شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

اداره ثبت برند کجاست

2 سال پیش ( 1401/1/17 )
 

ثبت برند به جرات یکی از مهم ترین اقداماتی می باشد که باید در همان ابتدای کار حتی قبل از شروع هر گونه تبلیغاتی باید انجام دهید. اگر یه کم تحقیق کنید با افراد زیادی مواجه می شوید که پس هزینه های زیاد برای تبلیغات نام خود و شناخته شدن با آن نام و برند تازه متوجه شده اند که صاحب آن برند نیستند و فرد دیگری آن برند را ثبت کرده است.

علامت تجاری و ثبت برند برای چیست؟

وقتی صحبت از ثبت برند با ثبتی نو می شود، اولین چیزی که در ذهن تداعی می گردد وجود یک شرکت یا موسسه تجاری است که به فعالیت تجاری و اقتصادی مشغول است. مالکین و شرکای تجاری بعد ثبت شرکت اقدام به ثبت علامت تجاری برای محصولات تولیدی خود می نمایند.

علامت تجاری در واقع نماد هویت و کیفیت محصول یک کارخانه یا شرکت تولیدی یا تجاری است که با ثبت آن، محصول و یا خدمات شرکت یا موسسه، انحصاری می شود. به عبارتی، برند یعنی علامتی برای تولید یا عرضه کالا و خدمات که با ثبت آن در اداره ثبت علائم تجاری، شکل انحصاری به این کالا یا خدمات داده میشود.

علامت تجاری که برگردان کلمه لاتین Brand می باشد، به علامت و نشان طراحی شده توسط شرکتها و موسسات تجاری و خدماتی گفته میشود که برای ماندگاری و تمایز با سایر کالاها در اذهان مشتری، آن را بر روی محصولات خود درج می کنند. مثلا برند Sony یا LG که دارای نشان و علامت ویژه محصولات خود هستند.

اداره ثبت برند کجاست

 برند، نماد هویت شرکتها   

همانطور که گفته شد، با علامت تجاری است که مشتریان می توانند مشخصه های بارز یک محصول را با استفاده از آن محصول در ذهن خود تصور و تداعی نمایند. برند همان ویژگیهای خاص یک محصول است که به اهداف تولیدی یک شرکت تنیده شده است. در واقع یک برند و علامت تجاری جذاب، می تواند برای تولید کنندگان کالا و خدمات، نوعی اعتبار در نزد مشتریان ایجاد کند. هر چقدر که این علائم تجاری از جاذبه های اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار باشند، مشتریان به آنها احساس تعلق بیشتری خواهند کرد. بنابراین با ثبت برند می توان از حقوق مربوط به محصولات یا خدمت شرکتها یا موسسات، صیانت کرد.

برای ثبت علامت تجاری چه باید کرد؟

آنان که راه تجارت کردن را آموخته اند، نیک می دانند که مهمترین اصل در تجارت، کسب اعتماد مشتریان است. این اعتماد به نوع، کیفیت، قیمت و تبلیغ اصولی محصول عرضه شده بستگی بسیار زیادی دارد. همه این موارد می تواند در یک قالب یک برند خوب و چشمگیر عنوان شود و اعتماد مشتریان را ارتقاء دهد. پس ثبت برند تجاری که با طراحی هوشمندانه در راستای معرفی محصولات و خدمات انجام می گیرد، باعث برقراری یک رابطه پیوسته و دائمی با مشتری خواهد شد.

برند، کالا و خدمات شما را اختصاصی می کند

ضمن اینکه دیگر رقبای تجاری نیز نمی توانند با ارائه محصولات مشابه، بازار فروش محصول برند دار را محدود نمایند. برای ثبت برند و علامت تجاری به دو روش حضوری و غیر حضوری میتوان اقدام نمود. در روش حضوری با مراجعه به اداره مالکیت صنعتی و تکمیل اظهارنامه مربوط به ثبت علامت تجاری، مدارک لازم ارائه می گردد. در مراجعه غیر حضوری، میتوان از طریق سامانه اداره ثبت علائم تجاری مراحل ثبت برند شرکت یا موسسه را انجام داده و مدارک را بارگذاری نمود.

اداره ثبت برند کجاست

باید و نبایدها در ثبت علائم تجاری

انتخاب نام و آرم علامت تجاری یکی از مواردی است که باید قبل از ارائه آن به اداره ثبت علائم تجاری، دقت نمود. نام انتخاب شده باید در برگیرنده ماهیت محصولات تولیدی باشد و لذا در طرح آن باید هوشمندانه عمل نمود. توصیه می شود قبل از انتخاب نام برند، وارد سایت اداره ثبت علائم تجاری شده و ابتدا نام انتخابی خود را استعلام کنید تا در زمان و هزینه خود صرفه جویی نمایید. اکنون به شاخصهای مهمی که در انتخاب نام و آرم برند باید به آن توجه داشت، اشاره ای مختصر خواهیم داشت.

1- در هنگام ثبت برند باید توجه داشت که استفاده از اسامی نامعقول و خلاف شئونات اخلاقی و مذهبی، باعث مردود شناخته شدن درخواست ثبت می گردد.

2- در ثبت برند نباید از اسامی و علائمی که دارای شهرت جهانی یا ملی هستند استفاده نمود.

3- شانس موفقیت در تایید ثبت علامت تجاری در گرو استفاده از اسامی چند کلمه ای است. به عبارت دیگر، هر چقدر که اسامی داده شده دو و سه سیلابی به بالا باشند، شانس تایید ثبت برند، افزایش می یابد.

4- استفاده از صفات و اسامی توصیفی در انتخاب نام برند، موجب مردود شمردن درخواست ثبت برند از سوی اداره ثبت علائم تجاری می گردد. مثلا یک تولید کننده کیک نمی تواند از نام خوشمزه یا حتی کیک خوشمزه استفاده کند. زیرا خوشمزگی در واقع فقط توصیف یک کیک است.

5 – استفاده به تنهایی از اعداد فارسی یا لاتین در ثبت برند قابل قبول نیست.

6- استفاده از اسامی فی البداهه که بطور تصادفی انتخاب شوند، موجب شانس بیشتری برای تایید ثبت برند می شود.

علامت تجاری شرکتها، هویت محصولات تولید آنهاست

7- در انتخاب نام محصولاتی مانند مواد خوراکی، لوازم خانگی، نوشیدنیها و امثال اینها، دقت دو چندان باید داشت. اداره ثبت علائم تجاری نسبت ثبت برند برای این محصولات، حساسیت بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد.

8- چنانچه اسامی انتخاب شده مورد قبول اداره ثبت علائم تجاری قرار نگرفت، می توان از اسامی ترکیبی همراه با اعداد فارسی یا لاتین در اشکال و رنگهای مختلف استفاده نمود.

9- در ثبت آرم و نشانه یا لوگوی محصولات، می توان از اسم شرکت و یا نام خانوادگی مالک شرکت نیز استفاده کرد.

10- استفاده از علائم فارسی و لاتین یا ترکیبی هر دوی آنها در انتخاب نام برند، مجاز است.

11- اسامی پیشنهاد شده در ثبت برند، نباید عینا مطابق با اسامی برندهای ثبت شده محصولات دیگر باشد. حتی اگر از اسامی مشابه استفاده می شود، این شباهت نباید حتی نزدیک به 50% اسامی ثبت شده دیگر باشد.

12- استفاده از نام و نشان سازمانها و ادارات دولتی در ثبت برند ممنوع است.

13- استفاده از پرچم ملی کشورها در طراحی لوگو و یا در کنار نام برند و همچنین استفاده از آرم و علامت سازمانهای بین المللی نیز، ممنوع است.

مزیتهای ثبت برند چیست؟

هر علامت و نشان تجاری نمادی از شخصیت حقوقی شرکتها و موسسات، در داخل و خارج از کشور می باشد. این نماد برای هر شرکت و محصولات و خدمات آنها دارای اعتباری برای کسب و کار تجاری آنهاست. بنابراین بی شک؛ با ثبت برند می توان از مزیتهای متنوع آن بهره برد. اکنون باید دید مزایای این علائم تجاری و برندها چیست؟ در زیر به مهمترین این مزیتها اشاره می کنیم.

  • داشتن برند یعنی تبلیغات کمتر برای محصولات. یک برند خوب و جذاب، نیاز به تبلیغات گسترده برای فروش محصول را کم می کند. این برند در طی سالها ارائه محصولات با کیفیت موجب معتبر شدن کالا در نزد مشتریان خواهد شد.
  • محصول شما بعد از ثبت برند، کالایی متفاوت و متمایز از سایر کالاهای مشابه می شود.
  • با داشتن برند به راحتی می توان در زمینه بازاریابی محصولات تولیدی و خدماتی، مانور داد.

اداره ثبت برند کجاست

ثبت برند مزایای متعددی برای شرکتها در بر دارد

  • یک شرکت برند دار به راحتی و با اطمینان بیشتری می تواند برای فروش محصولاتش در ابعاد داخلی و بین المللی اقدام به تاسیس نمایندگی نماید.
  • شرکتها و موسسات تجاری حق اجاره دادن علامت تجاری خود را دارند. بنابراین داشتن برند باعث کسب درآمدی دیگر برای دارندگان آن می شود.
  • داشتن علامت تجاری موجب ایجاد وجهه و اعتبار برای دارندگان آن در بازارهای داخلی و خارجی و در نزد رقبا خواهد بود.
  • رویت آرم و نشان هر محصول، باعث تداعی شرکت سازنده آن در اذهان عمومی می شود. پس اگر دارای اعتبار و محصولاتی کیفی هستید، برند شما همواره در ذهن مصرف کنندگان به خوبی یاد می شود.
  • محصولات یک شرکت تجاری با برندهای جذاب که با خلاقیت زیبایی طراحی شده باشد، بیشتر در بین مصرف کنندگان شناخته می شود.
  • ثبت برند و برخورداری از آن موجب سهولت بیشتری در تبلیغات اصولی و مورد نیاز برای محصولات شرکتها می گردد.
  • شرکتی که دارای علامت تجاری و برند خاص خودش باشد، در بین رقبای دیگر که محصولات مشابه تولید می کنند، شناخته شده خواهد بود.

با ثبت برند، محصولات شما جهانی می شود

  • با داشتن برند خوب و جذاب، شما می توانید هزینه های شرکت خود را کاهش و در عوض، فروش کالا و خدمات خود را افزایش دهید.
  • داشتن یک برند خوب، موجی از مشتریان ثابت و پایدار برای محصولات شرکتها و کارخانجات ایجاد می کند.
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eytcPIqr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه