شنبه, 14 شهریور 1394 - 12:50

یا می‌دانستید مدل پنج نیروی پورتر، شاید معروف‌ترین نامی باشد که به همراه نام مایکل پورتر تداعی می‌شود؟ این مدل برای تحلیل جذابیت یک صنعت و همین‌طور سوددهی آن صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفهوم گروه‌های استراتژیک مفهوم دیگری است که توسط مایکل پورتر مطرح شد. او با استفاده از این مفهوم، به مدیران یادآوری می‌کند همه فعالان یک صنعت، الزاما‌ رقیب آنها محسوب نمی‌شوند. منطقی است که برندهای هیوندای و کیا (در صنعت خودرو) در یک گروه استراتژیک طبقه‌بندی شوند اما در نظر گرفتن برندی مثل لامبورگینی در کنار آنها، چندان منطقی نیست و نه‌تنها کمکی به برنامه‌ریزی استراتژیک بهتر نمی‌کند بلکه می‌تواند موجب تحلیل‌های نادرست هم شود. زنجیره ارزش، مفهوم دیگری است که توسط مایکل پورتر به‌صورت فراگیر مطرح شده است. استراتژی‌های جنریک شامل استراتژی تمایز، استراتژی حداقل هزینه و استراتژی تمرکز هم از جمله مفاهیم مهمی است که مایکل پورتر به حوزه مدیریت استراتژیک افزوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید