وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نتایج کلی حاکی از ارتقای نسبی کیفیت محصولات و خدمات خودرو در سال 94 است و با توجه به این موضوع اهداف کیفی سختگیرانهتری جهت ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات و رضایتمندی مشتریان در نظر گرفته خواهد شد.
به گزارش شاتا، مهندس محمد رضا نعمتزاده در نشست شورای سیاستگذاری صنعت با توجه به برنامههای صنعت خودرو در سال 95 با تأکید بر روشهای نوین بازاریابی و فروش و دانش روز دنیا افزود: باید روشهای متفاوتی ارائه شود که برای مشتری جذاب باشد و محور فعالیتهای شرکتهای خودروساز و قطعهساز، رضایتمندی مشتری باشد و سازو کارهای لازم را برای رقابتی کردن خودرو داشته باشیم، چون رقبای ما قطعاً برنامه دارند و شرایط رقابت در آینده برای ما به مراتب سختتر از شرایط فعلی خواهد بود و اگر برنامه نداشته باشیم قطعاً عقب خواهیم ماند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: باید سطح کیفی خودروها افزایش یابد و با روشهای موجود نمیتوانیم به رضایت مندی مشتریان برسیم و باید خودرویی که به دست مشتریان میرسد بدون عیب باشد. باید در زمینه آموزش به استانداردهای جهانی برسیم و انضباط کارکنان را یک اولویت در ارتباط با مشتری بدانیم. در مورد خدمات پس از فروش تأکید بر ارتقا و آموزش در این زمینه بهعنوان یک ضرورت اعلام شد.
وی تصریح کرد: هر چند روند رو به بهبود است، اما نباید پیشرفتهای محدود در ارائه خدمات ما را راضی کند. باید ضعفهای ما درخدمات برطرف شود و رضایتمندی در دستور کار باشد و به این باور برسیم که مشتری حق دارد.
دراین زمینه قرار شد گزارش جامع ارزیابی خدمات پس از فروش سال 94 در دستور بعدی کار باشد و کمیته استاندارد برای رفع مشکلات مربوط به ایمارک، تاریخ اعتبار گواهی استاندارد و موارد مربوط به استاندارد شکل بگیرد و تصمیمات و اقدامات این کمیته به صورت دورهای به شورا ارائه شود.
نعمتزاده تأکید کرد: صنعت خودرو باید در حوزه کل صنعت پیشران بوده و به جایگاه خودش برسد و اگر تحول ایجاد کند میتواند در سطح ملی اثربخش باشد.
در ادامه نعمتزاده عنوان کرد که شرایط موجود تولید خودرو با توجه به فضای کسبوکار در داخل و خارج رو به بهبود است، اما مطلوب نیست و باید برنامههای جبرانی در شرکتهای خودروسازی تنظیم شود و ما به برنامه برسیم و این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
وی تأکید کرد: باید کارگروه ویژهای به ریاست معاون صنایع این وزارتخانه تشکیل شود که دلایل عقبافتادگی از برنامه به صورت جدی تجزیه و تحلیل علمی شود و در جلسات بعدی شورا ارائه شود و راهکاری برای جبران عقب افتادن از برنامه تنظیم شود. به گفته نعمتزاده، برنامه خاصی نیز برای جایگزین کردن خودروهای سنگین فرسوده هست که بهزودی اعلام میشود.
در حاشیه این نشست همچنین سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو گزارشی از این نشست ارائه داد و گفت: در ابتدا آماری از تولید خودرو ارائه شد و بر این اساس تولید خودروی سواری تا پایان اردیبهشت ماه 145هزار و 930 دستگاه، وانت 11هزار و 384 دستگاه و در مجموع 158هزار و 571 انواع خودرو تا پایان اردیبهشت ماه تولید شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2.8درصد کاهش تولید داشتهایم.
ساسان قربانی افزود: با توجه به برنامه تولید سال 1395 که یک میلیون و 304هزار دستگاه خودرو بوده بیش از 90 در صد برنامه تاکنون محقق شده است.
به گفته وی، صادرات شرکتهای خودروساز تا پایان اردیبهشت 95 درمجموع از برنامه صادرات که 6194 دستگاه خودرو بوده است، عملاً 2781 دستگاه خودرو بود که تقریباً 45درصد برنامه محقق شده است.
قربانی ادامه داد: در صادرات اجزا و قطعات خودرو براساس کد هشت رقمی تعرفه در دو ماه نخست سال جمع ارزشی 10 محصول برتر صادراتی حدود 10 میلیون و 125هزار دلار بوده و در کل بیش از 15 میلیون و 150هزار دلار صادرات کل محصولات خودرو بوده که نسبت 10 محصول برتر به کل صادرات خودرو 66.8درصد برآورد شده است.
در این نشست، گزارش بررسی وضعیت کیفی خودرو بر پایه سه محور: نتایج ارزشیابی خودرو، نتایج بررسی آلایندگی خودروها و نتایج ارزیابی رضایت مشتریان از کیفیت، خدمات فروش و خدمات پس از فروش توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه شد و وضعیت انطباق شاخصهای فوقالذکر با اهداف کیفی سال 94 مورد بررسی قرار گرفت.