جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

روغن موتور 10W 40

1 سال پیش ( 1401/5/25 )
 

روغن موتور 10W 40

یکی از مهم ترین عواملی که باعث کارکرد بهینه و افزایش طول عمر پیشرانه خودرو می شود استفاده از روغن موتور متناسب برای خودرو است. به گزارش گروه کیاسرویس که در زمینه قطعات و خدمات خودرو فعالیت دارند، روغن موتور مهمترین عامل سلامتی خودرو است. از آنجایی که روغن موتور وظیفه روان کاری و خنک کاری پیشرانه خودرو را برعهده دارد باید در انتخاب نوع روغن توجه کافی صورت گیرد. از این رو قصد داریم در این مقاله توضیحات کاملی درباره روغن موتور 10W40 و فواید آن ارائه دهیم.

زمانی که خودرویی در نتیجه احتراق با عمل استارت، فعالیت خود را شروع می کند مواد جانبی حاصل از احتراق، باعث آلوده شدن روغن موتور می شوند. این آلودگی ها به مرور زمان به صورت رسوبات در بخش های خاصی از موتور خودرو خود را نمایان می کنند. اگر چه روغن های با کیفیت همچون روغن موتور کاسترول مگناتک 10W40 مقاومت بسیار بالایی دارند، اما در صورتی که در تعویض روغن موتور در بازه زمانی مشخص غفلت صورت گیرد و یا اینکه از روغن موتور بی کیفیت استفاده شود، لجن چسبنده در خودرو تشکیل می شود.

بروز چنین عوامل آلوده در بخش پیشرانه خودرو، کارآیی و همچنین مصرف سوخت را تحت تاثیر قرار می دهد که در نتیجه باعث بار اضافی و ناکارآمدی بخش پیشران خودرو می شود.

روغن موتور چیست؟

تمامی روغن موتور ها دارای دو جز اصلی هستند که جز اول شامل مواد پایه ای روغن موتور و جز دوم آن افزودنی هایی است که برای افزایش کارایی روغن موتور به آن افزوده می شود.

در حالت کلی روغن موتور را می توان به دو دسته کلی طبقه بندی نمود. دسته اول شامل روغن موتورهای معمولی است که ترکیب پایه ای آن از نفت خام به دست می آید و دسته دوم روغن موتورهای سنتتیک است که به صورت فرآوری شده و از ترکیب چندین ترکیب شیمیایی بدست آمده است.

بسیاری از خودروهای موجود در بازار از روغن های حاصل از نفت پایه استفاده می کنند. اما باید توجه داشت که خودروهای روز دنیا به ویژه آن دسته از خودروهایی که در رده اسپرت قرار دارند باید از روغن های سنتتیک استفاده کنند. اگر بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام به تعویض روغن موتور کنید به احتمال زیاد پیشرانه خودرو دچار مشکل خواهد شد.

حقیقت امر این است که روغن های سنتتیک متناسب با نوع پیشرانه خودرو ساخته شده اند و در صورتی که از روغن موتور مناسب خودرو استفاده نشود این امر باعث روغن سوزی و بروز برخی مشکلات فنی دیگر در خودرو خواهد شد.

دلیل برتری روغن موتورهای سنتتیک نسبت به روغن موتورهای معمولی چیست؟

مهم ترین دلیل برتری روغن موتورهای سنتتیک نسبت به روغن موتورهای معمولی در خاصیت ویسکوزیته آنها خلاصه می شود. ویسکوزیته یا همان گرانروی به معنای مقاومت روغن در برابر جاری شدن است. این عامل بیشترین تاثیر را در آب بندی خودرو و همچنین مصرف روغن دارد. اگر در خودرویی روغن موتور مناسبی استفاده نشود ممکن است روان کاری پیشران خودرو دچار اختلال گردد و لایه ای ضخیم در هنگام سرما بر روی قطعات داخلی موتور ایجاد شود که می تواند موجب آسیب رساندن به خودرو در هنگام استارت زدن شود.

روغن موتور 10W 40

انواع روغن موتورها از نظر شیوه تولید

به طور کلی روغن موتورها از نظر شیوه تولید به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  • روغن معدنی یا مینرال

روغن موتور معدنی یا مینرال از نفت خام تولید می شود و با طی فرایندها و افزودنی های مختلف خاصیت ویسکوزیته آن بهبود می یابد. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به قیمت نسبتا پایین آن اشاره کرد. اما میزان محافظت آنها از پیشران خوردروی شما نسبت به بقیه روغن ها کم تر است.

  • روغن موتورهای سنتتیک یا مصنوعی

روغن موتورهای سنتتیک از نظر شیمیایی مهندسی شده هستند و نسبت به روغن های معمولی ناخالصی کم تری دارند و عملکرد آنها در شرایط دمایی مختلف ایده آل است.

  • روغن موتورهای نیمه سنتتیک یا نیمه مصنوعی

روغن موتورهای نیمه سنتتیک، ترکیبی از روغن های معمولی و مصنوعی هستند و ویژگی های هر دو نوع روغن موتور را دارند. هدف از تولید چنین روغن هایی کاهش هزینه های تولید است.

  • روغن های مخصوص خودروهایی با کارکرد زیاد

فرمولاسیون این نوع روغن ها منحصر به فرد است و بیشتر برای محافظت از آب بندی پیشرانه طراحی و ساخته شده اند. میزان تبخیر در این نوع روغن ها به ندرت اتفاق می افتد که این فرایند برای محافظت از پیشرانه حائز اهمیت است.

فواید روغن موتور

روغن موتور که به عنوان یک روان کار در پیشرانه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد از طریق سیستم روغن کاری تعبیه شده در موتور وظیفه محافظت از قطعات داخل موتور در برابر عوامل فرسایش را برعهده دارد.

از دیگر فواید روغن موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیزکاری قطعات پیشرانه خودرو
  • خنک کاری پیشرانه
  • کاهش ساییدگی قطعات و سطوح
  • کمک در آب بندی رینگ پیستون

بهترین روغن موتورهای موجود در بازار

در حال حاضر انواع مختلفی از روغن ها در سطح بازار وجود دارد. از جمله یکی از بهترین انواع حال حاضر روغن موتور می توان به روغن موتور کاسترول مگناتک اشاره کرد که ویسکوزیته آن 10w40 است. این روغن با قیمت مناسب در فروشگاه کیا سرویس به آدرس www.kiaservice1.ir ارائه میگردد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/swki6myY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه