شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

چطور بفهمیم کنسرو تن ماهی فاسد شده است؟

استفاده از غذاهای کنسروی مدت زیادی است که در بین مردم رایج شده که در این بین تن ماهی به عنوان یکی از نمونه های محبوب شناخته می شود که به طور معمول در هر خانه ای می توان تعدادی از آن را پیدا کرد.

یکی از مسائل حائز اهمیت درخصوص این محصول، احتمال فاسد شدن بر اثر عوامل مختلف است که در صورت مصرف، تاثیرات زیان باری بر روی سلامت شما می گذارد. از این رو باید از روش هایی که نشان دهنده فاسد شدن تن ماهی هستند به خوبی آگاه شوید.

راه هایی برای تشخیص فاسد شدن تن ماهی

به طور کلی مهم ترین عاملی که باعث شد تا بشر به سمت کنسروکردن خوراکی های مختلف برود، افزایش ماندگاری آن ها است اما این مسئله دلیل نمی شود که مواد غذایی برای همیشه سالم بمانند.

در واقع با گذشت زمان و بر اثر عوامل مختلف، احتمال این که تن ماهی فاسد شود و مشکلات جدی در رابطه با سلامتی برای شما ایجاد کند نیز افزایش پیدا می کند که با بررسی نشانه های زیر می توانید به این مسئله پی ببرید.

تاریخ انقضای روی بسته بندی تن ماهی

در هنگام خرید از سوپرمارکت باید در ابتدا به تاریخ درج شده روی بسته بندی تن ماهی توجه داشته باشید که با توجه به انجام آزمایش های مختلف تعیین می شود و به شما گوشزد می کند که تا چه زمانی می توانید از این محصول استفاده کنید.

حتی با نگهداری اصولی تن ماهی، با گذشتن از تاریخ انقضا زمینه رشد باکتری ها روی این مواد فراهم می شود و در صورت مصرف، ممکن است شما را در معرض آسیب جدی قرار دهد.

به قوطی کنسرو تن ماهی دقت کنید

در کارخانه های تولیدکننده از آلیاژهای خاصی برای ساخت قوطی کنسرو استفاده می شود که تا قبل از اتمام مراحل ساخت، با خارج کردن هوا و میکروب ها شرایط لازم برای افزایش ماندگاری تن ماهی را فراهم می کنند.

به همین دلیل یکی دیگر از راه های تشخیصی که به شما کمک می کند تا از سلامت تن ماهی اطمینان حاصل کنید، بررسی قوطی کنسرو است و معمولا نشانه های خاصی را برای این منظور بروز می دهد که عبارت اند از:

  • نشتی: وجود هرگونه سوراخ یا نشتی روی بدنه قوطی به این معنی خواهد بود که مواد داخلی به خوبی نگهداری نمی شوند و حتی اگر هنوز تاریخ انقضا تمام نشده باشد، تن ماهی به احتمال زیاد فاسد شده است.
  • ایجاد برآمدگی: در صورتی که بسته بندی کنسرو تن ماهی حالت برآمده داشته باشد بدون شک می توان احتمال داد که مواد درون قوطی نیز دیگر کیفیت لازم را ندارد و سالم نیست.
  • خوردگی یا زنگزدگی: اگر در قسمتی از قوطی کنسرو اثری از خوردگی مشاهده کردید بهتر است هرچه زودتر این محصول را دور بیندازید چراکه باعث عبور رطوبت و هوا می شود که در تماس با مواد داخلی، شرایط فاسد شدن را فراهم می کند.

راه هایی برای تشخیص فاسد شدن تن ماهی

رنگ ظاهری تن ماهی بعد از باز کردن کنسرو

در مواردی که ظاهر بسته بندی و تاریخ انقضا هیچ گونه مشکلی نداشته باشد باید به سراغ بررسی مواد درون قوطی بروید که با ایجاد علائم خاصی به شما این امکان را می دهد تا متوجه فاسد شدن تن ماهی شوید.

بر همین اساس اولین نشانه مربوط به تغییر رنگ تن ماهی است که اگر به صورت سبز، قهوه ای یا سیاه باشد در واقع علامتی از رشد میکروارگانیسم های مضر به شمار می رود که موجب کپک زدگی شده اند.

باید این را هم درنظر بگیرید که جداکردن قسمت کپک زده و استفاده از باقی مانده مواد به معنی سالم بودن تن ماهی نیست چراکه احتمال دارد میکروب ها به دیگر بخش ها نیز سرایت کرده باشند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نخواهد بود.

به طور کلی زمانی با مشاهده رنگ تن ماهی می توان سالم بودن آن را تا حد زیادی تایید کرد که به حالت صورتی یا قرمز دیده شود، در غیر این صورت باید از مصرف این مواد خودداری کنید.

بو و عطر تن ماهی را ملاک قرار دهید

همان طور که در حال بررسی رنگ و ظاهر تن ماهی هستید باید به بویی که استشمام می کنید تیز توجه داشته باشید، این مورد نیز در زمینه پی بردن به فاسدشدن این مواد اهمیت زیادی دارد.

در مواقعی که تن ماهی کنسروی به دلایل مختلفی فاسد می شود در این حالت می توان انتظار داشت که بوی تندی از خود بروز دهد که شبیه به ماهی گندیده بوده و هر اندازه که شدت آن بیش تر باشد به معنی تاثیرپذیری شدیدتر است.

به طعم تن ماهی دقت کنید

با گذشت از تمامی مراحل از زمان بسته بندی تا مشاهده رنگ و عطر تن ماهی، نوبت به بررسی مزه این مواد می رسد که یکی از راه های سریع برای تشخیص فاسدبودن آن به شمار می رود.

در برخی از مواقع با چشیدن مقدار کمی از تن ماهی متوجه خواهید شد که طعم تلخ یا بسیار تندی دارد که نشانه ای واضح از خرابی محصول است و به شما هشدار می دهد که از آن استفاده نکنید.

وجود کم ترین نشانه از تغییر طعم را باید جدی بگیرید و از خوردن تن ماهی خودداری کنید تا مانع از بروز مشکلات مربوط به سلامتی برای خود یا دیگر افراد شوید.

خطرات ناشی از مصرف تن ماهی فاسد

نفوذ میکروارگانیسم هایی که می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد مهم ترین عامل خطر در هنگام مصرف تن ماهی فاسد است که به شما ثابت می کند نباید از این مسئله به سادگی بگذرید.

مسمومیت غذایی به دنبال رشد باکتری ها و دیگر عوامل آسیب رسان را می توان به عنوان اولین خطر جدی در هنگام مصرف تن ماهی فاسد درنظر گرفت که سیستم گوارشی شما را دچار اختلال می کند.

در چنین مواقعی ممکن است حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه داشته باشید یا اینکه هضم و دفع شما با مشکل مواجه شود، در مواردی خطرناک نیز ایست قلبی و مرگ دیده می شود.

با توجه به این مسائل بهترین کار در هنگام استفاده از کنسرو تن ماهی این است که برای افزایش اطمینان نسبت به سالم بودن مواد، حداقل 20 دقیقه قبل از مصرف به خوبی آن را بجوشانید.

خطرات ناشی از مصرف تن ماهی فاسد

جمع بندی

کنسرو تن ماهی یکی از غذاهای محبوب در میان مردم است که در مواردی امکان دارد به دنبال رشد عوامل آسیب رسان فاسد شود که می توان با بررسی برخی از نشانه ها این مسئله را بررسی کرد.

برخی از راه های تشخیص فاسدشدن تن ماهی توجه به تاریخ انقضا، ایجاد مشکل روی قوطی بسته بندی، مشاهده رنگ سیاه، سبز یا قهوه ای و برخی موارد دیگر است که برای جلوگیری از تاثیر بر سلامت باید آن ها را جدی گرفت.

سوالات متداول

رنگ تن ماهی سالم چگونه است؟

در حالت طبیعی و سالم، رنگ تن ماهی حالتی صورتی یا قرمز دارد.

چگونه تشخیص دهیم که تن ماهی فاسد شده است؟

بررسی تاریخ انقضا، بسته بندی، تغییر رنگ، طعم یا بو از نشانه های فاسد شدن هستند.

مصرف تن ماهی فاسد چه تاثیری روی سلامت دارد؟

موجب مسمومیت غذایی می شود و در موارد شدید احتمال مرگ دارد.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/879fVe0D
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه