یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

هدف از تحریر این محتوا بیان یکسری نکات در خصوص انقلاب صنعتی است. همه ما تقریبا با دو واژه انقلاب و صنعتی آشنا هستیم. این رویداد بزرگ جهانی در طول سال های 1760 تا 1840 میلادی شکل گرفته است. از جمله کشورهای پیشرو در زمینه انقلاب صنعتی، کشور انگلستان می باشد. این انقلاب ابتدا در انگلستان و سپس به دیگر کشورهای اروپایی و قاره آمریکا وارد شد. در وب سایت تخصصی دانشگاه کسب و کار ما شما را با این رویداد مهم تاریخی بیشتر آشنا خواهیم کرد. بنابراین تا پایان محتوا ما را همراهی کنید.

انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی به چه معنی است؟

انقلاب صنعتی یا Industrial Revolutionتحت عنوان انقلاب صنعتی اول نیز شناخته می شود. منظور از این انقلاب تغییرات چشمگیر و بزرگی هستند که در حوزه کشاورزی، صنعت، تولید و حتی خدمات به وقوع پیوسته است. این تغییرات و به طور کلی انقلاب صنعتی در بازه زمانی 1760 تا 1840 میلادی رخ داده است. لازم به ذکر است که صنعتی شدن به معنی استفاده از ماشین آلات گوناگون به جای نیروی کار انسانی است. کشور پیشگام در این زمینه انگلستان بوده است. از جمله دستاوردهای مهم انقلاب صنعتی به کار گرفتن دستگاه های مختلف به جای روش های تولید سنتی به کمک نیروی دست، استفاده از قدرت بخار در حرکت دادن اجسام و به طور کلی طراحی و ساخت ماشین آلات گوناگون و استفاده از آن ها برای پیشبرد اهداف صنعتی اشاره کرد.

انگلستان، کشور پیشرو در انقلاب صنعتی

انگلستان، کشور پیشرو در انقلاب صنعتی

ما در بالا ذکر کردیم انگلستان در فرایند انقلاب صنعتی یک کشور پیشگام محسوب می شود. شاید هم بتوان بریتانیا را اولین کشوری دانست که برای صنعتی شدن اقدام کرد. دلیل این امر این بود که شروع تحولات سیاسی داخلی و روند توسعه استعمار تجاری در انگلستان از دیرباز آغاز شده بود. همچنین این کشور در جهت توسعه ناوگان دریایی خود و رشد طبقه متوسط جامعه و به طور کلی بهبود وضعیت مدیریت و حکومت ترقی یافته بود. با این وجود زمینه مناسب برای رشد صنعت و پیشرفت صنایع مختلف پدیدار گشته بود. به طور کلی باید گفت انقلاب صنعتی در کشور انگلستان در سه شاخه ذغال سنگ، ذوب آهن و بافندگی بیش از موارد دیگر جلوه گر شده بود.

آیا دو انقلاب صنعتی وجود دارد؟

همانطور که در ابتدای محتوا اشاره کردیم برخی اسناد انقلاب صنعتی را با پسوندهای اول و دوم بیان می کنند. اولین انقلاب صنعتی در قرن هجدهم اتفاق افتاد. در حالی که انقلاب دوم در قرن نوزدهم رخ داده است. به طور کلی هر دو انقلاب صنعتی ذکر شده دو دستاورد مهم داشتند که عبارتند از

  • گسترش استعمار کشورهای اروپایی و افزایش کشورهای مستعمره آنها در قاره های آسیا، آفریقا و آمریکا
  • بهره کشی از کارگران مهاجر سه قاره آسیا، آفریقا و آمریکا

تاکنون در جهان ما سه تحول عظیم و بنیادین به وقوع پیوسته است. اولین تحول عظیم را با نام انقلاب کشاورزی می شناسند. سومین تحول نیز انقلاب الکترونیک است. انقلاب صنعتی که موضوع محتوای حاضر است دومین تحول بزرگ جهان ما محسوب می شود. نماد انقلاب دوم را ماشین بخار می دانند. در پی استعمار کشورهای اروپایی و استفاده بیش از حد از منابع کشورهای مستعمره و نیروی کار ارزان آنها، قدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی و غیره ملل اروپایی رشد کرد. در واقع می توان چنین بیان کرد که یکی از مهمترین پیامدهای انقلاب صنعتی رشد نابرابری جهانی بود.

صنعتی شدن ملل اروپایی و آمریکایی

همانطور که ذکر کردیم انگلستان اولین کشور در مسیر صنعتی شدن و طلایه دارد انقلاب صنعتی بود. این کشور تا قرن نوزدهم جز کشورهای ثروتمند و یکه تاز جهان محسوب میشد. در قرن نوزدهم قدرت انگلستان به گونه ای بود که تنها کشور دارنده نیروی دریایی بود و قدرت بی رقیب آبهای جهان شناخته میشد. انقلاب صنعتی به تدریج در اروپا و آمریکا گسترش یافت به گونه ای که در اواخر قرن نوزدهم دو کشور آلمان و ایالات متحده از نظر قدرت و صنعتی شدن از کشور انگلستان پیشی گرفته بودند. وب سایت دانشگاه کسب و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط به کارآفرینی را پوشش میدهد.

پیامدهای انقلاب صنعتی در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی

برخی پیامدهای انقلاب صنعتی در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی

وب سایت دانشگاه کسب و کار در خصوص رویدادهای مهم اقتصادی جهان مطالب ارزشمندی ارائه میدهد. همانطور که گفتیم انقلاب صنعتی انگلستان را به اولین قدرت صنعتی و به دنبال آن نظامی و اقتصادی جهان تبدیل کرد. این انقلاب در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی پیامدهایی داشت که عبارتند از

  • افزایش محصولات کشاورزی
  • افزایش محصولات دامی
  • گسترش کارخانه های متعدد
  • جنگل زدایی
  • افزایش آلودگی هوا
  • افزایش زباله های صنعتی
  • بیکاری کارگران به علت به کار گرفتن ماشین آلات در کارخانه ها
  • افزایش فقر و تنگدستی
  • رشد بیسوادی
  • بروز بیماری های روحی

رویدادهای مهم دوران انقلاب صنعتی

در بازه زمانی انقلاب صنعتی اتفاقاتی رخ داد که منجر به شکوفا شدن صنعت در کشورهای درگیر این انقلاب شد. در این قسمت از محتوا برخی از مهمترین این رویدادها را ذکر خواهیم کرد. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقمند هستید می توانید از hbr.org ، Bloomberg.com، businessuni.net و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

  • در سال 1709 آبراهام داربی به کمک زغال سنگ روشی برای استخراج آهن از سنگ آهن به دست آورد.
  • در سال 1712 توماس نیوکامن اولین موتور بخار را اختراع کرد. این موتور برای استخراج آب از معادن مورد استفاده قرار می گرفت.
  • در سال 1764 جیمز هارگریوز بافنده اهل انگلستان ماشین نخ ریسی را اختراع می کند.
  • در سال 1769 جیمز وات شهروند اسکاتلندی موتور بخار را اختراع می کند. از این موتور برای به حرکت درآوردن ماشین های مختلف استفاده میشد.
  • در سال 1779 اولین پل آهنی در انگلستان ساخته شد.

منبع: دانشگاه کسب و کار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3I3SEQtH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
هلن راد :
9 ماه پیش
واقعا تصور زندگی کردن تو کره زمین قبل از انقلاب صنعتی خیییییلی سخته من که نمیتونستم تو اون دوره زندگی کنم
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه