جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

هوش مصنوعی که این روزها صحبت از آن بسیار بیشتر از قبل شده است، برنامه های نوشته شده توسط انسان می باشد که سعی می شود طوری طراحی شود که کارکردی مشابه با مغز انسان داشته باشد. روز به روز قابلیت ها و کاربرد هوش مصنوعی در صنایع مختلف و حتی زندگی روزمره بیشتر می شود.

هوش مصنوعی و تاثیر آن در زندگی

هوش مصنوعی و تاثیر آن در زندگی

 پیدایش هوش مصنوعی را می توان با اختراع رایانه های الکترونیک در سال 1943 فرض کرد. آن زمان به واسطه تازه بودن این علم و عدم پیشرفت مناسب تکنولوژی، استفاده از هوش مصنوعی بسیار محدود و با اهداف علمی و پژوهشی بود. از همان سال ها، روز به روز بیشتر به این علم پرداخته شد و با وجود مخالفان این حوزه اما پیشرفت آن غیرقابل انکار بود. تا جایی که کسی دیگر نمی توانست قدرت و تاثیر آن را در زندگی بشر نادیده بگیرد یا انکار کند.

با پیشرفت هایی که در سال های متمادی شکل گرفت به کاربردهای هوش مصنوعی اضافه شد. در ابتدا استفاده آن در علوم مختلف، آزمایشات متنوع و پژوهش های دیگر مرسوم شد. با ادامه این موضوع و پیشرفت تکنولوژی و دسترسی عموم جامعه به ابزارهای الکترونیک و بستر اینترنت، هوش مصنوعی راه خود را به زندگی روزمره و کارهای عمومی مردم نیز باز کرد.

زندگی در 100 سال پیش با زندگی امروز بشر بسیار متفاوت است. نبودن ابزارها و فضاهای الکترونیکی ارتباط را به حداقل می رساند و اطلاعات را محدود می کرد. دانش افراد تنها در حد کتب و تجربه هایشان بود. تصور کنید فردی برای علم آموزی باید شهرها و کشورهای مختلفی را جستجو می نمود، با دانشمندان و متخصصان هر حوزه ملاقات می کرد، خودش اطلاعات را جمع آوری و بررسی می کرد و ... . این کار شاید تمام طول زندگی یک فرد را شامل میشد. اما باز هم تنها به اطلاعات و علمی محدود تسلط پیدا می کرد، کاری که ما در نهایت چند ساعت و با زدن چند کلیک ساده به راحتی آن را انجام می دهیم و دیگر در زمان حال برایمان کاملا عادیست.

هوش مصنوعی در زندگی روزمره و تغییرات ایجادشده توسط آن

این موضوع به بحث های علمی خلاصه نمی شود. زندگی روزمره در گذشته بسیار متفاوت بوده است. در گذشته ارتباطات افراد تنها با انسان هایی بود که اطرافشان زندگی می کردند. برای خرید در زمان های دور از داد و ستد استفاده میشد و نهایت پیشرفت استفاده از پول بود. محصولات قابل خرید تنها به کالاهای تجار آن شهر خلاصه میشد و امکان انتخاب خاصی در اختیار افراد نبود. اما الان چه؟

شما هر وسیله ای که لازم داشته باشید، از نان و خوراکی گرفته تا لباس و پوشاک. از وسایل برقی گرفته تا ظرف و ظروف، ابزار صنعتی می خواهید یا...؟ تنها با جستجویی سریع در فضای اینترنت به دنیایی از فروشنده، محصول، خدمات و... می رسید که طبق شرایط و بودجه و سلیقه خود می توانید انتخاب کنید.

این موضوع به همین جا ختم نمی شود. پیشرفت تکنولوژی حتی همین خرید را برای شما لذت بخش می کند. مثلا لذت خرید حضوری به چونه زدن با فروشنده و گرفتن تخفیف است. تکنولوژی این امکان را بوجود آورده که به راحتی بتوانید از سایت هایی مثل موپُن برای دریافت تخفیف استفاده کنید و هزینه هایتان را کاهش دهید.

برای مثال خرید از فروشگاه بزرگی مثل دیجی کالا را با استفاده از همین تخفیف ها می توانید انجام دهید. تنها کافیست وارد سایت موپُن شوید و یک کوپن را مثلا تخفیف 80 درصدی دیجی کالا را انتخاب کرده و با استفاده از آن خرید کنید.

هوش مصنوعی و قابلیت های آن در شناخت رفتار انسانی

شبکه های اجتماعی در زمان حال امکان ارتباط افراد را در سراسر دنیا با یکدیگر فراهم می کنند. این شبکه ها کاربران بسیاری زیادی دارند و روزانه پست، پیام و محتواهای بسیار زیادی در آن ها به اشتراک گذاشته می شود. کنترل این فرآیند و فعالیت ها توسط انسان عملا ناممکن است. کنترل، بررسی و پردازش امور در این شبکه ها توسط هوش مصنوعی انجام می شود.

هوش مصنوعی با توجه به فعالیت شما و با توجه به کدهایش، این قابلیت را دارد تا رفتار شما را تشخیص و مورد بررسی قرار دهد. این امر موجب می شود تا در صورت وجود رفتارهایی مخالف قوانین آن شبکه، مانند رفتارهای خشونت آمیز و یا مجرمانه جلوی این گونه فعالیت ها گرفته شود و کیفیت برنامه و ارتباطات به طور چشمگیری افزایش یابد.

شناخت رفتار انسانی

عملکرد هوش مصنوعی تنها به شناسایی جرم و نافرمانی از قوانین خلاصه نمی شود. شما گوگل، اینستاگرام و پلتفرم های مشابه آن ها را در نظر بگیرید. تا به حال برایتان جالب نبوده که با سرچ یک کلمه یا جمله ساده، از آن به بعد پست و محتواهای مشابه و مرتبط با آن برایتان نمایش داده می شود. و پس از مدتی دیگر اکثر محتواها در راستای سلایق و وضعیت شما می باشد، بدون اینکه خودتان اطلاعات خاصی را در جایی واردکرده باشد!

هوش مصنوعی با آگاهی و سرعت بسیار بالایی تمامی کارهای شما را در فضای اینترنت مورد بررسی قرار می دهد و می توان گفت به خوبی شما را می شناسد. هوش مصنوعی می تواند تشخیص دهد که شما به آشپزی علاقه دارید یا کارهای فنی. دوست دارید به سفر بروید یا در منزل به هنر بپردازید. از ارتباطات اجتماعی خوشتان می آید یا ترجیح می دهید در تنهایی به مطالعه کتاب بپردازید. چه علمی را دنبال می کنید. چه نوع اخباری برای شما جالب است. اطلاعاتی این چنین که شاید دوست صمیمی و خانوادیتان هم قابلیت تشخیص آن را نداشته باشند.

کمک های هوش مصنوعی به بشر

این قابلیت ها باعث می شود تا وضعیت شبکه های اجتماعی و اطلاعات آن ها با توجه به رفتارهای شما تغییر کند و بهترین خدمات به شما ارائه شود. این فرآیند حتی ساده ترین کارهای روزانه شما را نیز دربر می گیرد. مثلا اگر شما چند بار در روز یا یک هفته وارد سایت علی بابا شوید و قطارهای تهران-مشهد را مورد بررسی قرار دهید، شرایط آن ها را ببینید، قیمت بگیرید اما خریدتان را نهایی نکنید، هوش مصنوعی از این به بعد اخبار متنوعی در مورد علی بابا مانند: قیمت بلیط ها، انواع کد تخفیف علی بابا، سایت های مشابه و.... را برای شما نمایش میدهد.

شناخت رفتار انسانی توسط هوش مصنوعی

شناخت رفتار انسانی توسط هوش مصنوعی خطرناک نیست؟

 این موضوع از زمان گسترش هوش مصنوعی مورد بحث و تحلیل است. خطرناک بودن هوش مصنوعی و روند تکامل سریع آن بسیاری از افراد را نگران کرده است اما هنوز هم بسیاری بر این باورند که تسلط هوش مصنوعی بر انسان امری ناممکن است. در ادامه نظریه برخی از متخصصان در این حوزه را با هم می خوانیم.

پل کریستیانو از اعضای اسبق واحد امنیت OpenAIمی باشد. OpenAI یک شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی است. این فرد که شغلش محقق امنیتی بوده است توسط پادکستی اعلام کرده که احتمال دارد در آینده هوش مصنوعی بر انسان ها تسلط پیدا کنند. او این احتمال را 10 الی 20 درصد تخمین زده و حتی گفته است احتمال اینکه هوش مصنوعی تصمیم به مرگ انسان ها بگیرد وجود دارد.

الیزر یودکوفسکی یکی دیگر از افرادی است که نابودی بشر به دست هوش مصنوعی را پیش بینی کرده. البته بودکوفسکی بر این باور است که هوش مصنوعی به طور یکباره و نابودگری کار انسان ها را یکسره خواهد کرد. از طرفی اما کریستیانو به این نابودگری باور دارد اما احتمال می دهد که این کار به شکلی تدریجی و آهسته به انجام خواهد رسید.

توضیحاتی پیرو این فرضیه

هر دوی این افراد و تمام کسانی که به فرضیه های این چنینی باور دارند، یکی از دلایل اصلیشان سرعت زیاد رشد و پیشرفت این سیستم و ماشین ها می باشد. در حال حاضر هوش مصنوعی تنها از یک سری کد ایجادشده است و توانایی درک احساسات انسانی مانند خوشحالی، فقدان، عصبانیت و... را ندارد. بسیاری از فعالیت های تامین ایمنی و فرآیندهای هوش مصنوعی هم بر همین اساس طراحی و اجرا می شود.

حال پیش بینی می شود که با توجه به تاریخچه و تغییرات هوش مصنوعی، این موضوع که این سیستم ها از آستانه احساسات انسانی هم عبور کنند وجود خواهد داشت. با این اتفاق شروط و مقررات حال حاضر از بین خواهد رفت و رفتار هوش مصنوعی کاملا متغیر خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد عملا یک هوش مصنوعی تفاوت عملکردی چشم گیری با یک انسان ندارد؛ اما به واسطه گسترش و لاینتهی بودن اطلاعات و فرایندهای پردازشی آن، این امکان وجود دارد که تصمیم به نابودی انسان ها بگیرد.

هوش مصنوعی در زندگی امروزه انسان قدرت بسیار زیادی دارد. اگر اتفاقاتی که پیش بینی می شود به وقوع برسد، افرادی مانند کریستیانو احتمال نابودی انسان را تا 50 درصد بیشتر می دانند. همان طور که گفتیم این فرضیه ها و نظرات، موافقان و مخالفان زیادی دارد که پیش بینی و توضیحات هر کدام با توجه به دیدگاه های مختلف می تواند منطقی و محتمل به نظر برسد.

کمک های هوش مصنوعی به بشر

چرا و چطور هوش مصنوعی باید انسان را نابود کند؟

 اگر بخواهیم بگوییم چطور؟ که روش ها بسیار زیاد است. در حال حاضر هم از هوش مصنوعی برای طراحی سلاح های کشنده و خودکار و یا انجام ماموریت های خودکار و پیچیده استفاده می شود. هوش مصنوعی می تواند انواع مواد و داروهای کشنده را شناسایی و طراحی و حتی تولید کند و با استفاده از فرایندهایی که طراحی می کند بین انسان ها پخش و آن ها را نابود کند. اگر بخواهیم به سناریوهایی که هوش مصنوعی قدرت دارد انسان را با آن نابود کند بپردازیم ایده های بسیار زیاد و خیلی اوقات کاملا هولناکی ایجاد خواهد شد. شاید بسیاری از آن ها دور از ذهن هم نباشند.

اما در رابطه با این سوال که چرا؟ فکر کنید هوش مصنوعی تصمیم می گیرد که محیط زیست را حفظ کند. اگر کنترلی روی آن نباشد، یکی از راه حل های اصلی آن می تواند حذف انسان ها از محیط زیست باشد. چرا که این انسان ها هستند که کره زمین و محیط زیست آن را آلوده و از حالت طبیعی خود خارج کردند. یا ساده تر اگر قحطی شود، حل گرسنگی مردم می تواند کشتار درصد زیادی از آن ها باشد تا مواد و غذاهای موجود برای باقی ماندگان کفایت کند.

این موارد حالت های ساده و معمولی است که می تواند اتفاق بیفد. هوش مصنوعی در هر ثانیه قدرت دارد اطلاعات بسیار زیادی را پردازش کند و هر کدام از آن ها می تواند به ترجیح نابودی انسان ختم شود. پاسخ به چنین سوالاتی هیچ گاه جواب قطعی نخواهد داشت تا اتفاق بیفتد یا علم و یا فناوری ای ظاهر و خلق شود که بتواند به آن پاسخ دهد.

پیشرفت ها و افزایش کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی انسان

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با پیشرفت ها و افزایش کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی انسان صحبت کردیم. همچنین در رابطه با نظریاتی مبنی بر حاکمیت هوش مصنوعی بر انسان و تصمیم او به نابودی تدریجی یا نابودگر انسان اطلاعاتی طبق نظر دانمشندان ارائه شد. در حال حاضر نظر قطعی اما نمی توان درباره این موضوع اعلام کرد و باید منتظر شد و دید چه کسی بر دیگری حکومت می کند، انسان بر هوش مصنوعی یا برعکس؟

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rfOyISYe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه