شنبه, 10 آبان 1399 - 19:59

به نظر می رسد رشدی که فیس بوک در ابتدای همه گیری کرونا تجربه کرد، به پایان رسیده و تعداد کاربران آمریکایی و کانادایی آن رو به کاهش است.

به گزارش زومیت، در ابتدای همه گیری ویروس کرونا، فیس بوک در کنار بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر رشد قابل توجهی در تعداد کاربران ‎شان تجربه کردند؛ با این حال براساس گزارش مالی سه ماهه سوم ۲۰۲۰، نه تنها سرعت این روند کاهش پیدا کرده است، بلکه در مناطقی همچون آمریکا و کانادا که سودآورترین بازار فیس بوک را تشکیل می دهند، شاهد کاهش تعداد کاربران نسبت به سه ماهه پیشین هستیم.

کاهش تعداد کاربران فیس بوک آمریکا کانادا

طبق آمار این غول شبکه های اجتماعی، تعداد کاربرانِ ساکن آمریکای شمالی از ۱۹۸ میلیون نفر در سه ماهه پیشین به ۱۹۶ میلیون نفر سقوط کرده است. در بیانیه فیس بوک این اتفاق قابل انتظار توصیف شده و همچنین از احتمال ادامه روند کاهشی تا پایان سال جاری صحبت شده است.

فیس بوک در بیانیه مطبوعاتی خود، در این باره می گوید:

همان طور که انتظار می رفت، در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ شاهد کاهش اندک تعداد کاربران فعال روزانه و ماهیانه در منطقه آمریکا و کانادا بودیم. این کاهش نسبت به سه ماهه دوم ۲۰۲۰ اتفاق افتاد؛ سه ماهه ای که به دلیل همه گیری ویروس کرونا تأثیر زیادی روی رشد آمار و ارقام داشت. انتظار داریم این روند کاهشی در سه ماهه چهارم نیز ادامه داشته باشد و همچنان شاهد کاهشِ اندک یا تثبیت تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه در منطقه آمریکا و کانادا باشیم.

اما فیس بوک در سایر نقاط چنین کاهشی را تجربه نمی کند و در بازار آسیایی و سایر نقاط دیگر، این شرکت همچنان در حال افزایش تعداد کاربرانش است. افزون بر این، سرویس های زیرمجموعه که شامل اینستاگرام، واتس ‎آپ و خود فیس بوک می شوند، به طور کلی شاهد رشد کاربران ‎شان بوده اند. طبق آمار، تعداد کاربران فعال روزانه در این سرویس ها به ۲/۵۴ میلیارد نفر در ماه سپتامبر رسیده است.

از حیث درآمد به نظر نمی رسد که فیس بوک زیانی تجربه کرده باشد. در سه ماهه سوم ۲۰۲۰، فیس بوک توانسته است ۲۱/۴ میلیارد دلار درآمدزایی کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۲ درصدی نشان می دهد و جایگاه این شرکت را بالاتر از پیش ‎بینی تحلیلگران قرار می دهد. از رقم یادشده، ۱۸ میلیارد دلار از تبلیغات حاصل شده است.

مارک زاکربرگ پس از ارائه گزارش مالی، در مصاحبه ای از آماده سازی تیمش برای دوران پس از انتخابات آمریکا خبر داد؛ دورانی که به باور او احتمال شکل گیری «ناآرامی های مدنی» وجود دارد. شرکت تحت مدیریت او طی هفته های گذشته گام های پرشماری برداشته است تا از هرگونه اتهام تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات مصون بماند. از جمله اقدامات فیس بوک، مسدودسازی تبلیغات سیاسی پس از انتخابات آمریکا و درهم شکستنِ حضور گروه QAnon در فضای مجازی است.

زاکربرگ دراین باره می گوید:

من نگران دودستگی کشورم هستم که می تواند تا نهایی شدن نتیجه انتخابات - که ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد - ریسک ناآرامی مدنی را در سراسر کشور بالا ببرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید