شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
کارشناس صنعت خودرو:

چالش قیمت خودرو های داخلی در سال 1403

4 هفته پیش ( 1403/1/9 )
 

یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: سال ۱۴۰۳، سال عجیبی است، زیرا از یک طرف در بخش خودروهای زیر یک میلیارد با چالش های جدی روبه رو هستیم و نمی دانیم چه اتفاقی می افتد، اما از آن طرف در بخش خودروهای بالای یک میلیارد تومان، تنوع زیاد داریم و رکود اتفاق می افتد.

به گزارش فصت امروز به نقل از خبرآنلاین، صنعت و بازار خودروی ایران در سال گذشته دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و پایان بندی آن با صعود عجیب قیمت ها در بازار آزاد همراه بود. این در شرایطی است که در حوزه تولید، سیاست گذار برنامه ای رویایی را برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته بود و حالا گزارش ها نشان می دهد که برنامه موردنظر عملی نمی شود.

در حوزه واردات هم برنامه ریزی های سیاست گذار محقق نشد و حالا هزاران نفر از ثبت نام کنندگان خودروهای خارجی در سامانه یکپارچه، چشم به سال جدید دوخته اند تا شاید خودروی دلخواه خود را تحویل بگیرند. در کنار این ها، در حوزه واگذاری سهام خودروسازان، اتفاق عملی خاصی رخ نداد.

چالش قیمت خودرو های داخلی در سال 1403

بر همین اساس، کارشناسان حوزه صنعت خودرو اعتقاد دارند که سال ۱۴۰۲ بدترین سالی بود که حوزه خودرو به خود دید؛ این در حالی است که هم اکنون آنانی که دغدغه برنامه خرید و فروش خودرو در سال جدید را دارند، سرنوشت قیمت در ۱۴۰۳ برایشان مهم است.

مردم از خواسته های خود دورتر شدند

در همین خصوص امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: سال ۱۴۰۲ بدترین سالی بود که به عمر کاری ام خود دیده ام، چون هیچ سالی تا این حد ندیده بودم که صنعت خودرو را تخریب کنند و کار را به جایی برسانند که تمام مردم و مسوولان، تنها راه نجات را شروع واردات خودرو بدانند. تا آن جایی که من اطلاع دارم، حتی در ۴۰ سال گذشته هم این سابقه نداشته است.

وی می افزاید: سالی که گذشت، دیدیم که تولید ایران خودرو و سایپا کاهش پیدا کرد، بخش مونتاژی ۵۸ درصد رشد را به خود دید و سهم آن از نظر تعدادی از ۵ درصد به ۲۳ درصد رسید. همزمان ما دیدیم که با قیمت گذاری دستوری چگونه این توازن را کامل به هم ریختند.

این کارشناس بازار خودرو تصریح می کند: از یک طرف البته خوب است؛ چراکه ایران خودرو و سایپا انحصاری هستند و این انحصار باید شکسته شود، اما نتیجه ماجرا برای مردم این بوده که مردم از خواسته های خود روز به روز دورتر شدند. در این میان، در بخش خودروهای یک میلیاردی تا ۳ میلیاردی بازار تا دلتان بخواهد تنوع ایجاد شده و به نوعی شده که حتی نسیه هم می فروشند.

کاکایی عنوان می کند: در حوزه واردات تلاش شد که واردات آزاد شود، اما زمان برد تا این اتفاق بیفتد. بالاخره از زمانی که واردات آزاد شود تا زمانی که به بازارهای منطقه بروید، زمان می برد. یک چیزی در حدود ۱۰ هزار خودرو آمده و ۹۳ هزار خودرو ثبت سفارش شده است.

وی متذکر می شود: درست است وعده های مسوولان برای واردات به طور کامل اجرا نشد و قرار بود ۲۰۰ هزار خودرو بیاید و ۱۰ هزار خودرو وارد شده، ولی راه باز شده است.

خودروسازان امسال تضعیف می شوند

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: با این وضعیت داریم وارد سال ۱۴۰۳ می شویم. به طور طبیعی ایران خودرو و سایپا امسال تضعیف می شوند؛ آن هم با این همه زیانی که وجود دارد و داستان هایی که درباره خصوصی سازی می بینیم.

کاکایی می افزاید: یک اتفاقی پارسال افتاد که شرایط امسال را سخت تر می کند و این که ایران خودرو و سایپا قیمت ها را از شهریور ۱۴۰۱ به روز نکردند. بر این اساس، با توجه به تورمی که پارسال داشتیم و تورم مشابهی که ظاهرا امسال داریم، این عقب ماندگی ایران خودرو و سایپا به لحاظ قیمتی بیشتر خواهد شد.

وی عنوان می کند: بر این اساس، افزایش قیمت کارخانه ای برای این دو خودروساز سخت تر خواهد بود، چراکه یک باره نمی توانند ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند، مثلا می گویند نهایتا ۲۰ درصد. بنابراین زیان دهی ایران خودرو و سایپا همچنان ادامه دارد و به نظر من سرعت زیان دهی بیشتر هم خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: پس ما در حوزه خودروهای نسبتا ارزان قیمت با چالش های بسیار جدی روبه رو هستیم و برعکس، در بخش مونتاژی اوضاع خوب است که همزمان واردات هم انجام می شود.

سال ۱۴۰۳، سال عجیب صنعت خودرو است

کاکایی در ادامه با اشاره به واردات خودرو می گوید: امسال موانع مربوط به واردات خودرو برطرف شد، اما این که چرا وعده ها محقق نشد، دلیل این است که از لحظه ای که موانع رفع شود، تازه مذاکره با طرف های مقابل شروع می شود. ۹۳ هزار خودرو را رسما اعلام کردند ثبت سفارش شده است.

وی می افزاید: اتفاق دیگری هم افتاده که سال ۱۴۰۱ تازه کرونا تمام شد. در دوره کرونا، مشکل کمبود خودرو در دنیا وجود داشت. در این یکی دو ساله این وضعیت به تدریج برطرف شده است، در نتیجه سال جدید، سالی است که اگر ارز داشته باشیم، به سرعت میزان واردات افزایش می یابد.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان می کند: حالا آن طور که دولت وعده می دهد که درآمد ارزی بهتر شده و پول های بلوکه را هم از این طریق می خواهند وارد کنند و تحریم ها را دور بزنند، خب واردات افزایش پیدا می کنند و امیدواریم به وعده هایی که می دهند، می رسیم.

کاکایی تصریح می کند: بر این اساس، در بخش متوسط قیمت ها که خودروهای بالای یک میلیارد تومانی است، یک بازار بسیار متنوع و رقابتی داریم؛ البته به معنای این نیست که قیمت ها پایین می آید، زیرا ارزش ریال پایین می آید، ولی در بازار شاهد فروش قسطی خودرو هستیم، زیرا خریدار وجود ندارد.

وی خاطرنشان می کند: سال ۱۴۰۳، سال عجیبی است، زیرا از یک طرف در بخش خودروهای زیر یک میلیارد با چالش های جدی روبه رو هستیم و نمی دانیم چه اتفاقی می افتد، اما از آن طرف در بخش خودروهای بالای یک میلیارد تومان، تنوع زیاد داریم و رکود اتفاق می افتد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Xcm1OTPv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه