شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی معمای سابسکرایب در بازاریابی یوتیوب

جذب دنبال کننده در یوتیوب: از افسانه تا واقعیت

3 ماه پیش ( 1402/10/21 )

یوتیوب از آن دست شبکه های اجتماعی است که هیچ جوره نمی شود دور آن را خط کشید. حتی اگر آدم از فرمت ویدئو متنفر باشد هم باز گذرش به یوتیوب خواهد افتاد. این روزها این پلتفرم گوگل حسابی در بین کاربران محبوب است. به طوری که خیلی از بازاریاب ها موفقیت در کسب و کار را بدون این شبکه اجتماعی تقریبا غیرممکن می دانند. اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که همین حالا کانالی برای خودتان در این فضا داشته باشید، پس حسابی از رقبا جلو هستید. البته به شرط اینکه این پیش دستی شما در تعداد سابسکرایب نمایان باشد!

راستی، سابسکرایب اصلا چیست و چه معنایی دارد؟ معمولا در شبکه های اجتماعی صحبت از فالوور یا دنبال کننده است. خب راستش را بخواهید، سابسکرایبر هم دقیقا معنایی مشابه دارد. با این حال از آنجایی که در یوتیوب پای کانال در میان است، به جای فالوور از این عبارت استفاده می شود. بنابراین اصلا لازم نیست خودتان را نگران کنید؛ چراکه این مفهوم دقیقا مشابه فالوور در دیگر شبکه های اجتماعی است.

جذب دنبال کننده در یوتیوب: از افسانه تا واقعیت

ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به مهمترین راهکارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشیم. آن هم در جهت افزایش تعداد دنبال کننده های کانال یوتیوب شما. بی شک هر بازاریابی دوست دارد در شبکه های اجتماعی کلی دنبال کننده پر و پاقرص داشته باشد. اینطور وقت ها آدم طوری احساس اعتماد به نفس می کند که نگو. البته چنین رویایی فقط با خیال پردازی بدل به واقعیت نمی شود. در عوض شما باید استراتژی قرص و محکمی برای خودتان داشته باشید. ما در این مقاله به شما یاد می دهیم چطور از یک استراتژی دست اول برای موفقیت کسب و کارتان سود ببرید. پس با ما همراه باشید تا کلاس درس مان را شروع کنیم. 

مطلب مرتبط: توسعه کانال یوتیوب و جذب دنبال کننده در کمترین زمان ممکن

افزایش سابسکرایبر در یوتیوب: یک نقشه راه

درخواست از مخاطب

درخواست از مخاطب

اولین و شاید ساده ترین راهکاری که ما در این مقاله برای تان آماده کرده ایم، درخواست صاف و ساده از مخاطب هدف است. اینطوری شما لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا حتی روش پرهزینه ای را پشت سر بگذارید. باور کنید یا نه، گاهی اوقات بازاریاب ها با مخاطب شان رو دروایستی دارند. انگار که مخاطب از دنیای دیگری آمده و علاقه تولیدکنندگان محتوا برای جذب فالوور را نمی داند.

ما در چنین شرایطی یک توصیه ساده برای بازاریاب ها و تولیدکنندگان محتوا داریم. در این اوضاع شما باید خیلی راحت و بدون دردسر کارتان را جلو ببرید. چراکه مخاطب ویژگی هایی دقیقا مثل شما دارد و متوجه نیاز کانال تان هست. 

البته شما نباید درک مناسب مخاطب از اوضاع کسب و کارتان را با پررویی دنبال کنید. پس بهتر است قبل از هر کاری به فکر جایگاه خودتان در میان آنها باشید. خب هرچه باشد کمتر کسی در دنیای آنلاین از یک بازاریاب پررو خوشش می آید. پس سعی کنید طوری درخواست تان را مطرح کنید که خیلی ذوق مخاطب کور نشود. 

معمولا کانال های یوتیوب در پایان ویدئوها از مخاطب درخواست سابسکرایب می ‏کنند. این راهکار شاید آماتور به نظر برسد، اما تاثیرگذاری خاص خودش را دارد. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و یک بنر زیبا برای پایان ویدئوی تان طراحی کنید. اینطوری کارتان بی نهایت جذاب تر خواهد شد. 

ساخت ویدئوهای تماشایی

ساخت ویدئوهای تماشایی

قبول دارم تیتر این بخش کمی گمراه کننده است. خب اصلا ویدئوی تماشایی چه معنایی دارد؟ ما در روزنامه فرصت امروز همیشه سعی می کنیم از موضوعات پیچیده فاصله گرفته و مباحث را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کنیم. درست به همین خاطر اینجا هم دنبال کارهای عجیب نیستیم. در عوض تمرکزمان را روی استفاده از ظرفیت بازاریابی به بهترین شکل ممکن گذاشته ایم. 

هر کسب و کاری برای بازاریابی در یوتیوب باید اول از همه محتوایی داشته باشد که روی آن حساب کند. خب اگر محتوای شما پر از ایراد فنی بوده و ایده خوبی هم چاشنی اش نباشد، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

شما را نمی دانم، ولی من که حاضر نیستم حتی یک لحظه از وقتم را در یوتیوب پای ویدئوهای به درد نخور هدر دهم. این نکته وقتی پای ویدئوهای بازاریابی در میان باشد، اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. پس سعی کنید وقت مخاطب تان را ارزشمند تلقی کرده و به او نشان دهید برای تک تک ثانیه های عمرش ارزش قائل می شوید. فقط در این صورت شانسی برای خودنمایی در بازار نصیب تان می شود. 

اولین کاری که برای تماشایی کردن ویدئو باید انجام دهید، دنبال کردن ترندهای یوتیوب است. اگر دقت کرده باشید، هرچند وقت یکبار ترندهایی در فضای یوتیوب حسابی وایرال شده و کاربران در به در دنبال ویدئوهایی درباره آنها هستند. مثلا صنعت آشپزی را در نظر بگیرید؛ چند سال قبل بازار ویدئوهای مربوط به آموزش برگر ویگن (گیاهی) بسیار داغ بود. در این میان هر سرآشپزی که در کانالش ویدئوی آموزش این برگرها را قرار می داد، حسابی سابسکرایب جذب می کرد. 

منطق دنیای یوتیوب، علی رغم تغییرات گسترده الگوریتمش، هنوز هم بر محور محبوبیت ترندها جریان دارد بنابراین دری که هنوز به همان پاشنه می چرخد را نباید تغییر داد. در عوض شما می توانید با شناسایی سریع ترندها سهمی مناسب برای خودتان در یوتیوب به دست بیاورید. ماجرا جالب شد، نه؟

نکته آخری که در این بخش باید بدان توجه کنید، شناخت مخاطب تان است. بی شک شما بعد از کلی تولید محتوا در یوتیوب و سایر فضاهای مشابه ایده‎ ای درباره سلیقه کلی مخاطب تان دارید. پس سعی کنید در راستای همان درک نسبتا دقیق تان شروع به تولید محتوا کنید. اینطوری شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب نصیب تان می شود. البته در این میان همیشه می توانید روی ابزارهای کمکی برای کسب اطلاعات حساب کنید. توصیه ما استفاده از انواع ابزارهای گوگل در کنار گزینه هایی مثل هاب اسپات (Hubspot) یا برند 24 (Brand 24) است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را کمی به سود خودتان تغییر دهید. 

مطلب مرتبط: چطور دنبال کنندگان برندتان در یوتیوب را افزایش دهید؟

حفظ اصالت در تولید محتوا

آیا تا حالا برای تان پیش آمده از روی دست یک برند کپی کنید و اصلا عین خیال تان هم نباشد؟ این اتفاق خیلی وقت ها برای بازاریاب ها روی می دهد و کارشان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال می ‏کنند. انگار که هیچ اتفاق خاصی در بازار روی نداده است. شاید یکی دو بار اول کسی به شما گیر ندهد، اما کاربران خیلی زود متوجه وضعیت غیرعادی محتوای تان می شوند. آن وقت است که تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب برعکس خواهد شد. این یعنی به مرور زمان کلی میم و محتوای کمدی درباره کپی برداری شما میان کاربران دست به دست می شود. 

فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در چنین شرایطی صحبت از اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خیلی عجیب به نظر می رسد، مگر نه؟

ایده ما در این بخش روی کاغذ ساده است، اما اجرای آن کمی زحمت دارد. بر این اساس شما باید قبل از هر کاری سراغ ایده های منحصر به فرد خودتان برای تولید محتوا بروید. خب تا کی قصد دارید همینطور از روی دست دیگران کپی برداری کنید؟ این کارها نه تنها برای تان آینده خوبی به همراه ندارد، بلکه خیلی زود پتانسیل کانال تان را بر باد می دهد. 

یادتان باشد مخاطب دوست دارد در یوتیوب دائما با محتوای تازه رو به رو شود. بنابراین اگر شما دست مخاطب را در پوست گردو بگذارید، اصلا نتیجه خوبی گیرتان نمی آید. در عوض این هنر شما در تولید محتوای متمایز است که دل هر کاربری را خواهد برد. 

بعد از تمام تلاش ها برای تولید محتوا، این کاربران یوتیوب هستند که نتیجه نهایی را اعلام می ‏کنند. پس سعی کنید علاوه بر پرهیز از کپی برداری، کمی هم خارج از چارچوب فکر کنید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر می شود. 

نکته کلیدی که در این میان باید همیشه یادتان باشد، مسئله مربوط به ترکیب اید‎ه های بقیه کانال‎هاست. این کار اگر با دقت خوبی صورت گیرد، نتایج مثبت بسیار زیادی برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه دیگر لازم نیست ایده های کاملا انقلابی خلق کنید. در عوض با ترکیب ایده های مربوط به برندهای بزرگ کلی ایده تازه دم دست خواهید داشت. 

بهینه سازی زمان ویدئو

آیا ویدئوها در یوتیوب باید الزاما طولانی باشند؟ جواب این سوال در کوتاه ترین شکل ممکن مثبت است، اما بستگی به شرایط زیادی دارد. اول از همه منظور شما از ویدئوی طولانی دقیقا چیست؟ اگر زمان هایی مثل یکی دو ساعت مد نظرتان است، باید کاملا ناامیدتان کنیم. 

وقتی درباره ویدئوهای طولانی در یوتیوب حرف می زنیم، ویدئوهای یکی دو دقیقه ای در اینستاگرام یا تیک تاک مدنظرمان است. پس بی خودی خیال پردازی های عجیب نکنید. این روزها مردم حتی حوصله فیلم های یکی دو ساعته را هم ندارند، چه برسد به کلیپ های بازاریابی!

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر تیم بازاریابی باید براساس شرایط زمان ویدئو را تعیین کند. مثلا اگر شما دنبال آموزش خاصی به مخاطب هستید، می تواند حتی تا نیم ساعت هم ویدئو را کش دهید. با این حال اگر ویدئوی شما صرفا معرفی یک محصول ساده است، اصلا نباید کارتان را طولانی کنید. در عوض نهایتا پنج دقیقه وقت دارید تا اثرگذاری لازم بر روی مخاطب را به دست بیاورید. وگرنه خبری از فالوور بیشتر نخواهد بود. 

تمرکز بر روی برندینگ

تمرکز بر روی برندینگ

وقتی شما صاحب یک کانال هستید، در واقع مسئولیت بازاریابی آن هم برعهده شما خواهد بود. حالا اگر در این میان برند قوی نداشته باشید، همیشه از نظر بازاریابی یک جای کارتان ایراد خواهد داشت. این نکته برای بسیاری از تولید کنندگان محتوا دقیقا پاشنه آشیل محسوب می شود. 

مطلب مرتبط: چگونه مخاطب را به کانال یوتیوب مان جذب کنیم؟

نکته جالب اینکه بیشتر اوقات کسی از مسئله برندینگ خبردار نمی شود. درست به همین خاطر دائما تولیدکنندگان محتوا دنبال نقطه ضعفی می گردند که پیدا نمی شود!

برندینگ کاری نیست که شما به سادگی آب خوردن انجام دهید. بسیاری از بازاریاب ها برای تحقق این هدف سال ها تلاش می ‏کنند. با این حال ما در اینجا از شما انتظار نداریم تلاش های 10 سال هاش را برنامه ریزی کنید. در عوض می توانید خیلی راحت سراغ مخاطب تان رفته و به او نشان دهید یک برند منسجم دارید. 

اجزای اصلی برند به نظر شما چیست؟ اولین نکته ای که در این میان باید آویزه گوش تان کنید، استفاده از یک لوگو جذاب است. خب اگر کسب و کاری را پیدا کردید که بدون لوگو به موفقیت های بزرگ رسیده است، ما را هم بی خبر نگذارید. این در حالی است که خیلی وقت ها بازاریاب ها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به یک جلوه بصری چشم نواز دارند. 

بی شک هوش مصنوعی خیلی از کارها را برای بازاریاب ها ساده تر کرده است، اما شما نباید در این رابطه خیلی راحت گول بخورید. طراحی لوگو همچنان کاری است که شما باید به خوبی دنبال کنید. اگر نتوانید این ایده را به خوبی پیاده کنید، در همان نگاه نخست کلی از مخاطب تان را از دست می دهید. 

صرف نظر از بحث لوگو، شما باید در قالب برندتان در واقع هویت و استایل کانال را به نشان دهید. اینطوری مخاطب ترغیب می شود تا برای مشاهده هرچه بیشتر محتوای کانال تان را سابسکرایب کند. فکر می کنم روند ماجرا در این میان به اندازه کافی ساده باشد، مگر نه؟

طراحی تامبنیل های چشم نواز

طراحی تامبنیل های چشم نواز

اولین برخورد مخاطب با ویدئوهای شما در فضای یوتیوب در قالب تامبنیل روی می دهد. این مفهوم به تصویر کاوری اشاره دارد که روی ویدئوهاست و مخاطب قبل از اینکه روی ویدئوی موردنظر کلیک کند، آن را مشاهده خواهد کرد. 

خب پیش خودتان که فکر نکرده اید تصاویر کاور ویدئوها همینطور تصادفی انتخاب شده اند؟ معمولا بازاریاب ها سعی می ‏کنند از تصاویر بی نهایت جذاب و چشم نوازی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده کنند. این کار باعث جلب نظر مخاطب و ترغیب او به سوی مشاهده کل ویدئو می شود. پس اگر تا حالا اصلا این کار را نکرده اید، تا همینجا هم کلی از فرصت های طلایی برندتان از دست رفته است. بد نیست همین حالا دست به کار شده و کمی اوضاع تامبنیل ها را تغییر دهید. یک ایده خوب در این میان تهیه عکس هایی خارج از فریم های ویدئوست. اینطوری شما فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب به طور غیر منتظره خواهید داشت. 

قبول دارم هر کاری در ابتدا سختی های خاص خودش را دارد، اما شما اصلا نباید ناامید شوید؛ چراکه در دنیای امروز با کمی مشاهده عملکرد بقیه حساب کار دست آدم می آید. پس بد نیست در اوقات فراغت تان تا می توانید سراغ ویدئوهای بقیه برندها یا تولیدکنندگان محتوا بروید. اینطوری کارتان به طور چشمگیری ساده تر خواهد شد. 

یادتان باشد، شما باید همیشه به دنبال راهکارهایی ساده برای حل مشکلات تان در عمل باشید بنابراین اگر کارتان جایی گره خورد اصلا لازم نیست یک راست سراغ انتخاب های سخت یا پیچیده بروید. 

شروع اولیه جذاب

بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب در ویدئو فقط 10 ثانیه فرصت دارند. اگر نتوانید در این مدت ایده ای جذاب پیش روی مخاطب تان قرار دهید، خیلی زود توجه او را از دست می دهید. آن وقت هر چقدر هم تلاش کنید، دیگر فایده ای نخواهد داشت؛ چراکه دیگر از کانون توجه مخاطب تان دور شده اید. این در حالی است که خیلی از بازاریاب ها برای اینکه مخاطب شان را جذب کنند، روی بخش میانه یا حتی پایانی ویدئو حساب می ‏کنند. راستش را بخواهید، چنین حساب و کتاب هایی اصلا با واقعیت جور درنمی آید. پس بهتر است همین حالا هر فکر و خیالی درباره آنها را دور بریزید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی و جذب مخاطب هدف در یوتیوب با استراتژی های برتر

شاید جلب نظر مخاطب در ثانیه های ابتدایی ویدئو خیلی عجیب باشد، اما شما لازم نیست همیشه کارتان را به سخت ترین شکل ممکن دنبال کنید. گاهی اوقات استفاده از یک نمای متفاوت یا حتی ترکیب رنگ های هیجان انگیز، شوک مناسبی به مخاطب وارد می کند. همین شوک می تواند پایه خیلی از کارهای بعدی تان باشد. خب آدم وقتی با مشاهده یک صحنه شوکه می شود، تا چند ثانیه هیچ حرکتی نخواهد کرد. این دقیقا همان فرصت شما برای جلب نظر هرچه بیشتر مخاطب تان خواهد بود.

بد نیست در ابتدای ویدئو به مخاطب درباره سیر تا پیاز محتوای تان توضیح کوتاهی دهید. اینطوری مخاطب ایده خوبی درباره زیر و بم محتوای تان خواهد داشت. احتمالا برای شما هم پیش آمده بعد از مدتی حسابی از دست یک ویدئو خسته شوید و پیش خودتان بگویید ای کاش زودتر متوجه ماهیت کسل کننده اش می شدید. خب این دقیقا همان کاری است که شما با توضیح ابتدایی درباره ویدئو انجام می دهید: راحت کردن خیال مخاطب هایی که دغدغه فهم هرچه سریع تر موضوع اصلی تان را دارند. 

دعوت به عمل پایانی فراموش نشود!

دعوت به عمل پایانی فراموش نشود

دعوت به عمل (CTA) عنصری است که بازاریاب ها میانه بی نهایت خوبی با آن دارند. این در حالی است که خیلی از بازاریاب ها برای اینکه در عمل اوضاع شان کمی هم که شده بهتر شود، سراغ گزینه های تبلیغاتی می روند. این امر شاید سابسکرایب مناسبی برای تان به همراه داشته باشد، اما از آن طرف هزینه گزافی هم روی دست تان خواهد گذاشت. به همین دلیل باید قبل از اینکه کارتان را ساماندهی کنید، به فکر طراحی یک دعوت به عمل باشید تا هزینه کارتان به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. 

آیا تا حالا از خودتان سوال کرده اید یک دعوت به عمل خوب چه ویژگی هایی دارد؟ نکته مهم در این میان ارائه پیشنهادی است که مخاطب هیچ جوره نتواند رد کند. مثلا برند نایک را در نظر بگیرید؛ این برند معمولا در ویدئوهای بازاریابی اش سراغ قهرمان های گوناگون رفته و سرگذشت شان را مرور می کند. تیم بازاریابی این غول عرصه ورزش سعی می کند به مخاطب نشان دهد قهرمانی های بزرگ از گام های کوچک شروع می شود. در نهایت هم از مخاطب دعوت می کند تا با خرید یک جفت کتانی یا تجهیزات ورزشی این گام کوچک را بردارد. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

ما در روزنامه فرصت امروز اصلا قصد نداریم سیر تا پیاز دعوت به عمل را برای شما تعیین کنیم. خب دنیای بازاریابی با تعیین و تکلیف های سنتی میانه خوبی ندارد. در عوض ما فقط راه را نشان تان می دهیم. یادتان باشد، همیشه استفاده از خلاقیت جواب می دهد. پس برای یک لحظه هم که شده این ایده را در پس ذهن تان داشته باشید. قول می دهم طوری اوضاع تان را دگرگون کند که خودتان هم باورتان نشود. 

اگرچه در اینجا صحبت از جذب فالوور بیشتر است، اما شما باید همیشه نیم نگاهی هم به فروش محصولات تان داشته باشد. به علاوه، همیشه می توانید از دعوت به عمل برای افزایش فالوورها نیز استفاده کنید. کافی است به جای پیشنهاد خرید یک محصول خاص، روی دنبال کردن کانال تان دست بگذارید. البته نباید همیشه انتظار جواب مثبت از سوی مخاطب را داشته باشید؛ چراکه گاهی اوقات با جواب های دلسردکننده هم رو به رو می شوید. نکته مهم در این میان توانایی شما برای ادامه مسیر علی رغم سختی های اولیه است. 

سخن پایانی

افزایش سابسکرایب یوتیوب

بازاریابی در دنیای کنونی با یوتیوب گره خورده است. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه اوضاع شان در دنیای بازاریابی را بهبود بخشند، دنبال ایده ای عجیب می روند. در این میان افزایش سابسکرایب یوتیوب نقش محوری در موفقیت کانال ها ایفا می کند. البته این رویا به راحتی تحقق پیدا نخواهد کرد. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی ایده های طلایی برای این کار را به اتفاق شما مرور کنیم. 

شما الان اطلاعات لازم برای افزایش دنبال کنندگان کانال تان را در اختیار دارید. یادتان باشد، این اتفاق خوب قرار نیست یک شبه برای تان روی دهد. پس به این فرآیند زمان داده و اجازه دهید کارتان به مرور جلو برود. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم می ریزد. 

مطلب مرتبط: الگوریتم یوتیوب چیست و چطور کار می‏ کند؟

نکته ای که در این میان باید همیشه بدان توجه کنید، مسئله مربوط به آپدیت مداوم ایده های تان است. بی شک نکات مورد بحث در این مقاله هم یک روز قدیمی می شود. البته ما دوباره خیلی زود با دست پر پیش تان خواهیم برود، اما بد نیست خودتان هم به جست وجو در دنیای تولید محتوا ادامه دهید. 

منابع:

https://www.shopify.com

https://www.simplilearn.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qonJFaqc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه