شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

گیج دما چیست؟

1 سال پیش ( 1401/8/7 )
 

در رابطه با گیج دما چه می دانید؟ آیا می دانید گیج دما چیست، در چه زمینه ای استفاده می شود و موارد کاربرد آن چیست؟ آیا انواع گیج دما را می شناسید و از ویژگی های آنها مطلع هستید؟ اگر میخواهید که از این موارد اگاه شوید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

در صنایع و کارخانه های صنعتی از ابزارها، تجهیزات و دستگاه های مختلفی استفاده می شود که در صورت فقدان انها عملکرد کارخانه و واحد صنعتی با مشکل مواجه می شود؛ یکی از این تجهیزات مهم که زیرمجموعه ای از ابزار دقیق محسوب می شود، گیج دما نام دارد و همه کسانی که در زمینه صنعتی فعالیت دارند و یا تحصیلاتی در این راستا گذرانده اند، حتما با نام گیج دما آشنا هستند و یا اطلاعاتی در رابطه با آن در اختیار دارند؛ زیرا گیج دما یکی از پرکاربردترین و مهم ترین انواع تجهیزاتی است که در کارخانه های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که این وسیله در برخی از کارخانه ها وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی ممکن است که به وجود آیند و یا عملکرد کارخانه دچار مشکل خواهد شد.

گیج دما چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

گیج دما در واقع به جزئی از تجهیزات صنعتی گفته می شود که از آن برای مانیتورینگ دما در واحدهای صنعتی مختلف استفاده می شود تا به این شکل امکان اندازه گیری دمای موجود و کسب اطمینان از میزان دمای مورد نیاز در واحد صنعتی وجود داشته باشد؛ به عبارت دیگر می توان گفت که این ابزار قادر است تا تغییرات دما بر اساس بازه درج شده بر روی صفحه نمایش خود را نشان دهد و مسئولان را از دمای موجود و میزان تغییر آن مطلع سازد.

گیج دما از نظر ظاهری دارای ابعاد کوچکی است که به راحتی میتوان آن را جا به جا کرد زیرا وزن بسیار کمی دارد و به راحتی قابل حمل است؛ در حالی که بسیاری از افراد به دلیل صنعتی بودن این ابزار، آن را با اندازه و وزن بسیار زیاد تصور می کنند.

گیج دما چیست؟

انواع گیج دما چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟

گیج دما دارای مدل های مختلفی است که هر کدام از آنها ویژگی های مربوط به خود را دارند و برای محیط های صنعتی مختلف شرایط متفاوتی را به وجود می آورند. انواع این تجهیزات صنعتی را میتوان از قبیل زیر نام برد:

گیج دمای بی متال از نوع عقربه ای

گیج دمای عقربه ای به عنوان گیج آنالوگ نیز شناخته می شود که دارای یک صفحه کروی شکل است و بر روی آن عقربه ای تعبیه شده است که تغییرات دما به واسطه عقربه و درجه بندی های قرار گرفته بر روی گیج مشخص می شود. این گیج متشکل از دو فلز متمایز است که به هم چسبیده اند و معمولا از جنس فلز های استیل و مس و یا استیل و برنج ساخته می شوند؛ زمانی که به قسمت بی متال حرارت وارد می شود، بی متال از سوی فلزی که انبساط کمتری دارد، خمیده می شود و طول بی متال و میزان دمای وارد شده بر آن به میزان این خمیدگی تاثیر می گذارد. از آنجایی که لبه بی متال به عقربه گیج متصل است، افزایش دما باعث به حرکت درآمدن عقربه می شود و در نهایت دمای موجود به این شکل توسط گیج دمای عقربه ای نمایش داده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به این وبلاگ بروید.



گیج دمای دیجیتالی

گیج های دیجیتالی بر خلاف گیج های عقربه ای فاقد هر گونه عقربه هستند و دمای اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال بر روی صفحه خود نمایش می دهند. این گیج ها از نظر ظاهری تقریبا مشابه انواع آنالوگ هستند اما از انها معمولا برای اندازه گیری سیستم های کالیبراسیون و نرمال استفاده می شود. لازم به ذکر است که این گیج ها قابلیت نمایش دما در مقیاس های مختلف سانتی گراد و فارنهایت را خواهند داشت و از این جهت به میزان زیادی از گیج های دیجیتالی در صنایع نفت و گاز، کالیبراسیون و تجهیزات نگهداری و تعمیرات استفاده می شود.

یک گیج دمای مناسب باید چه شرایطی داشته باشد؟

یک گیج دمای مناسب و با کیفیت باید از یک بدنه بسیار مقاوم و مناسب ساخته شده باشد که در مواقعی که تحت دمای زیاد قرار می گیرد دچار مشکل نشود و آسیبی به آن وارد نگردد؛ علاوه بر آن لازم است تا گیج دما کیفیت بسیار بالایی داشته باشد و از مکانیسم دقیقی برخوردار باشد تا امکان تعیین دما به صورت دقیق و صحیح را داشته باشد تا اندازه گیری دما با مشکل مواجه نشود و در محیط های صنعتی بتوان به درستی وضعیت دما را تحت بررسی قرار داد.

نکاتی در رابطه با خرید گیج دما

برای خرید گیج دما در انواع مختلف آن باید به نکاتی توجه داشت تا به این شکل بتوان یک گیج کارامد و مناسب را تهیه کرد و برای مدت های طولانی از آن در راستای عملیات مورد نظر استفاده نمود. اصلی ترین نکاتی که باید به آن در زمان خرید گیج دما توجه داشته باشید، از قبیل زیر خواهند بود:

توجه داشتن به واحد اندازه گیری گیج دما

گیج دما در انواع مختلف دیجیتالی و عقربه ای قادر به نمایش دادن دما بر اساس واحد های اندازه گیری مختلف سانتی گراد و فارنهایت هستند که در حین خرید آن باید به نوع گیج و واحد اندازه گیری دما توجه داشت؛ زیرا در برخی از صنایع به اندازه گیری دما بر اساس سانتی گراد نیاز است و در برخی دیگر به اندازه گیری بر اساس فارنهایت. بنابراین باید گیج را مطابق با صنایع مورد نظر و عملیات تهیه کرد.

اندازه گیج دما

گیج دما دارای اندازه و ابعاد مختلفی است که هر کسی میتواند آن را بر اساس اندازه مورد نظر خود تهیه کند؛ این ابزار با قطرهای مختلف از 40 الی 250 میلی متر ارائه داده می شوند که می توانید آن را بر حسب اندازه و نیاز تهیه کنید.

کلاس دقت گیج دما

گیج های دما مانند هر وسیله دیگری ممکن است که برای اندازه گیری با خطا مواجه شوند و کلاس خطای انها به دو کلاس 1 و 2 تقسیم بندی می شود که در آنها بیشترین حد خطای قابل قبول دستگاه مشخص می شود.

جنس بدنه گیج دما

همان طور که در بخش های فوق اشاره شد، گیج دما از جنس های مختلفی ساخته می شود و در دسترس قرار می گیرد که برخی از مهم ترین متریالی که برای ساخت این دستگاه استفاده می شوند، عبارتند از: چدن، آلومینیوم، برنج، مس، پلی پروپیل، فنولیک و ... این دستگاه باید مطابق با جنس بدنه برای کاربردهای مختلف تهیه شود زیرا هر یک از این موادی که برای ساخت بدنه به کار میروند از قدرت تحمل دمای مختلفی برخوردار هستند.

نحوه نصب و اتصالات گیج دما

برای اتصال کردن گیج دما به تجهیزات صنعتی مورد نظر که میخواهید دمای آن را اندازه گیری کنید، 3 روش مختلف وجود دارد که این روش ها عبارتند از: اتصال استاندارد، اتصال مادگی، اتصال گیج دمای فلنجی که نحوه اتصال انها به صورت عمودی و افقی است که با این وجود باید گیج دما را به گونه ای تهیه کنید که امکان اتصال آن به تجهیزات مورد نظر شما وجود داشته باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lrlPE6Bk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه