جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

دینام و باتری دو قطعه مهم خودرو هستند که عملکرد کلی بخش های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهند؛ بنابراین خرابی هر یک از این دو قطعه باعث حرکت نکردن خودرو و پرداخت هزینه های سنگین برای تعمیر می شود. بااین حال تفاوت های جزیی برای تشخیص نشانه های دقیق خرابی هر یک از این قطعه ها وجود دارد. در این مقاله به بررسی نشانه های خرابی باتری می پردازیم تا متوجه منشا خرابی ماشین شویم. در این مطلب سوال «از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام» را پاسخ دادیم. اگر قصد دارید پاسخ این سوال را پیدا کنید، مطالعه مقاله پیش رو را از دست ندهید. 

مهم ترین نشانه های خرابی باتری را بشناسید

آیا شروع به کار سخت ماشین، روشن نشدن چراغ های آن و صداهای غیرعادی مربوط به خرابی باتری هستند؟ اگر پاسخ دقیق و درست این سوال ها را بدانید، نیازی به پرداخت اشتباه هزینه بالا برای قیمت باتری ماشین نخواهید داشت. چراکه ممکن است مشکل از دینام باشد و به اشتباه باتری را تعویض کنید. در ادامه متن نشانه های خرابی یا ضعیف شدن باتری را در این بخش مطالعه کنید تا پاسخ این سوال ها را بدانید.

شروع به کار کند و سخت ماشین؛ یکی از علامت های ضعیف شدن باتری

شروع کند و سخت ماشین برای استارت، نشانه هایی از خراب شدن باتری را به همراه دارد. برای مثال ماشین بعد از طی مسافت طولانی که باتری را در حالت شارژ کامل قرار می دهد، خودرو استارت نمی خورد. دراین حالت باید عملکرد باتری بررسی شود. علاوه بر استارت نخوردن ماشین، در مواردی خودرو استارت زده می شود اما بعد از مدتی در حین حرکت خاموش می شود که ممکن است ایراد از دینام باشد . همین طور درصورتی که ماشین بعد از یک ساعت روشن نشدن، استارت نخورد و روشن نشود، قطعا باتری خراب است.

در زمانی که ولتاژ باتری ماشین زیر ۱۲ ولت برسد، یعنی عملکرد باتری با اختلال مواجه شده است؛ بنابراین یکی از نشانه های خراب شدن باتری خودرو استارت سنگین به شمار می رود. برای به تاخیر انداختن نیاز به تعویض باتری از محصولات برندهایی با عرضه متنوع محصولات استفاده کنید. نام های تجاری مثل سپاهان باتری، باتری صبا، سوزوکی و سهند و اسپیدر با طول عمر بالا استفاده کنید. این باتری ها گواهینامه بین المللی از ISO دارند. 

ایجاد صدای تیک تیک خودرو به دنبال ضعیف شدن باتری

اگر هنگام استارت زدن خودرو صدای کلیک بدون روشن شدن را شنیدید، احتمالا باتری ماشین خوابیده است. برای رفع این مشکل نیاز به سفت کردن اتصالات سر باتری، شارژ یا تعویض باتری دارد. 

هرچه تعداد دفعات سیکل شارژ و دشارژ باتری بیشتر باشد نیاز کمتری به استفاده از شارژرهای موقت خواهید داشت و البته عمر باتری کمتر می شود؛ بنابراین از باتری هایی با طول عمر بالا استفاده کنید. یکی از گزینه های ایده آل خرید باتری، محصولات برند صبا باتری با طول عمر بالا است. برای اطلاع از قیمت باطری صبا با نمایندگی های فروش این قطعه مثل باتری آنتایم تماس بگیرید. 

نیاز به شارژ منظم باتری؛ یکی از نشانه های خراب شدن این قطعه

اگر در چند هفته گذشته نیاز به شارژ کردن باتری و تکرار این عمل داشته اید، احتمالا به زودی باید برای تعویض این قطعه اقدام کنید. خالی شدن باتری یا تضعیف عملکرد آن یکی از نشانه های خراب شدن این بخش به شمار می رود. روشن نشدن ماشین، استارت سنگین و شنیده شدن صداهای غیرمعمول از ماشین نشانه هایی از باتری ضعیف شده هستند. 

مهم ترین نشانه های خرابی باتری

از کجا بفهمیم دینام ماشین خراب شده است؟

دینام به عنوان تامین کننده جریان الکتریکی برق برای کارکردن لوازم جانبی و بخش های مختلف ماشین به شمار می رود. در ادامه دلایل خرابی دینام را معرفی خواهیم کرد. 

خاموش شدن های مکرر ماشین؛ یکی از پیامدهای خراب شدن دینام

خودرو در هنگام روشن بودن نیاز به برق دارد. اگر دینام خراب باشد، قدرت کافی برای شارژ باتری و روشن کردن ماشین را نخواهد داشت؛ بنابراین ماشین شروع به حرکت نمی کند. به علاوه اگر در حین رانندگی خودرو به طور مکرر خاموش شود، احتمالا دینام توانایی ایجاد جریان الکتریکی برای شارژ باتری و بدنبال آن رساندن برق کافی به شمع ها و کویل ها را ندارد. به همین دلیل شارژ باتری در حین حرکت به پایان می رسد و ماشین از کار می افتد. یکی ازعلائم خرابی دینام خاموش شدن های مکرر خودرو خواهد بود. 

از کجا بفهمیم دینام ماشین خراب شده است؟

کاهش کارایی لوازم جانبی ماشین بر اثر اختلال در کار دینام

در صورت خرابی دینام، عملکرد لوازم جانبی در سیستم های برقی خودرو نیز با مشکلاتی روبه رو خواهد شد. گرم نشدن صندلی های ماشین بر اثر کار نکردن هیتر صندلی، بالا و پایین رفتن بیش از حد پنجره ها و خراب شدن سرعت سنج از موارد کاهش کارایی لوازم جانبی در خودرو به دلیل خرابی دینام است. 

چراغ خاموش یا با نور کم؛ یکی از علت های قطعی سیستم برق ماشین

دینام سیستم الکترونیکی ماشین را تغذیه می کند؛ بنابراین اختلال در عملکرد این قطعه منجر به ایجاد اشکال در بخش های برقی ماشین می شود. اگر جریان برق ضعیف، بدون پیوستگی و یا قطعی باشد، نور خودرو ضعیف می شود. در نتیجه هر زمانی که نور چراغ ها ضعیف، شدید یا چشمک زن شده باشد، احتمال خرابی دینام افزایش می یابد. 

روشن شدن چراغ هشدار؛ نشانه ای جدی از خرابی دینام ماشین

یکی از مهم ترین نشانه های خرابی دینام ماشین، روشن شدن چراغ هشدار به شمار می رود. در صورت وجود اختلال در عملکرد دینام علامت های "GEN و "ALT" روی داشبورد به عنوان علامت مشکل جدی در سیستم الکتریکی خودرو ظاهر می شوند. این چراغ به ولتاژ خروجی خودرو وصل است و در صورت خارج شدن ولتاژ دینام از محدوده ۱۳ تا ۱۴ و نیم ولت روشن می شود. 

روشن شدن چراغ هشدار، نشانه ای جدی از خرابی دینام ماشین

جایگزین کردن باتری قدیمی خودرو با باتری منطبق بر استانداردها؛ یکی از خدمات باتری آنتایم

در این مقاله به بررسی علامت های خرابی دینام و باتری در خودرو پرداختیم تا تشخیص مشکل اختلال درعملکرد خودرو راحت تر شود. دینام به عنوان تامین کننده جریان الکتریکی بر عملکرد چراغ های ماشین، هیتر صندلی، سنسورهای دمایی و بخش های دیگر تاثیر می گذارد؛ بنابراین هرگونه مشکل در این بخش ها احتمالا نشانه ای از خرابی دینام است. 

ضعیف استارت خوردن و خاموش شدن مکرر ماشین نیز از نشانه های خوابیدن و تضعیف باتری به شمار می روند. البته مختل شدن کار باتری نشانه های دیگری نیز به همراه دارد که در این مقاله شرح دادیم. برای بررسی دقیق سیستم الکتریکی و باتری خودرو حتما از افراد متخصص کمک بگیرید تا در صورت خرابی فورا برای تعمیر ماشین اقدام کنید. برای تعویض دینام یا باتری ماشین از باطری آنتایم خدمات دریافت کنید؛ تفاوتی ندارد در چه منطقه ای یا چه ساعتی از شبانه روز نیاز به خدمات تعویض قطعه ماشین داشته باشید، باطری آنتایم آماده پاسخگویی به شما است. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/auOJy4dc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
امیر :
3 ماه پیش
بعضی وقتها دینام خراب میشه خیلی جیغ میکشه، حتی اگه تسمه سفت باشه.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه