جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

لیلیوم (سوسن) در سراسر جهان به عطر خوش و ظاهر متمایزش معروف است. این گل زینتی و پرطر ف دار به وفور در تزئین دسته گل و سبد گل به کار می رود و حتی یک انتخاب بی نظیر برای پرورش در باغچه های کوچک و تبدیل آنها به باغچه های خاص است. اگر مشتاق سفارش گل آنلاین و خرید یا حتی کاشت این گل زیبا هستید، آگاهی از نکات لازم برای پرورش و نگهداری آن برایتان مفید خواهید بود.

لیلیوم یعنی چه؟

آشنایی با لیلیوم

واژه لیلیوم در فرهنگ های مختلف معانی مختلف دارد:

  • در زبان یونانی به معنی «تولد دوباره» و «مادرشدن» است.
  • در زبان چینی به «گل عروس محبوب» معنی می شود. چینی ها معتقدند این گل خوش شانسی می آورد و عشق طولانی مدت به همراه دارد.
  • آشوری ها و بابلی ها گل لیلیوم را با ایشتار، الهه باروری، مرتبط می دانستند.
  • مسیحیان گل لیلیوم را به حضرت مریم (س) نسبت می دهند.

لیلیوم در یونان باستان

زئوس، خداوندگار یونان باستان، از زنی به غیر از همسرش هرا صاحب فرزندی شد و نامش را هرکول گذاشت. او از هرا خواست به هرکول شیر بدهد و وقتی مخالفتش را دید، مخفیانه و در خواب، از شیر هرا به هرکول داد. هرا بیدار شد، بچه ها را پس زد و قطرات شیری که روی زمین افتاد تبدیل به لیلیوم شد.

گل لیلیوم نماد چیست؟

گل لیلیوم نماد لطف، پاکی، عظمت و شرافت است. در زمان های دور (سلطنت ملکه ویکتوریا)، مردم به معشوق خود گل نیلوفر می دادند تا عشق و ارادت خود را نشان دهند، اما در دهه های اخیر لیلیوم تبدیل شد به نماد همدردی و به وفور به عنوان گل مراسم تشییع جنازه به کار رفت. البته هر رنگی از این گل نماد یک ویژگی متفاوت است:

  • لیلیوم سفید نماد پاکی و فضیلت؛
  • لیلیوم نارنجی نماد اعتمادبه نفس، غرور و ثروت؛
  • لیلیوم قرمز نماد شور و هیجان؛
  • لیلیوم زرد نماد پاکی و معصومیت؛
  • لیلیوم صورتی نماد فراوانی.

گذشته از اینها، لیلیوم در ادبیات ما نماد رمز و راز است.

انواع گل لیلیوم

گونه های گل سوسن فوق العاده متنوع اند و حدود ۹۰ گونه گل در این دسته قرار می گیرند. در این بخش درباره محبوب ترین گونه های باغی حرف می زنیم که اکثرا برای سفارش آنلاین گل در دسترس هستند.

۱. لیلیوم آسیایی

لیلیوم آسیایی نسبت به سایر انواع این گل به سرما مقاوم تر است و رشد راحت تری دارد. اما دلیل اصلی معروفیت آن طیف رنگی وسیع آن به عنوان گیاه زینتی گلدانی است. شکوفه های هیبرید آسیایی را می توان تقریبا در هر رنگی پیدا کرد.

۲. لیلیوم مارتاگون (سوسن کلاه تُرک)

لیلیوم مارتاگون (سوسن کلاه تُرک)

این نوع لیلیوم شکوفه های کوچک و رو به پایین (به شکل پاگودا) دارد که روی ساقه های بلند آن می روند. لیلیوم مارتاگون آب وهوای سرد و محلی سایه دار را برای رشد ترجیح می دهد.

۳. لیلیوم مدونا (سوسن سفید)

این نوع لیلیوم بومی یونان، غرب بالکان و آسیای میانه است؛ بااین حال بیشتر گونه های اروپایی را شامل می شود. شکوفه های خوش عطر و شاخ و برگ این گل در فصل بهار رشد می کنند و بعد از آن به مراقبت چندانی نیاز ندارند.

۴. لیلیوم لانکفولیوم (سوسن آمریکایی)

لیلیوم لانکفولیوم (سوسن آمریکایی)

این نوع لیلیوم از لیلیوم های وحشی آمریکای شمالی مشتق شده است و در آب و هوای خنک تر، مثلا اواسط تیرماه، شکوفا می شود. به خاطر ظاهر جالبش به آن «لیلیوم ببر» هم می گویند.

۵. لیلیوم لونگی فلوروم

نام عجیب این لیلیوم به معنی پیازی است که در بهار شکوفا می شود. این گل بومی ژاپن است و شکوفه های بزرگ سفیدرنگ دارد.

۶. لیلیوم هیبرید شیپوری و اورلیان

لیلیوم هیبرید شیپوری و اورلیان

این نوع لیلیوم عاشق قرارگرفتن در معرض نور کامل خورشید است و فاصله بین تیر تا مرداد شکوفا می شود. همان طور که از نامش پیداست، مشخصه بارز این گل زیبا گلبرگ های بلند شیپورمانند و البته رایحه قوی آن است.

۷. لیلیوم اورینتال

این نوع لیلیوم شکوفه های بسیار بزرگی دارد. حتی ساقه های بلندش تا ۱٫۵ متر قد می کشند و حسابی بلند می شوند. برای مشاهده گل های این لیلیوم باید تا اواخر تابستان دندان روی جگر بگذارید تا هم از زیبایی بی حد و حصرشان لذت ببرید، هم از رایحه ای که به سرعت مشامتان را می نوازد.

چند نکته برای مراقبت بهتر از لیلیوم

خوب است بدانید لیلیوم ها در صورت نگهداری مناسب طول عمر طولانی دارند و نسبت به سایر گل های شاخه بُریده، مدت زمان بیشتری در گلدان سالم می مانند. فقط باید بدانید چطور از آنها مراقبت کنید:

  • بعد از خرید لیلیوم از اسنپ گل تهران یا شهرستان و تحویل آن در منزل، هر شاخه را جدا و انتهای آن را به اندازه ۲ سانتی متر مورب کوتاه کنید.
  • برگ هایی که زیر سطح آب گلدان می مانند را جدا کنید تا موجب تجمع باکتری در گلدان نشوند. این طوری عمر گل در گلدان طولانی تر می شود.
  • برچه گل را جدا کنید تا گلتان به خاطر تجمع گرده ها لکه دار نشود. البته این کار تأثیری روی طول عمر گل ندارد. گرده گل روی هرچه ریخت، با نوارچسب آن را بردارید. از آب استفاده نکنید که فقط اوضاع را بدتر می کند.
  • هر روز گلدان را تا کمی بیشتر از نصفش پر کنید و غذای گل را در آن بریزید.
  • ساقه های گل را هر چند روز یک بار اصلاح کنید تا گل زیبایتان عمر طولانی تری داشته باشد.
  • گل لیلیوم را از حیوانات (به ویژه سگ و گربه) و کودکان دور نگه دارید، زیرا این گل برایشان سمی است.
  • این گل را با خیال راحت در فضای باز و هوای آزاد یا در منزل نگهداری کنید.

ساختن دسته گل با لیلیوم

بهترین ترکیب گل برای لیلیوم ترکیب با گل های بلندتر است. از طرفی کنار گل های تابستانی مثل گل آفتابگردان و گلایل هم ظاهری فوق العاده زیبا دارد. چنین دسته گلی را می توان به هر مناسبتی هدیه داد. در کل لیلیوم به خاطر رنگ های جورواجور هم نشینی خوبی با گل های مختلف دارد. پیشنهاد می کنیم از خلاقیت تان استفاده کنید و بهترین ترکیب را طبق سلیقه خود بچینید.

گل سوسن را خودتان بکارید!

اگر می خواهید در بهار سال بعد شکوفه های زیبای لیلیوم را ببینید، پیاز گل را اواخر پاییز، درست قبل از سوز سرمای زمستانه، در زمین بکارید. با این کار به گل فرصت داده اید تا قبل از سردشدن زمین، ریشه های خود را تثبیت کند و سپس از سرمای هوا سود ببرد. پشت سرگذاشتن این سرما گلبرگ های لیلیوم را درشت تر می کند. پیشنهاد می کنیم پیاز این گل را دقیقا قبل از کاشت تهیه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نحوه کاشت پیاز سوسن

برای کاشت لیلیوم با پیاز گل ابتدا خاکی با زهکشی خوب انتخاب کنید و سپس جایی که نور خورشید در نهایت دست و دلبازی به آن بتابد، اما همیشه زیر آفتاب مستقیم نباشد و هرازگاهی سایه شود. دقت کنید که بیشتر انواع سوسن خاک اسیدی را به خاک خنثی ترجیح می دهند. با این حال بعضی از گونه ها، مثل مدونا، خاک قلیایی را ترجیح می دهند بنابراین حتما خاک مناسب گونه مدنظرتان را انتخاب و سپس آن را با مقداری کود یا مواد آلی تغذیه کنید. پیازهای گل را در عمق خاک و در فاصله ۲۰ تا ۴۵ سانتی متری از یکدیگر بکارید و به آنها آب فراوان بدهید.

اگر می خواهید پیاز لیلیوم را در گلدان بکارید، ابتدا یک لایه زهکشی مناسب در انتهای گلدان عمیق خود ایجاد کنید، سپس پیازهای بزرگ را به تنهایی و پیازهای کوچک را ۲ یا ۳تایی بکارید. باز هم طوری که نوک تیز پیازها به طرف بالا باشد. اگر پیاز گلتان ساقه زاست، پیاز را در عمقی معادل ۲٫۵ برابر ارتفاع پیاز بکارید.

نحوه کاشت بذر سوسن

برای کاشت بذر این گل زینتی کافی است بذرها را در عمق حدود ۴سانتی متری از سطح خاک بکارید. تا زمانی که اولین جوانه ها را ببینید، مرتب آبیاری اش کنید تا خاک همیشه مرطوب بماند. همچنین خوب است از یک کمپوست چندمنظوره برای کاشت بذر استفاده کنید و برای تغذیه بهتر در فصل تابستان به فاصله هر دو هفته کود مایع حاوی پتاسیم بالا به آن اضافه کنید.

آبیاری و نور مناسب لیلیوم

اگر قصد نگهداری از این گل را دارید، باید با روحیاتش آشنا باشید. مثلا بدانید که لیلیوم به آبیاری بیش از حد واکنش خوبی نشان نمی دهد! رطوبت زیاد برگ های این گل را زرد و پژمرده می کند. هر گونه ای را که انتخاب می کنید، درباره نیازش به آب بخوانید و خاک گل را همان قدر که باید مرطوب نگه دارید.

درمورد نوردوست بودن آن هم همین قدر کافی است که بدانید نور کم موجب زردی ساقه ها و بلندی بیش از حد ساقه و بوته های لیلیوم می شود. لیلیوم دوست ندارد همیشه در معرض آفتاب باشد، اما اگر نور کافی به آن نرسد، برای رشد مطلوب نیازمند نور مصنوعی است.

نکات هرس کردن گل لیلیوم

لیلیوم سالی یک بار گل می دهد و نیاز چندانی به هرس ندارد؛ با این حال بهتر است گل های پژمرده را با دست یا به کمک قیچی جدا کنید تا گیاه تولید غلاف بذر را متوقف کند و تمام انرژی و مواد مغذی را برای تولید بذر نگذارد. توصیه می کنیم برای جداکردن ساقه های لیلیوم تا فصل پاییز که برگ ها از بین می روند و قهوه ای می شوند صبر کنید، چون این برگ ها پیاز را برای گل دهی سال آینده تغذیه می کنند و چیدن زودهنگام آنها موجب گرسنگی گیاه می شود.

کلام آخر

گل سوسن یا همان لیلیوم جزء جدایی ناپذیر تزئینات گل اعم از تاج گل، سبدگل و دسته گل های زیبای شماست. حتما در گل آرایی های خود از این گل شاخه بریده استفاده کنید و از زیبایی، اصالت و ظرافتی که به تزئینتان می دهد، لذت ببرید.

برای خرید گل لیلیوم انتخاب چندم شماست؟ کدام رنگش را ترجیح می دهید؟ نظرات تان را برای ما بنویسید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CyBe5akH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه