جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت سفارش فروش نیست

فروش غیرحضوری سهام عدالت در بانک پاسارگاد

3 سال پیش ( 1399/3/9 )
 

آزادسازی سهام عدالت در حالی از روز نهم اردیبهشت امسال در حال اجراست که دارندگان این سهام تا روز 9 خردادماه امسال فرصت داشتند با مراجعه به سامانه سهام عدالت (به نشانی www.samanese.ir) روش مستقیم را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کنند که البته این مهلت تا 15 خردادماه تمدید شده است.
این در شرایطی است که تاکنون از 49 میلیون مشمول سهام عدالت، 46 میلیون نفر آنها در قید حیات هستند و فقط 12 میلیون و 700 هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده اند که شاید بتواند عمده دلیل این عدم استقبال را در مشخص بودن مزایا و معایب هر یک از این روش ها جست‎وجو کرد.

درباره تفاوت این دو روش آزادسازی سهام عدالت باید گفت، مشمولان در روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار می گیرند. البته در این روش مشمولان فقط مدیر سهام خود در 36 شرکت بورسی و فرابورسی در سبد سهام عدالت می شوند و مدیریت باقی سهام شان در شرکت های غیربورسی سهام عدالت در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت قرار می گیرد.

در نقطه مقابل و در روش غیرمستقیم هرچند مالکیت سهام در اختیار سهامداران عدالت است، اما مدیریت این سهام در اختیار شرکت های سرمایه گذاری قرار گرفته و قرار است در آینده مشمولان سهامدار این شرکت ها شوند و فروش سهام عدالت این دسته از مشمولان نیز در قالب فروش سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی صورت خواهد گرفت.

نکته مهم در این زمینه این است که آن دسته از مشمولانی که کد معاملاتی دارند برای فروش 30درصد سهام عدالت خود نیازی به مراجعه به بانک‎ها ندارند و از طریق کد بورسی خود می توانند این بخش از سهام عدالت خود را بفروشد. از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا، برخی از بانک ها راهکارهایی برای فروش غیرحضوری سهام عدالت ایجاد کرده اند. مثلا بانک پاسارگاد اعلام کرده است که «امکان ثبت سفارش فروش سهام عدالت به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به شعبه ها، از طریق سایت بانک پاسارگاد فراهم شده است بنابراین مشتریانی که در سامانه سهام عدالت روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب و شماره شبای بانک پاسارگاد را به منظور انجام عملیات بانکی اعلام کرده اند، می توانند با مراجعه به صفحه مربوطه در سایت بانک پاسارگاد (به آدرس https://etf.bpi.ir) نسبت به ثبت درخواست فروش سهام عدالت اقدام کنند.»

به گفته بانک پاسارگاد، «این اقدام در راستای کاهش تعاملات اجتماعی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و همچنین رفاه حال مشتریان و تسهیل در انجام امور بانکی آنها صورت گرفته است بنابراین از مشتریان درخواست می شود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تسهیل در انجام امور، از مراجعه حضوری به شعبه ها خودداری کرده و کلیه امور مربوط به ثبت سفارش فروش سهام عدالت را صرفا از طریق سایت بانک پاسارگاد انجام دهند. مرکز مشاوره و اطلاع رسانی بانک پاسارگاد به شماره تماس 82890 آماده ارائه اطلاعات بیشتر به مشتریان هستند.»

گفتنی است از زمان اجرای قانون واگذاری سهام عدالت به اقشار جامعه حدود 15 سال می گذرد و براساس قانون بعد از گذشت 10 سال از تخصیص سهام به مردم یعنی در سال 95 باید این سهام آزاد می شد، اما در عمل این مهم به تاخیر افتاد، تا هم‎اکنون که امکان فروش 30درصد سهام عدالت برای آن دسته از سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، فراهم شده است.

چندی پیش بود که وزارت اقتصاد در اطلاعیه ای اعلام کرد: دارندگان سهام عدالت که تصمیم به فروش سهام خود دارند می توانند از روز سه شنبه (۶ خرداد) نسبت به فروش ۳۰درصد از سهام عدالت خود اقدام کنند. همچنین در این اطلاعیه آمده بود که از تاریخ ۱۰ خرداد بانک ها از طریق کارگزاری های خود یا کارگزاری های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام کرده و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب مشمولان واریز خواهند کرد.

با اینکه به اعتقاد کارشناسان، سازوکار آزادسازی سهام عدالت همچنان با ابهام و ایهام همراه است، اما آزادسازی سهام عدالت در شرایط شیوع کرونا و تنگنای درآمدی بسیاری از مردم، می تواند راهکاری برای عبور بخشی از جامعه از مشکلات معیشتی باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GdJ5RyTg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه