تاکاتا و کیسه های هوا
بدون شک اشتباهات شرکت ژاپنی تاکاتا در تولید کیسه های هوا را می توان از فجایع صنعتی قرن بیست و یکم به حساب آورد. شرکت تاکاتا در سال 1933 در ژاپن احداث شد و در حال حاضر یکی از سرشاخه های اصلی آن در آلمان قرار داشته و 9 محصول را در گروه تجهیزات و وسایل رفاهی داخل خودرو تولید می کند. اقدام فاجعه بار این شرکت تولید 287 میلیون و 500 هزار کیسه هوای معیوب با امکان انفجار بوده که هزینه ای برابر 2 میلیارد و 700 هزار ین برای تاکاتای ژاپن هزینه داشته است.
برای سابقه درخشان این شرکت در تولید کیسه های هوا، می توان به کسب رتبه دومین شرکت تولید کیسه هوا و سابقه این شرکت در تولید تجهیزات رفاهی خودرو اشاره کرد.اما در قرن حاضر محصولات شرکت تاکاتا مرگ ده ها نفر را در پی داشته و بیش از یک درصد جمعیت جهان به دلیل نقص در تولید این کیسه های هوا دچار آسیب و زخمی شده اند.
سامسونگ گلکسی نوت 7
محصول اخیر شرکت سامسونگ با عنوان Galaxy Note 7 با شکست 10میلیارد دلاری خود یکی از فجایع صنعتی قرن به حساب می آید. به محض تولید این محصول و عرضه آن به بازار جهانی، شرکت کره ای سامسونگ متوجه اشتباه خود شده و تولید این سری از محصولات گوشی هوشمند خود را متوقف کرد. همچنین پس از به بارآوردن خسارت ها و فجایع بی شمار شرکت از خریداران این محصول خواست تا از گوشی های جدید خود استفاده نکنند.
این اشتباه برای شرکت سامسونگ که در زمینه تولید گوشی های تلفن هوشمند با اپل رقابت می کرد یک فاجعه محسوب می شد. شرکت سامسونگ سال 2016 را سالی عجیب و استثنایی دانسته است. زیرا بعد از موفقیت این شرکت در تولید گوشی های هوشمند مدل گلکسی s7 و s7 edge که با محصولات تولید شده توسط اپل آمریکا در رقابت تنگاتنگ بود، تولید گوشی هوشمند مدل گلکسی نوت 7 کار خود را کرد و بازار داغ سامسونگ را در جهان سرد کرد.
سامسونگ بعد از تولید دو مدل گوشی موفق خود در ابتدای سال 2016 توانست پس از دو سال با فروش بیش از 26 میلیون گوشی تلفن، بیشترین فروش را پس از دو سال تجربه کند. محاسبه رقم واقعی ضررهایی که سامسونگ از تولید مدل گوشی تلفن همراه هوشمند اخیر خود متحمل شد کار ساده ای نیست و رقم این خسارت ها نیز رقم پایینی نخواهد بود. تحلیلگران میزان خسارت ناشی از این فاجعه صنعتی را تاکنون بیش از 10میلیارد دلار تخمین زده اند.
شرکت آروا و تولید راکتورهای EPR
شرکت آروا متعهد شده بود تا سال 2009 تامین برق فنلاند را به عهده بگیرد. اما شرکت EPR در حال حاضر نزدیک به 10 سال است که انجام وظایف خود را به تاخیر انداخته است. شرکت آروا به عنوان نخستین تولیدکننده راکتور در کشورهای فنلاند، فرانسه و چین شناخته شده است. فعالیت این شرکت در حال حاضر تولید بیش از 100 راکتور و رساندن آن به دست تولیدکنندگان برق دنیاست.
اما این شرکت به تعهدات خود در زمینه برق رسانی به فنلاند پایبند نبوده و فنلاند نیز این اشتباه را از چشم شرکت TVO و تاخیر آن در تولید راکتورهای هسته ای می داند. فنلاند میزان خسارت های ناشی از این اشتباه را بیش از 2.6 میلیارد یورو برآورد کرده است.
پروژه ITER و راکتورهای گرمایش هسته ای
پروژه ITER در سال 2006 و در اروپا، چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن و کره جنوبی راه اندازی شد. این پروژه در تاریخ یکم ژانویه 2007 افتتاح شده و تاکنون با گذشت چندین سال به هیچ نتیجه خاصی نرسیده است. هزینه ساخت و ساز در زمان افتتاح پروژه حدودا 5 میلیارد یورو مقرر شده بود اما در حال حاضر هزینه های آن از مرز 19 میلیارد یورو نیز گذشته است.
در حالی که که طبق اعلام زمان اجرای پروژه در روز افتتاح این طرح تا سال 2018 در تمامی این کشورها باید به مرحله اجرایی خود برسد اما همچنان کار کردن روی این طرح ادامه داشته و نه تنها تا زمان مشخص شده به مرحله اجرا نخواهد رسید بلکه هزینه های لازم برای راه اندازی آن نیز از میزان برآورد شده بسیار بیشتر خواهد شد.
این پروژه باید محصول اولیه خود را که حاصل نوعی همجوشی زیستی است تا سال 2025 به کشورهای مورد نظر ارائه می کرد اما هم اکنون زمان ارائه آن را تا سال 2035 تخمین زده اند. همچنین رسیدن قدرت راکتور تا قدرت نهایی 500 مگاولت نیز در اواخر سال 2036 اجرایی خواهد شد. درحالی که زمان افتتاح این تاریخ را از سال 2025 تا 2027 اعلام کرده اند.
بویینگ 777
بویینگ 777 پس از ورود خود به تجارت جهانی در سال 2004 فروش خوبی را تجربه کرد اما پس از گذشت مدت کوتاهی بویینگ در ارائه نخستین هواپیمای تولیدی خود نزدیک به سه سال تاخیر داشت. این مشکلات نتوانست روند تولید و ساخت هواپیمای بویینگ را متوقف کند اما هواپیماهای تولید شده توسط این شرکت در سال 2013 با چند حادثه فنی فاجعه بار مواجه شد.
این فجایع باعث شد تولید هواپیمای این شرکت از ابتدای ماه ژانویه 2013 تا اواخر فوریه همان سال متوقف شود. اما پس از گذشت این مدت زمان اداره هوانوردی غیرنظامی آمریکا اجازه از سرگیری تولید را مجددا برای این شرکت صادر کرد. گزارش نهایی اداره حمل و نقل آمریکا در سال 2014 از وجود کمبود و مشکلات در طراحی، وجود مشکلات متعدد در صدور گواهینامه و همچنین خطرات موجود در باتری های لیتیومی تولید شده توسط این شرکت خبر داد.
بنابراین لازم بود دور تولید هواپیمای این شرکت را خط بکشند اما این اتفاق نیفتاده و بویینگ به تولید خود ادامه داد تا آنکه در سال 2016 اداره هوانوردی آمریکا دستور اعمال تغییرات در موتورهای جنرال الکتریک نصب شده روی هواپیماهای بویینگ را صادر کرده و توقف پروازهای بویینگ را در پی داشت. کل هزینه برنامه های شرکت بویینگ بیش از 32 میلیارد برآورد شده است و تا به حال این شرکت بیش از 1161 سفارش را به ثبت رسانده و همچنین 467 هواپیما تولید و به بازار عرضه کرده است.