطاف پذیری می تواند مشکلات سلامتی متعددی به بار بیاورند:

عضلات خشک و بدون انعطاف باعث بروز دردهای کمر می شوند. زمانی که عضلات میانی شما خشک باشند فشار زیادی بر روی ماهیچه های ستون فقرات وارد می شود که خود عامل اصلی درد است.

همان طور که سن ما بالا می رود، فعالیت ما کم تر و عضلات خشک تر می شوند، از این رو بدن نمی تواند به راحتی و بدون درد حرکت کند. زمانی که محدودیت حرکتی افزایش می یابد، حرکت فرد به طورکلی سخت و دشوار می شود. برای نمونه خم شدن و بلند کردن اشیا، ناممکن به نظر می رسد. زمانی که عضلات تحرک کافی یا انعطاف لازم را نداشته باشد، خون رسانی به آن قسمت از بدن دچار مشکل می شود. با کاهش خون رسانی، عضلات دچار کمبود اکسیژن و خستگی های مداوم و پی درپی می شوند.

  • حالت و اندام بهتر

آن چه که یک اندام خوب را تعریف می کند، شکل ظاهر آن است. کاهی اوقات این ژنتیک است که شکل اندام بدن را تعیین می کند اما در بیش تر مواقع این افراد هستند که می توانند با ورزش های مهمی به مانند «بادی پامپ» شکل بدن خود را بهبود ببخشند. بادی پامپ به شما کمک خواهد کرد تا:

  • شانه های ایستاده تری داشته باشید،
  • کمرتان نسبت به دیگران لاغرتر باشد،
  • عضلانی خواهید بود اما حجیم دیده نمی شوید،
  • پاهای قوی خواهید داشت،
  • پهلو و عضلات میانی زیباتری خواهید داشت.
  • قلبی سالمتر

قلب یک ماهیچه بزرگ است و شما باید با آن به مانند دیگر ماهیچه های خود رفتار کنید. ورزش قلب این است که آن را تحرک وادار کنید. زمانی که مربیان ورزشی از ورزش های ایروبیک که باعث می شوند ضربان قلب سریع تر شوند و به همان حالت تا مدت معینی باقی بمانند، بیش تر مردم نظرشان به سمت تردمیل و دیگر وسایل ورزشی خانگی جلب می شود. انجام دادن ورزش هایی به مانند دویدن که همراه با افزایش ضربان قلب است می تواند به شما کمک کند تا قلب سالم تری داشته باشید اما ورزش های مخصوص لاغری که بیش تر مردم به آن ها علاقه نشان می دهند، ضربان قلب را دچار تغییر نمی کند. این «بادی پامپ» است که به عنوان یک ورزش لاغر کننده، شما را در یک  ساعت، ترغیب به انجام دادن ۸۰۰ حرکت تند و قلب شما را به تپیدن وادار می کند. همان طور که پیش می روید و در انجام دادن حرکات استاد می شود، متوجه خواهید شد که «بادی پامپ» تا چه حد می تواند به سادگی، سلامت قلب شما تأمین کند.

رشته ورزشی بادی پامپ

  • شوق جمعی برای ورزش

همه در باشگاه ها با یک هدف خاص دور هم جمع می شوند، یا می خواهند لاغر شوند یا که دوست دارند بدن بهتری داشته باشند. با ورزش خانگی، روزی که حس کنید آفتاب کمی کم فروغ تر می تابد، دوست دارید ورزش نکنید و آن را کنار بگذارید اما در ورزش باشگاهی، شما در یک جمع با هدف واحد هستید که یکدیگر را تشویق به ادامه مسیر که همان ورزش کردن است، می کنید.[3]

 

 

 

[1]. Body Pump.

[2]. Group training.

[3]. http://bodypumpteam.com

برچسب ها : اخبار شرکت ها
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WNpQKw6y
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه