جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

معمولا از جفت ارز USD/JPY در بازار جهانى براى سنجش همگرایى یا واگرایى نرخ بازدهى اوراق قرضه در امریكا و ژاپن استفاده مى شود. یعنى وقتى احتمال افزایش نرخ بهره در امریكا زیاد است و این احتمال در ژاپن كم است، این جفت ارز بالا مىرود و برعكس آن، این جفت ارز را پایین مى برد. تغییرات این ارزها در بازارهاى جهانى بر این اساس انجام مى شود و معامله گران بر همین منوال این جفت ارز را در بازارهاى جهانى معامله می كنند.

ولى گذشته از واقعیت فوق، این جفت ارز نماگر بسیار قدرتمندى در نشان دادن وضعیت عمومى در اقتصاد جهانى است. جهت این نماگر این گونه است كه وقتى پایین می آید (یعنى یا دلار امریكا ضعیف مى شود یا ین ژاپن قوى مى شود یا هر دو اتفاق با هم مى افتد)، نشان دهنده افزایش مشكلات اقتصادى، كاهش سودآورى شركت ها، پایین آمدن شاخص هاى بورس در جهان، پایین آمدن قیمت مواد اولیه و احتمال افزایش بیكارى و ركود است و وقتى بالا مى رود نشانه عكس دارد. این رابطه آنقدر قوى است كه از این جفت ارز می توان به عنوان یك رونق یا ركود سنج اقتصاد جهانى استفاده كرد.

به عنوان نمونه این جفت ارز در سال قبل از بحران ٢٠٠٨ به عدد ١٢٤ رسید (یعنى ١٢٤ ین ژاپن برابر یك دلار امریكا) و با شروع بحران اقتصاد جهانى به ٩٨ رسید و با شروع بحران اتمى فوكوشیما كه در اثر زلزله 9 ریشترى و سونامى بزرگ متعاقب آن، در ماه مارس سال ٢٠١١ كه خطر بروز نشت مواد رادیواكتیو را در پى داشت به عدد غیر قابل باور ٧٥ رسید. یعنى با یك علامت بحرانى این جفت ارز به 60درصد سه سال قبل خود رسید. مجددا با رفع علائم بحران ٢٠٠٨، مجددا به عدد ١٢٥ رسید و با انتشار آمارهاى نامناسب از اروپا و امریكا در سال ٢٠١٦ مجددا بازگشت به عدد ١٠٠ را تجربه كرد.

پیش بینى مى شود كه حضور ترامپ در امریكا، خانم مى در انگلستان و قدرت گیرى جناح هاى راست در اروپا و استمرار مشكلات اقتصادى در ژاپن، چین و اتحادیه اروپا نیروهاى كاهش دهنده این جفت ارز در سال ٢٠١٧باشد و احتمال افزایش نرخ بهره در امریكا و آمارهاى نسبتا خوب در این كشور نیز افزایش دهنده آن باشد.

در نتیجه قابل انتظار است كه ما تغییرات این جفت ارز در سال ٢٠١٧ را زیاد داشته باشیم و پیش بینى مى شود كه بین ١١٠ تا ١٢٠ در نوسان باشد كه این كانال اگر درست باشد براى یك سال بسیار بالا و نشان دهنده نوسانات بالا در اقتصاد جهانى در این سال است. در مجموع جفت ارز USD/JPY بارومتر خوبى براى شرایط اقتصاد جهانى است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/g3RHGYW5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه