یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی الگوهای توسعه برند در بازار

استراتژی توسعه کسب و کار؛ راهنمایی برای کارآفرینان

1 هفته پیش ( 1403/2/19 )

هر کارآفرینی که وارد بازار می شود، در نهایت آرزوی توسعه برندش را دارد. اینکه شما بدل به غول هایی مثل نایک یا اپل شوید، ایده ای نیست که به این راحتی آدم را رها کند. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان از همان ابتدا برنامه های رویایی برای رسیدن به جایگاه های بزرگ می کشند. این در حالی است که سطح رقابت در بازار آنقدر زیاد هست که هر برنامه ای به این سادگی محقق نشود. 

شاید فکر کنید توسعه کسب و کار در بازار بیشتر از اینکه به یک برنامه منسجم ربط داشته باشد، حاصل شانس و اقبال کارآفرینان است. خب در یک بازار بی نهایت رقابتی که بیشتر کسب و کارها بدهی های کلان دارند، موفقیت حلقه گمشده ای است که ظاهرا با برنامه ریزی میانه خوبی ندارد. 

اگر از مخاطب های پر و پاقرص ما در روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما در معادلات مربوط به کسب و کار خیلی به شانس اعتقاد نداریم. در عوض همه چیز در سعی و تلاش کارآفرینان خلاصه می شود. البته نه هر سعی و تلاشی، بلکه سعی و تلاش استراتژیک!

وقتی یک تیم فوتبال راهی میدان مسابقه می شود، همه بازیکنان تا دقیقه 90 کلی می دوند و به توپ ضربه خواهند زد. با این حال هیچ کدام از این ضربه ها و تلاش های بی وقفه بدون برنامه ای منسجم نیست. شما نمی توانید کارتان را به سادگی در قالب تلاش بی هدف خلاصه کرده و انتظار موفقیت های بزرگ را نیز داشته باشید. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معادلات بازار را دقیق تر از این حرف ها می دانیم. 

بی شک سعی و تلاش برنامه ریزی شده روی کاغذ بی نهایت ساده به نظر می رسد، اما وقتی پای تلاش واقعی در میان باشد، دیگر هیچ چیز به این سادگی ها نخواهد بود. شاید شما هم کارآفرینانی را دیده باشید که پس از مدت زمانی کوتاه قید رقابت در دنیای کسب و کار را می زنند. خب این مسئله به خاطر تحلیل بی نهایت پیچیده از برنامه ریزی بازار است. این دقیقا همان جایی است که ما برای کمک به شما وارد عمل خواهیم شد. 

شما در این مقاله نکات حرفه ای برای برنامه ریزی در راستای توسعه کسب و کار را یاد می گیرید. اگر مدت هاست کسب و کارتان درجا می زند، حالا دیگر نوبتی هم باشد، باید اوضاع را به سود خودتان بهبود بخشید. پس با ما همراه باشید تا یک استراتژی منسجم در این زمینه طراحی کنید. این امر به شما برای تعامل سازنده با مخاطب تان کمک شایانی خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کوله پشتی تان را آماده کنید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم. 

روش های مختلف توسعه کسب و کار

روش های مختلف توسعه کسب و کار

این روزها برندها روش های مختلف برای توسعه کسب و کار دارند. خب همان طور که کارگردان های مختلف سبک های خاص خودشان را دارند، کارآفرینان نیز برای توسعه برند مسیرهای خاص خودشان را می روند. با این حال برخی از الگوها به دلیل جذابیت شان در میان بسیاری از افراد مشترک است. ما در این بخش سعی داریم برخی از الگوهای مختلف توسعه کسب و کار را به اتفاق شما بررسی کنیم. این امر پیش درآمد خوبی برای بررسی بحث اصلی خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این راستا را زیر ذره بین ببریم. 

مطلب مرتبط: اصول توسعه برند در سطح جهانی

توسعه ارتباطات 

توسعه ارتباطات 

توسعه ارتباطات یکی از روش های قدیمی برای گسترش بازار هدف و همچنین تعاملات یک کسب و کار با دیگر برندهاست. در این الگو شما از یکسو با مشتریان هدف رو به رو هستید که باید ارتباط تان با آنها را سامان دهید. از سوی دیگر تعاملات B2B نیز در این میان اهمیت زیادی دارد. درست به همین خاطر برنامه ریزی برای رسیدگی متعادل به هر دو سویه این بحث امری ضروری خواهد بود. 

یکی از نکات کلیدی در رابطه با توسعه ارتباطات مربوط استفاده از توانمندی برند برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف است. خب آیا شما به اندازه کافی در بازار حضور دارید که مشتریان به خوبی با شما آشنا شوند؟ برخی از برندها دائما در جست وجوی توسعه هستند، اما هیچ وقت به طور جدی در بازار حضور ندارند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای موفقیت در دنیای کسب و کار نیاز به حضور پایدار در بازار دارید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

یادتان باشد، کسب و کارهای بزرگ با دیگر برندها نیز روابط گرمی دارند بنابراین اگر شما فقط بر روی مشتریان نهایی حساب باز کرده و دیگر برندها را فراموش کنید، کم کم در بازار تک می افتید. آن وقت در مواقع بحرانی هیچ حامی نخواهید داشت. به علاوه، به مرور زمان فرصت تعامل نزدیک با دیگر برندها برای تولید محصولات مشترک را نیز از دست می دهید. 

تبلیغات

تبلیغات

یکی دیگر از روش های توسعه کسب و کار در حوزه تبلیغات به چشم می خورد. این حوزه آنقدر ساده هست که بسیاری از کارآفرینان را به خودش جلب کند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز از مدت ها قبل جهت گیری کارآفرینان به سوی تبلیغات را مورد ارزیابی قرار داده ایم. البته ما بیشتر استراتژی های موثر و کم هزینه برای این کار را بررسی می کنیم. خب کمتر برندی این روزها بودجه کافی برای تبلیغات دارد. به همین خاطر باید دائما به دنبال راهکارهای کم هزینه تر رفت. وگرنه هیچ برندی توانایی رقابت را نخواهد داشت. 

خوشبختانه امروزه شبکه های اجتماعی طرفدارهای بی نهایت زیادی دارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از شبکه های اجتماعی را امری بی نهایت ضروری می دانیم. این نکته به شما کمک خواهد کرد تا با هزینه ای بسیار کمتر تعامل نزدیکی با مخاطب تان داشته باشید. 

یادتان باشد، تبلیغات همیشه به معنای پرداخت پول در ازای نمایش محتوا نیست. گاهی اوقات شما می توانید سراغ الگوی بازاریابی ارگانیک نیز بروید. در بازاریابی ارگانیک دیگر خبری از پرداخت پول برای پروموت کردن محتوا نیست. در عوض شما باید سراغ تولید محتوای باکیفیت و ارائه آن به مخاطب از طریق کانال های تعاملی مثل شبکه های اجتماعی یا ایمیل باشید. اینطوری هم هزینه کمتری روی دست تان خواهد ماند، هم اینکه کارتان به شدت ساده تر می شود. 

مطلب مرتبط: آشنایی با روند توسعه برندهای بزرگ دنیا

تعامل رو در رو

تعامل رو در رو

آخرین الگوی توسعه کسب و کار که اتفاقا قدیمی ترین نیز محسوب می شود، تعامل رو در روست. در این روش شما به شیوه سنتی اقدام به تعامل با مخاطب تان در فضای واقعی می کنید. اگر دقت کرده باشید، امروزه در بسیاری از همایش های مربوط به حوزه تجارت برندهای بزرگ غرفه های جذابی برای خودشان دارند. این امر موجب می شود تا فرآیند تعامل با مخاطب هدف به شیوه ای بی نهایت جذاب دنبال شود. 

شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان باید از هر فرصتی استفاده کنید؛ چراکه توسعه کسب و کار بدون توجه به مشتریان یا دیگر برندها اصلا امکان پذیر نیست. حتی اگر هدف نهایی شما تامین منابع مالی بیشتر باشد، بازهم باید توجه تان به مخاطب را به شیوه ای متفاوت توسعه دهید. وگرنه کارتان حسابی با مشکل رو به رو می شود. آن وقت دیگر هیچ توانی برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان نخواهید یافت. 

مهارت های ارتباطی افراد نکته ای بی نهایت مهم در شکل دهی به روند تعامل رو در رو میان برندها و مخاطب هدف است. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به دنبال تعامل های نزدیک میان برندها و مشتریان هستیم. این امر به شما فرصت بی نهایت خوبی، حتی در زمینه تامین سرمایه گذار، خواهد داد بنابراین نباید توسعه کسب و کارتان را به شیوه خطی یا تک مسیر نگاه کنید. 

ایجاد استراتژی توسعه برند

ایجاد استراتژی توسعه برند

حالا که برخی از کانال های پرطرفدار برای توسعه برند را به اتفاق هم بررسی کردیم، نوبتی هم باشد باید استراتژی خاص خودتان را طراحی کنید. نگران نباشید، ما در این بخش کنارتان هستیم تا از پس این ماجرا به خوبی برآیید. تنها کاری که باید در این میان انجام دهید، اجرای ایده های این بخش است. البته استفاده از خلاقیت شخصی تان نیز همیشه جواب خواهد داد. پس خودتان را آماده کنید تا فرآیند تعامل با مخاطب هدف و توسعه کسب و کار را به شیوه ای متفاوت شکل دهیم. 

انتخاب مخاطف هدف: اولین و مهمترین گام

انتخاب مخاطف هدف

وقتی درباره توسعه کسب و کار حرف می زنیم، باید مخاطب هدف را نیز مدنظر قرار دهیم. اصلا برند شما به درد چه کسانی می خورد و در آینده چه گروهی از مشتریان را مدنظر دارد؟ هرچه باشد، یک کسب و کار محصولات مشخصی دارد. مثلا برند آئودی در زمینه تولید ماشین های نیمه اسپرت فعالیت دارد. به طوری که هم خانواده ها را قانع کند و هم دل جوانان عاشق سرعت را به دست بیاورد. این در حالی است که مثلا برند بوگاتی فقط روی نسل جوان تمرکز می کند. بی شک توسعه چنین برندهایی باید با توجه به پایگاه فعلی مشتریان شان صورت گیرد. وگرنه همه فعالیت های شان با چالش رو به رو خواهد شد. آن وقت دیگر هیچ فرصتی برای توسعه کسب و کار در اختیار شما نخواهد بود. این در حالی است که گاهی اوقات بد نیست کارآفرینان به دنبال توسعه کارشان براساس گسترش دامنه مخاطب هدف باشند. 

مطلب مرتبط: راهکارهای پیش بینی زمان توسعه کسب و کار

وقتی درباره گسترش دامنه مخاطب هدف حرف می زنیم، نباید فکر کنید که هر  فردی در بازار مشتریان شما محسوب می شود. خب این نوع نگاه نه تنها خیلی آماتور محسوب می شود، بلکه نتیجه ای جز شکست هم نخواهد داشت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم توسعه مخاطب هدف باید به آرامی و همراه با وفاداری با دامنه اصلی مشتریان باشد. اینطوری شما به مرور زمان بدل به یک برند بی نهایت جذاب و صدالبته دوست داشتنی خواهید شد. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر شما برای توسعه برند شک و تردیدهای زیادی دارید، بد نیست گاهی اوقات با همکاران تان مشورت کنید. اینکه تا چه اندازه کسب و کارتان در مسیر درست برای تعامل با مخاطب هدف قرار دارد، امری نیست که به تنهایی درباره اش داوری درستی داشته باشید. خب از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد» و شاید درباره ارزیابی موقعیت برند این نکته بیشتر از هر زمان دیگری کاربرد داشته باشد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. 

شناسایی نقاط ضعف و قوت برند

شناسایی نقاط ضعف و قوت برند

توسعه برند در واقع به معنای سر و کار داشتن با بازارهای هدف بیشتر است. بنابراین شما باید توانایی های خود را توسعه داده و نقاط ضعف تان را نیز پوشش دهید. این امر برای حضوری بی دغدغه در بازارهای بزرگ امری ضروری خواهد بود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز شناسایی نقاط ضعف را یکی از فرآیندهای مهم در این زمینه می دانیم. 

شاید فکر کنید برخی از کسب و کارها اصلا نقطه ضعفی ندارند. خب در این صورت آنها عملکرد بی نهایت خوبی در پوشش آنها دارند؛ چراکه هیچ برندی در این دنیا بدون ایراد نیست. کافی است کمی بر روی کار آن زوم کنید تا مشکلات یکی پس از دیگری خودشان را نشان دهند. مسئله کلیدی در این میان توانایی شما برای پوشش مشکلات در سطحی گسترده است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند تعامل با مخاطب تان را به بهترین شکل ممکن سامان دهید. 

یادتان باشد، همه برندها در دنیا ایراداتی دارند. با این حال سرعت عمل شما در رفع ایرادات حرف اول و آخر را خواهد زد. نکته جالب دیگر اینکه شما برای تعامل با مخاطب تان نیاز به تبدیل نقاط ضعف به قوت دارید. این یعنی باید کمی عملکردتان را با سرعت بالاتر دنبال کنید. خب خیلی از کارآفرینان در دنیای امروز میانه خوبی با برندهای کند ندارند. 

قبول دارم تبدیل نقاط ضعف به وقت اصلا کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از روش های مختلف برای رفع این مسئله را در دستور کار قرار می دهیم. یکی از تمرین های خوب در این میان تلاش برای دسته بندی نقاط قوت و ضعف برند است. خب اگر شما همیشه با ایرادات کسب و کارتان سر و کار داشته باشید، خیلی زود انگیزه تان برای تعامل با مخاطب از بین می رود. پس بهتر است هرچند وقت یکبار به خودتان انرژی نیز بدهید. اینطوری برای ادامه مسیر انگیزه کافی خواهید داشت. 

استفاده از انوع نظرسنجی ها به شما فرصت خوبی برای تعامل با مخاطب تان خواهد داد. این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان در دنیای کسب و کار همیشه مشکلات اساسی با مشتریان شان دارند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز بهبود تعاملات با مشتریان و استفاده از نظرسنجی را اساسی می دانیم. اینطوری شما با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ اول از همه وضعیت برندتان از نگاه مشتریان را متوجه می شوید و سپس رابطه تان با آنها را بهبود می بخشید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و به سوی هدف اصلی پیش بروید.
 
استفاده از اهداف هوشمند (SMART)

استفاده از اهداف هوشمند (SMART)

اهداف شما در زمینه توسعه کسب و کار چیست؟ بی شک این سوالی است که بیشتر از هر نکته دیگری با نوع نگاه کارآفرینان به بازار سر و کار دارد. درست به همین دلیل گاهی اوقات باید جواب های نه چندان ساده ای برای آن پیدا کنید. ما در این بخش قصد نداریم برخی پاسخ های حاضر و آماده را به زور به شما ارائه کنیم. در عوض سعی داریم روشی برای طراحی درست اهداف بسازیم. 

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با کمک کارمندان برند

یکی از روش های مناسب برای تعیین اهداف در دنیای کسب و کار تحت عنوان هوشمند یا اسمارت شناخته می شود. در این روش شما باید اهدافی را انتخاب کنید که ویژگی های زیر را داشته باشد:

•    خاص باشد و نسبت به اهداف دیگر برندها تا حدی متمایز به نظر برسد.

•    قابل اندازه گیری باشد تا بعدا کارتان برای ارزیابی نتایج خیلی سخت نشود.

•    هدف مورد نظر قابل دستیابی باشد. وگرنه شما هر چقدر هم که تلاش کنید، خبری از موفقیت نخواهد بود.

•    مرتبط با حوزه کاری تان باشد تا تلاش تان نتیجه محسوسی به همراه آورد.

•    هدف تان باید در یک بازه زمانی مشخص قابل دسترسی باشد. وگرنه اهداف دور و دراز که هیچ وقت به نتیجه نمی رسند، فایده ای ندارند.

همان طور که می بینید، بسیاری از اهداف دنیای کسب و کار ویژگی های بالا را ندارد. درست به همین خاطر برندهای زیادی در طول سال با شکست های انبوه رو به رو می شوند. این نکته ای است که ما در روزنامه فرصت امروز به طور قابل ملاحظه ای بدان نظر داریم. پس اگر فکر می کنید بدون اهداف هوشمند شانسی برای توسعه کسب و کارتان دارید، باید بگوییم سخت در اشتباهید. 

پیاده سازی برنامه بر روی کاغذ

پیاده سازی برنامه بر روی کاغذ

شما تا وقتی یک برنامه درست و حسابی به طور مکتوب نداشته باشید، همیشه کارتان با مشکلات عمده همراه خواهد بود. بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند همین که در دنیای کسب و کار یک برنامه ذهنی داشته باشند، دیگر برندشان بی رقیب خواهد بود. خب بر فرض که شما برنامه ای در ذهن تان دارید، تکلیف همکاران تان چه می شود؟ آنها که علم غیب ندارند تا برنامه ذهنی تان را متوجه شوند!

ما در این بخش بر روی پیاده سازی تمام نتایج بر روی کاغذ تاکید داریم. این امر به شما برای تعامل با مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. درست به همین خاطر اگر فکر می کنید بدون تبدیل برنامه توسعه برند به یک سند رسمی کارتان پیش می رود، باید تردیدهای جدی درباره اش داشته باشید. این مسئله ای است که برای کسب و کارها سختی های زیادی به همراه خواهد داشت. 

کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، مطالعه برخی از برنامه های برندهای بزرگ است. اینطوری درک خوبی نسبت به شیوه برنامه ریزی در این حوزه پیدا خواهید کرد. قبول دارم این امر کمی سخت به نظر می رسد، اما شما چاره دیگری ندارید؛ چراکه تعامل مستقیم با برخی از برنامه های ایده آل در این راستا بهترین ایده ممکن خواهد بود. اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکلی در مسیر تعامل سازنده با مخاطب تان گام بردارید. 

یادتان باشد، شما در روزنامه فرصت امروز نمی توانید هر وقت که دل تان خواست، شروع به تعامل با مخاطب هدف کنید. در عوض باید همیشه برنامه ای دقیق دم دست داشته باشید. تبدیل برنامه ذهنی تان به یک سند معتبر کاری است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک خواهد کرد. 

نکته پایانی اینکه همیشه باید برنامه تان برای توسعه برند را مورد ارزیابی قرار دهید. خب در بازار که نمی توانید بدون یک برنامه منسجم کارتان را به سادگی پیش ببرید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای تعامل با مخاطب هدف بر مدار توسعه کسب و کار است. یادتان باشد، در دنیای امروز برخی از کارآفرینان فکر می کنند دیگر هیچ وقت فرصتی برای تعامل با مخاطب شان نخواهند داشت. درست به همین خاطر اولین اشتباه به معنای حذف تان از بازار خواهد بود. پس بد نیست هرچند وقت یکبار بر روی روند توسعه برندتان متمرکز شده و ایرادات آن را رفع کنید. اینطوری شانس بیشتری برای خودنمایی در بازار خواهید داشت. 

سخن پایانی

توسعه کسب و کار برای کارآفرینان

توسعه کسب و کار برای بسیاری از کارآفرینان مثل یک معمای هزارتو به نظر می رسد. این دلیل اصلی اقدام ما برای بررسی این مسئله در مقاله کنونی بود. حالا شما در موقعیتی هستید که به سادگی شرایط توسعه کسب و کارتان را ارزیابی کرده و تصمیم گیری درستی درباره اش داشته باشید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ماجراجویی تان را شروع کنید.

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار در زمان های دشوار

اگر یادتان باشد، ما در ابتدای مقاله بر روی خلاقیت هر کارآفرین برای توسعه کسب و کار تاکید کردیم. خب شما لازم نیست خیلی به ایده های این مقاله به طور ایستا و خشک وفادار باشید. اگر فکر می کنید اوضاع کسب و کارتان طوری  است که باید در برخی از ایده های این بخش دست ببرید، راحت باشید. همین نوآوری ها به شما برای ایجاد تمایز با رقبا کمک خواهد کرد. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول توسعه کسب و کار کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://uk.indeed.com

https://blog.hubspot.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Hg6g2AUE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه