سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا تاکنون بسته بندی قرص های مختلف توجه شما را به خود جلب کرده است؟ اصلا به این مسئله فکر کرده اید که قرص ها چگونه تولید می شوند و استانداردهای بهداشتی آن ها چگونه تأمین می گردد؟ در صنعت تولید دارو، تجهیزات و دستگاه های خاصی وجود دارد که هر یک از آن ها با عملکرد بهینه خود و در ارتباط با یک دیگر فرآیند تولید و بسته بندی قرص ها را پیش می برند . از آنجا که تأمین بهداشت و سلامت دارو نسبت به عوامل محیطی از اهمیت بسیاری برخوردار است، می توان به خوبی اهمیت عملکرد دستگاه های بسته بندی قرص را درک کرد. اگر در حوزه تولید و بسته بندی دارو اطلاعاتی داشته باشید، احتمالا نام بلیستر را نیز شنیده اید. این دستگاه در صنعت غذا و دارو کاربردهای بسیار زیاد و البته حساسی دارد. در ادامه ضمن معرفی بلیستر، فرآیند بسته بندی دارو را شرح می دهیم.

بلیستر دارو

همان طور که می دانید، تمام قرص ها در بسته بندی های مخصوصی عرضه می شوند. بلیستر دارو در واقع همان بسته بندی قرص است که با استفاده از دستگاه های مخصوص آن تولید می شود. با توجه به این که بسته های قرص حالتی شبیه به حباب دارند، می توان دلیل این نامگذاری را درک کرد. در واقع در فرآیند بلیسترینگ قرص ها درون بسته های حباب دار جای می گیرند. هر چند دستگاه های بلیسترینگ برای بسته بندی مواد مختلفی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند، اما بیشترین کاربرد این دستگاه ها در صنعت داروسازی دیده می شود. همان طور که مشخص است، بلیسترینگ یک فرآیند مهم در چرخه تولید دارو است؛ بنابراین بهتر است برای درک چگونگی بسته بندی انواع قرص، با فرآیندهای پیش از بلیسترینگ نیز آشنا شوید. اگر چرخه تولید قرص را بررسی کنید، خواهید دید که اولین گام در این چرخه، فرمولاسیون قرص است.

بلیستر دارو

فرمولاسیون مهم ترین بخش در تولید قرص است. در این مرحله، از مواد و افرودنی های مختلفی برای تولید انواع قرص استفاده می شود. نوع افزودنی و مقدار آن اهمیت بسیار زیادی در ترکیب قرص ها دارد. به عنوان مثال: با توجه به تأثیر غلظت مواد در قالب گیری قرص ها، از استئارات منیزیم به عنوان روان کننده برای رقیق کردن ترکیب قرص ها استفاده می شود و یا برای هضم و جذب سریع ترکیبات قرص پس از بلع آن، از عوامل تجزیه در ترکیب قرص ها استفاده می شود. به هر حال پس از این که فرمول هر قرص مشخص شد، مواد آن میکس شده و ترکیب یکنواختی حاصل می شود. در مرحله بعد مواد میکس شده طی فرآیندی به نام گرانول سازی به پودر گرانول شده تبدیل می شوند. در این مرحله فرآیندهای خاصی طی می شود تا قدرت اتصال ذرات پودر گرانول شده و جریان پذیری آن افزایش یابد تا به این ترتیب قالب قرص کاملا پر شود.

از آنجا که امکان استفاده از پودر گرانول در دستگاه بلیستر وجود ندارد، قبل از بلیسترینگ از دستگاه پرس ساز استفاده می شود. این دستگاه مکانیکی با پرس کردن پودر گرانول ، قرص هایی با اشکال و اندازه های مختلف تولید می کند . قرص ها پس از پرس شدن و رنگ دارشدن، وارد مرحله بسته بندی می شوند؛ بنابراین بسته بندی قرص یا همان فرآیند بلیسترینگ، آخرین مرحله از چرخه تولید قرص است. این مرحله اهمیت بسیار زیادی در حفظ سلامت دارو و بهداشت آن دارد. از این رو دستگاه بلیستر برای خشاب گذاری و بسته بندی اصولی بهینه شده است. تا اینجا به اختصار چرخه تولید قرص را بررسی کردیم تا درک بهتری از فرآیند بسته بندی و دستگاه بلیسترینگ داشته باشید. در ادامه به معرفی این دستگاه می پردازیم.

بلیستر دارو

دستگاه بلیستر

این دستگاه کاربردی در دو مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید می شود که هر یک عملکرد بهینه و راندمان بالایی در خشاب گذاری قرص ها دارند. در استفاده از دستگاه بلیسترینگ، یک هدف مهم دنبال می شود و آن هم تازه ماندن قرص و مواد دارویی داخل بسته بندی آن است. با توجه به عدم نفوذ اکسیژن به داخل خشاب های قرص، ضمن حفظ استانداردهای بهداشتی، کیفیت قرص نیز حفظ می شود، این مهم خود اصلی ترین مزیت استفاده از دستگاه بلیستر است. در مورد نحوه عملکرد دستگاه بلیسترینگ و تأثیر آن در راندمان کار، یک نکته مهم وجود دارد. این دستگاه به قالب های از پیش تهیه شده مجهز است که ضمن افزایش سرعت بسته بندی، می توان بدون لحظه ای توقف، اندازه قرص ها در هزاران خشاب را مشخص کرد و یا حجم مشخصی از قرص ها را طی بسته بندی، سنجید. اگر دقت کرده باشید، هر قرص بسته بندی خاص خود را دارد.

با توجه به این که ترکیبات قرص ها با یک دیگر متفاوت است، می توان بسته بندی متفاوت انواع قرص را توجیه کرد. در واقع هر نوع قرص با یک بسته بندی مشخص عرضه می شود و هر بسته قرص نیز ویژگی های خاص خود را دارد. نکته اینجاست که دستگاه بلیستر، با عملکرد از پیش تعریف شده برای آن، برای هر نوع قرص بسته بندی مناسب آن را انجام می دهد. علاوه بر آن، این دستگاه فرآیند برچسب زنی بر روی خشاب های قرص را نیز انجام می دهد؛ بنابراین می توان تمامی اطلاعات مربوط به هر دارو از جمله: نام دارو، شرکت تولیدکننده، تاریخ انقضا، مورد مصرف، نحوه استفاده و هر اطلاعاتی که لازم است را، روی بسته های قرص درج کرد. در مورد کیفیت بسته بندی دستگاه بلیسترینگ نیز، لازم است بدانید که استفاده از روکش آلومینیومی یا پلاستیکی استاندارد، به خوبی قرص ها را داخل محفظه یا حباب آن ها می پوشاند.

دستگاه بلیستر

حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید امکان سفارشی سازی بلیسترینگ قرص با دستگاه مخصوص آن وجود دارد. برای دستگاه بلیستر امکانات مختلفی تعریف شده است. نکته اینجاست که امکانات این دستگاه در دو مدل تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک آن متفاوت است. از امکانات عمومی دستگاه می توان به برق مصرفی تک فاز و سیستم کنترل آن، قابلیت تنظیمات مختلف، تعویض آسان قالب ها، توان بالای تولید خشاب در ساعت، قابلیت تعبیه رول جمع کن ضایعات، استفاده از سورتر برای پر کردن یک دست خشاب ها، حمل و نقل آسان، کاربری ساده و مواردی از این دست اشاره کرد. لازم به ذکر است قیمت دستگاه بلیسترینگ بر اساس نوع آن، امکانات دستگاه، کیفیت ساخت و برند تولیدکننده آن متغیر است.

عملکرد دستگاه بلیستر

در دو پاراگراف قبل بیشتر راجع به مزایا و قابلیت های دستگاه بلیستر دارو صحبت کردیم. در مورد عملکرد این دستگاه نکات حائز اهمیتی وجود دارد که بررسی آن خالی از لطف نیست. عملکرد دستگاه بلیسترینگ شبیه به دستگاه ترموفرمینگ است. این دستگاه به دو روش مختلف فرآیند بسته بندی قرص ها را انجام می دهد. در روش اول با استفاده از جریان حرارت، مواد اولیه را نرم کرده و با اعمال فشار، مواد اولیه را به شکل قالب تعبیه شده در دستگاه در می آورد. این روش به عنوان رایج ترین و البته ساده ترین روش بلیسترینگ مواد دارویی و مواد غذایی شناخته می شود. در روش دوم از فشار برای بسته بندی دارو استفاده می کند. به این صورت که مواد اولیه تحت فشار زیاد قرار گرفته و فرم قالب را به خود می گیرند. با توجه به عدم استفاده از حرارت در این روش، دستگاه عملکرد بهتری از خود نشان می دهد، هرچند فرآیند بسته بندی در این روش سخت تر است.

 دستگاه بلیستر را از کجا بخریم؟

با توجه به این که برای انواع دستگاه بلیسترینگ عملکرد و راندمان مختلفی تعریف شده است، انتخاب درست این دستگاه برای راه اندازی چرخه تولید بسیار حائز اهمیت است. ماشین سازی حسنی با سال ها تجربه در حوزه فرآیند تولید انواع قرص و دارو، تمامی تجهیزات لازم برای راه اندازی چرخه تولید قرص را با بهترین کیفیت و با جدیدترین و استانداردترین متریال های تکنولوژی تولید و عرضه می کند. شما می توانید انواع دستگاه بلیسترینگ را با گواهی های استاندارد و ضمانت نامه معتبر از شرکت ماشین سازی حسنی به نشانی www.novinebtekar.ir دریافت کنید. شرایط پرداخت مناسب و پشتیبانی سطح بالا در این شرکت، انتخاب ایده آلی را برایتان رقم می زند تا بتوانید در بهترین شرایط، خط تولید خشاب و بسته بندی قرص را راه اندازی کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vhb3Q9Aj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه