جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

بنادری که میزبان قاچاقچیان هستند

8 سال پیش ( 1394/4/29 )
پدیدآورنده : رویا پاک سرشت  

قاچاق، شیوه‌ها و انواع مختلفی دارد، قاچاق از طریق مرزهای هوایی، خشکی و دریایی، متداول‌ترین انواع وارد یا خارج کردن کالا‌ها به شکل غیرقانونی هستند. اگر روش قاچاق کالاها مرزهای دریایی باشد، برای تحویل کالا نیاز به بنادر و اسکله‌هایی است که تحت نظارت دولت و نیروهای امنیتی نباشند، اسکله‌هایی که با نام اسکله‌های غیرمجاز شناخته می‌شوند. برخی کشورها به سبب ضعف نیروهای امنیتی، داشتن مرزهای دریایی وسیع و دلایل متعدد دیگر، بیشتر با پدیده قاچاق کالاها درگیر هستند.

مدیترانه و وسعت دردسرسازش

بی‌شک مدیترانه از زیباترین دریاهای جهان است؛ دریایی که بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا قرار دارد و گردشگران متعددی را از سراسر دنیا به سواحل خود می‌کشاند. اما این دریای زیبا و وسیع، به سبب موقعیت مناسب و وسعت زیادش برای کشورهای ساحلی اطراف مشکلات زیادی ایجاد کرده است. سناریوی قاچاق انسان از طریق دریای مدیترانه که اغلب به مقصد ایتالیا انجام می‌شود،

5796065

سال‌هاست مقامات ایتالیا را درگیر کرده است. اما مصر، تونس و مراکش، با مشکل دیگری به نام بنادر غیرقانونی و ترانزیت کالاهای قاچاق روبه‌رو هستند. تجارت کالاهای قاچاق در مرزهای آبی این کشورها به‌شدت رواج دارد و مبارزات گاه و بی‌گاه پلیس این کشورها هم راه به جایی نبرده است. به گزارش نشریه گاردین، در سواحل مصر، هر قایق کوچک چوبی می‌تواند حاوی کالاهای قاچاق و هر اسکله دور افتاده‌ای مقصد ترانزیت کالا باشد.

قاچاق در امواج میان ویتنام و چین

شهرستان ساحلی و کوچک مونگ‌کای که بین دو کشور ویتنام و چین واقع شده، سال‌هاست شاهد ترانزیت کالاهای قاچاق از طریق اسکله‌های غیر‌مجاز است. اما رشد این قاچاق در طول 10سال گذشته تا حدی بالا رفت که اعتراض نهادهای مختلف دو کشور را برانگیخت. دامنه قاچاق در این منطقه بسیار عجیب و گسترده است. از قاچاق کالاهای الکترونیک گرفته تا قاچاق حیوانات کمیاب و قیمتی. گرچه نیروهای امنیتی بارها به اسکله‌های غیر‌مجاز در این مرز دریایی یورش برده و بسیاری را دستگیر و محاکمه کرده‌اند، اما تنها پس از مدت کوتاهی تجارت با قدرت سابق در این منطقه ادامه می‌یابد. بر این اساس، بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌ها از فرضیه فساد مقامات ناظر بر این منطقه و همکاری آنها با قاچاقچیان محلی صحبت می‌کنند.

امارات متحده، میزبان کالاهای تقلبی

امارات متحده در طول چند دهه گذشته به مرکز مناسبی برای تجارت‌های بین‌الملل در سطح منطقه تبدیل شده و بسیاری از شرکت‌ها و موسسات معتبر را جذب کرده است. اما این بدین معنا نیست که تمامی مبادلات و معاملات در امارات به شکل قانونی و رسمی صورت می‌گیرد. گرچه امارات قوانین نسبتا سختگیرانه‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا وضع کرده است، اما آمارها نشان می‌دهند، امارات اسکله‌های غیرقانونی متعددی دارد که روزانه هزاران کالای قاچاق و عمدتا تقلبی را وارد کرده و به کشورهای همسایه می‌فرستد. نظارت روی برخی از این اسکله‌ها عملا غیر‌ممکن است، چرا‌که برخی اسکله‌ها تحت حمایت شیوخ پرنفوذ منطقه فعالیت می‌کنند.

قاچاق غیرقانونی به شکل قانونی

بندر جیویا در ایتالیا، به‌طور روزانه میزبان ترانزیت قاچاق مقادیر معتنابهی از مواد مخدر و به‌ویژه کوکائین است. بدیهی است این حجم بالای ترانزیت کوکائین فقط به ایتالیا تعلق نخواهد داشت و پس از ورود به خاک ایتالیا به سمت دیگر کشورهای اروپایی روانه خواهد شد. اما سوال اینجاست که با وجود این اطلاعات و طبعا، وجود نیروهای نظارتی دولتی در منطقه، این حجم کوکائین چگونه وارد می‌شود و هیچ پیگیری هم در کار نیست؟

بندر جیویا، میزبان تعداد بسیار زیادی شرکت و انبار کالاست. افزون بر این، روزانه تعداد زیادی کشتی باری در این بندر پهلو می‌گیرند. برخی از این شرکت‌ها، تحت لوای وابستگی به بدنه استانداری محلی، قاچاق می‌کنند. بر این اساس، نظارت و بازرسی چندانی در مورد آنها صورت نمی‌گیرد. برخی دیگر نیز به مافیای پرقدرت منطقه وابسته هستند و با اطمینان خاطر فعالیت می‌کنند و دستگیری‌های گاه و بی‌گاه قاچاقچیان خرده‌پا در منطقه بیشتر جنبه نمایشی دارد تا حقیقی. درواقع قاچاق در این منطقه گرچه به طور ضمنی قاچاق است اما درواقع به شکل قانونی و بدون محدودیت خاصی انجام می‌شود.

قاچاق دریایی با کمک قاچاقچیان نابلد

سال گذشته فرانسه درگیر پرونده‌ای عجیب و شوک‌آور بود. ماجرا از بررسی پرونده‌ای آغاز شد که نشان می‌داد در بندر اصلی فرانسه، میزان زیادی قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد، اما پیگیری‌ها نشان می‌داد هیچ اسکله فرعی یا غیرمجازی در اطراف این منطقه وجود ندارد. پس از تلاش‌های مداوم پلیس فرانسه عاقبت مشخص شد، صدها دانش‌آموز فرانسوی در این پرونده عجیب نقش دارند. این دانش‌آموزان که اغلب مهاجر بودند در پوشش گردشگری دریایی، وارد بندر می‌شدند و با جاسازی‌های ماهرانه، مواد مخدر را در کیف‌های دستی یا لباس‌های خود وارد خاک فرانسه می‌کردند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MNoD19rh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه