شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نام ایران به واسطه مسائل مربوط به توافقات هسته‌ای و شرایط پساتحریم، برای روزهای متمادی بین تیترهای اصلی مطبوعات جهان جای گرفته بود. اکنون به واسطه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، ایران بار دیگر مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است. این نخستین باری نیست که در این کشور انتخابات برگزار می‌شود، اما مصادف شدن دو انتخابات مهم ایران با روزهای پساتحریم، باعث شده بسیاری از چشم‌ها، مشتاق به دیدن نتایج انتخابات باشد.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان منطقه خاورمیانه معتقدند، این نتایج می‌تواند تا حد زیادی در آینده دیپلماتیک و اقتصادی ایران موثر واقع شود، این فرضیه، با در نظر گرفتن جمعیت جوان و پرتعداد ایرانی که واجد شرایط رای دادن هستند، اهمیتی دو چندان می‌یابد.

انتخابات مهم است، زیرا...

در خصوص اهمیت انتخابات اخیر ایران دلایلی پر شمار ذکر شده است، در این میان برخی از دلایل پر تکرار‌تر بوده‌اند؛ نشریه گاردین با تیتر «چرا انتخابات ایران مهم است؟» به بررسی علل اهمیت انتخابات در این کشور پرداخته است، نخستین پاسخ گاردین برای این سوال اهمیت نهادهای مورد انتخابات است. دو نهاد مطرح و اثرگذار مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، هریک دارای نفوذ و سلطه‌ای قابل توجه در شرایط فعلی ایران هستند.

از سوی دیگر این بزرگ‌ترین فرصت برای حضور احزاب گوناگون و شناخته شده در فضای سیاسی کشور است. درواقع انتخابات شرایطی مشروع برای حضور چهره‌های شاخص سیاسی را فراهم می‌کند. از سوی دیگر چگونگی نتایج انتخابات برای آینده معیشت و شرایط زندگی مردم نیز بسیار مهم است.

این همان نگرشی است که واشنگتن پست نیز در بخشی از گزارشش به آن اشاره کرده است. براساس این گزارش، با وجود اینکه ریاست جمهوری ایران، آقای روحانی با برداشتن سد تحریم‌ها بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود را محقق کرده است، اما انتظارها از کابینه وی همچنان بالاست. این حجم انتظارها که اغلب با وضعیت تورم، اشتغال و مسائلی مشابه، مرتبط است، می‌تواند با همکاری مجلس سریع‌تر عملی شود.

پایگاه خبری المانیتور در طول روزهای گذشته چندین رویکرد و تحلیل ویژه و متفاوت در خصوص انتخابات اخیر ایران ارائه کرده است. در یکی از این تحلیل‌ها به موضوعی جالب توجه اشاره شده است. براساس نظر تحلیلگران این پایگاه خبری، باوجود آنکه بسیاری از خبرگزاری‌ها بیش از هر شهر و استانی بر پایتخت ایران یعنی تهران تمرکز کرده‌اند، اما اهمیت حضور کاندیداهای شهرستانی و نقش آنان در مجلس بسیار مهم است.

عدم توجه به مطالبات کاندیداهای منتخب شهرستان‌ها یا ضدیت این کاندیداها با فضای عمده حاکم بر مجلس، چالشی است که موفقیت کلی مجلس در پیشبرد اهداف زیرساختی را تهدید می‌کند. در طول سال‌های اخیر، اهمیت شهرستان‌ها در پیشبرد اهداف دولت، مورد توجه کاندیداهای ریاست جمهوری بوده و سفرهای تبلیغاتی متنوع به شهرستان‌ها نشان از این توجه داشته است. بر این اساس، توجه به اهمیت کاندیداهای شهرستانی و رسیدگی به نظرات آنها می‌تواند یک‌دستی و موفقیت مجلس در اجرای هر چه بهتر مطالبات عامه مردم را تضمین کند.

جوانان و جوان‌گرایی‌ها

نشریه مطالعات خاورمیانه، بیش از هر موضوعی به حضور جوانان در انتخابات توجه کرده است. بنا بر گزارش این نشریه، رقمی حدود 55 میلیون ایرانی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هستند که در این میان حدود یک چهارم این افراد را جوانان زیر 25 سال تشکیل می‌دهد. شاید بر همین اساس است که بسیاری از پوسترهای انتخاباتی برای جلب رضایت طیف جوان و با شعارهایی امیدوارانه مانند؛ تلاش برای اشتغال و حل معضلات اجتماعی و رفاهی قشر جوان طراحی شده‌ است.

از سوی دیگر، بین کاندیداهای این دوره نیز جوانان زیادی دیده می‌شوند. این حجم حضور نسل جدید در نقش کاندیدا و رأی دهنده، نکته‌ای است که نشان از امید برای تغییرات در سایه انتخابات مجلس را پررنگ‌تر می‌کند. درواقع بسیاری از مردم به‌ویژه طیف جوان به تغییرات مثبت و رو به جلوی شرایط از طریق مجلس اعتقاد دارند.خبرگزاری فرانس 24 نیز در گزارشی به حضور پرتعداد جوانان در کمپین‌ها و گردهمایی‌های انتخاباتی اشاره می‌کند و معتقد است، جوانان به پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از طریق مجلس شورای اسلامی امیدوارند.

از وزرا تا مردم در انتظار نتایج

پایگاه خبری المانیتور در مقاله‌ای تحلیلی به اهمیت انتخابات برای دو طیف مردم و وزرای کابینه دولت فعلی اشاره کرده است. براساس این مقاله، اگرچه انتخابات مجلس نمی‌تواند مواضع اساسی دولت در خصوص سیاست‌های خارجی یا تصمیم‌گیری‌های دیپلماتیک را به چالش جدی بکشاند، اما اهمیت این انتخابات برای وزرای کابینه آقای روحانی، ریاست جمهوری ایران بیش از هر زمان دیگری محسوس است.

در صورتی که مجلس نسبت به کابینه دولت رویکرد مثبت یا نسبتا منعطفی در پیش گیرد، روند اجرایی شدن تصمیمات دولت تسریع خواهد شد. با این وجود طیف‌های گسترده‌ای از احزاب مختلف در این انتخابات شرکت کرده‌اند و پیروزی کاندیداها از هر طیف و نگرش شانس و البته حقی یکسان دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yqGJ31LC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه