سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

الزام استفاده از آتش بند در سازه

الزام استفاده از آتش بند در سازه

آتش سوزی در هر خانه و ساختمانی خسارات جبران ناپذیری از خود به جای می گذارد، گسترش حریق با تقسیم کردن هر سازه به بخش های کوچک و استفاده از آتش بند متوقف می گردد. این سیستم یکی از روش های نوین پیشگیری از آتش سوزی است. اگر مایل به آشنایی با این سیستم هستید تا انتها با ما همراه باشید.  ما ابتدا خواهیم گفت آتش بند چیست و در ادامه سیستم های آتش بند را توضیح خواهیم داد.

چرا باید از آتش بند استفاده کنیم؟

به طور کلی مقاوم سازی ساختمان به دو صورت محافظ عامل و محافظ غیر عامل تقسیم میشود محافظ عامل به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که امکانات خوبی در زمینه کنترل آتش سوزی در اختیار گروه امداد و نجات قرار میدهد مانند سیستم های اعلام اطفاء حریق، قرار دادن جعبه های آتش نشانی در طبقات مختلف ساختمان.

محافظت غیرعامل به مجموعه فعالیت هایی میگویند که باعث میشود اجزای ساختمان در هنگام وقوع آتش سوزی مقاومت بهتری داشته باشند تا آتش نشانان خودشان را به محل حادثه برسانند و عملیات اطفاء حریق و نجات افراد را نشان دهند. فعالیت شامل این مجموعه پیاده سازی ضوابط مربوط به طراحی فضای پلکان ها، مسیرهای خروجی، آسانسورها و.... می باشد.

آتش بند (Fire Compartment) وظیفه دارد تا در هنگام آتش سوزی مانع از سرایت و گسترش آتش به سایر بخش های ساختمان از جمله تاسیسات برق، تاسیسات مکانیکی و .. شود. این سیستم در اصل به عنوان مکمل سیستم های اطفاء حریق در ساختمان ها عمل می کند.

 استفاده از این آتش بند مزایای بسیار زیادی دارد که در زیر به برخی از مهمترین مزایای این سیستم اشاره شده است.

  • استفاده از این سیستم مانع از گسترش آتش به سایر نقاط میشود و کار مهار آتش را آسان تر می کند.
  • با کم کردن آتش، دود و گازهای سمی امکان فرار ایمن را برای ساکنین فراهم میکند.
  • از مسیرهای اضطراری و سازههای اصلی ساختمان به خوبی محافظت می کند.
  • خسارات ناشی از آتش سوزی را تا حد امکان کاهش میدهد.

الزام استفاده از آتش بند در سازه

بهترین محصول آتش بند چیست؟

عمدتا آتش بندهای استفاده شده در ساختمان به شرح زیر می باشد یکی از معروف ترین محصولات این زمینه tp firestop mortar نام دارد که محصول شرکت بتن برش تهران است؛ این محصول ترکیبی از گچ و سیمان است که قابلیت این را دارد که سریعا سخت شود. ­tp firestop mortar را باید با آب مخلوط کنید و بعد از آن برای استقاده آماده می باشد. طبق استاندارد astm e814 (ul 1479) میتواند تا 4 ساعت در برابر آتش مقاوم باشد. همچنین اگر در آینده نیاز با داکت داشته باشید می توانید آن را سوراخ کرده و دوباره آب بندی کنید. یکی از مزایای این پوشش این می باشد که برای مخلوط کردن و یا حتی نصب آن نیاز به ابزار خاصی ندارید. این محصول را باید در محیط خشک و در پوشش محافظ مخصوص نگه داری شود. این محصولات تا دوسال ماندگاری دارند. توجه داشته باشید این محصولات را نمی توانید در مکان هایی که دائما خیس هستند استفاده کنید.

از این محصول می توانید برای کف، دیوار، اطراف لوله های فلزی مانند فولاد و مس و ...، اطراف کابل های برق، دهانه های خالی، کف بتنی، سینی کابل، اطراف کابل های ارتباطی مانند تلفن، فیبر نوری و ... دیوار های بتنی و بلوک بتنی استفاده کنید.

 

حلقه های آتش:

این حلقه آتش بند به گونه ای طراحی شده است که در زمان آتش سوزی، در صورت ذوب شدن لوله های قابل اشتعال مانند پی وی سی، پلی اتیلن و .. منبسط شده و فضای داخلی لوله را برای جلوگیری از عبور آتش و دود به طور کامل کیپ می کند. این محصول توانایی مهار لوله ها تا قطر 40 سانتی متر را دارد.

رنگ ضد آتش:

از دیگر آتش بندهای موجود در بازار می توان به رنگ ضد حریق اشاره کرد، از رنگ ضد حریق برای پوشش تجهیزات مختلف مانند سطوح صاف، کابل، لوله و .. به منظور ایجاد یک لایه محافظ در برابر آتش استفاده می شود. امکان اجرای رنگ ضد حریق با فرچه، رولر و اسپری وجود دارد.

مورتار:

از ترکیب مورتار با نسبت معین آب، ملات ضد حریقی به دست می آید که می توان از آن برای پر کردن درزها و ترک های موجود در المان های صلب و دمپرهای حریق استفاده کرد.

الزام استفاده از آتش بند در سازه

*  اکنون با چند نوع آتش بند موجود در بازار آشنا شدید، در بازار محصولات دیگری مانند ماستیک درزبند ضد آتش (برای پوشش درزهای موجود میان تجهیزات الکتریکی و مکانیکی)، نوارهای منبسط شونده و ماستیک درزبند ضد آتش کارتریجى وجود دارد.

معمولا مواد آتش بند در کشور تولید نمی شوند و یا مقدار تولیدات داخلی این مواد بسیار کمتر از نیاز جامعه است، بیشتر این محصولات وارداتی هستند و معمولا توسط شرکت های معتبری همچون هیلتی آلمان ساخته می شوند. در نتیجه قیمت این مواد معمولا بالا بوده و با نوسانات دلار تغییر می کند.

جمع بندی:

متاسفانه بارها شاهد آتش سوزی های در ساختمان های بزرگ بوده ایم که به دلیل وسعت و گسترش زیاد آتش سوزی امکان مهار توسط نیروهای آتش نشانی به هیچ عنوان وجود دارند، سیستم آتش بند با تقسیم ساختمان به بخش های کوچک از جمله روش های موثر در پیشگیری از خسارات ناشی از آتش سوزی می باشد.

ممکن است اجرای آتش بند هزینه های زیادی داشته باشد، اما راه مناسبی برای جلوگیری از آتش سوزی است. اگر به دنبال یک شرکت معتبر در زمینه اجرای سیستم جلوگیری از آتش هستید، پیشنهاد ما به شما شرکت بتن برش تهران است. برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت ها میتوانید با کارشناسان ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MSysh7oD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه