سه شنبه, 06 آبان 1399 - 20:09

کافه سینرژی با حضور فعالان اکوسیستم نوآوری کشور افتتاح شد

فرصت امروز: کافه سینرژی در ادامه تکمیل زنجیره ارزش مجموعه شناسا، با حضور مدیرعامل بانک پاسارگاد و جمعی از فعالان اکوسیستم نوآوری کشور در بیست و نهمین روز مهرماه امسال رسما آغاز به کار کرد. ماموریت اصلی کافه سینرژی به عنوان یک باشگاه اختصاصی، هم ‎افزایی بین فعالان زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در انتقال دانش و تجربه است و قرار است فرصت شبکه ‎سازی و برگزاری رویدادهای کارآفرینی و دورهمی های استارت‏ آپی را برای مخاطبان و اعضای جامعه استارت آپی فراهم سازد. مخاطبان کافه سینرژی شامل تیم‎ های استارت ‎آپی تشنه موفقیت، مربیان و اساتید کارآفرینی، فریلنسرها، شرکت ‎های دانش ‎بنیان، مدیران شرکت ‎ها و به طور کلی، همه کسانی است که فضایی برای همکاری در این زمینه را متصور هستند.

در مراسم افتتاحیه کافه سینرژی، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد از شرکت شناسا به عنوان مجموعه ‎ای ارزشمند یاد کرد که گام‎ های ارزشمندی در جهت رشد اکوسیستم کارآفرینی برداشته است، حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا نیز کافه سینرژی را محفلی برای هم‎ افزایی دلسوزان این آب و خاک معرفی کرد و حمیدرضا علوی، معاون رشد و شتابدهی شناسا به معرفی بیشتر کافه سینرژی پرداخت و با اشاره به آفت بی تجربگی در اکوسیستم استارت‎ آپی کشور، کافه سینرژی را مکانی برای انتقال دانش و تجربه به نسل جوان معرفی کرد.

افتتاح کافه سینرژی فعالان اکوسیستم نوآوری کشور

گزارش «فرصت امروز» از مراسم افتتاح کافه سینرژی را در ادامه می‎خوانید.

آفت بی تجربگی در اکوسیستم استارت‎آپی کشور

در ابتدای این رویداد، حمیدرضا علوی، معاون رشد و شتابدهی شناسا و مديرعامل شتاب ‎دهنده تريگ آپ به معرفی اهداف و ماموریت‎ های کافه سینرژی پرداخت و با یادآوری فرهنگ خوب استاد-شاگردی در ایران قدیم گفت: «در اکوسیستم استارت آپی ایران، کارآفرینی سن پایینی دارد و کارآفرینان جوان فرصت شاگردی کردن در کنار اساتید برجسته را نمی ‎یابند.»

به اعتقاد علوی، «یکی از راهکار های رفع این آفت انتقال تجربه و دانش مدیران، تجار و کارآفرینان باتجربه و باسابقه در کسب و کارهای سنتی به استارت ‎آپ ‎هاست که این مهم نیازمند یک فضایی برای هم افزایی میان اجزای اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور با این افراد است.»

او با بیان اینکه «فضای استارت آپی برای موفقیت به غیر از پول به توسعه تعاملات و شبکه سازی نیاز دارد»، ادامه داد: «رویداد های ما یک روزه یا چند ساعته تمام می شود و فضا و محفلی برای ادامه نظام‎مند تعاملات و ملاقات افراد وجود ندارد. باید شرایطی ایجاد کنیم تا این افراد بیشتر در دسترس اکوسیستم نوآوری باشند و کافه سینرژی به همین منظور و با هدف ایجاد محفلی برای گره ‎گشایی از جوانان کارآفرین راه ‎اندازی شده است.»

معاون رشد و شتاب دهی شناسا، ارتباطات قوی ای که این مجموعه در طول سال های فعالیت خود با بدنه کسب وکاری و تاجران کشور ایجاد کرده است را دلیلی برای اقدام به ایجاد این فضا توسط شناسا توصیف کرد و گفت: «شناسا در طول سال های فعالیت خود، شبکه ارتباطی قوی ای را شکل داده است. از جمله ارتباطی که حدود ۲ سال پیش با اتاق بازرگانی ایران شکل گرفت تا تجار باتجربه اتاق بازرگانی با اکوسیستم استارت آپی کشور آشنا شوند. مجموعه شناسا همچنین در حوزه سلامت نیز شرکای بسیار قوی ای دارد و در حوزه آموزش و فرهنگ هم با همکاری کتابخانه ملی ایران رویداد هایی را برگزار کرده است.»

علوی یکی از مهمترین مزیت ‎های شناسا را عضویت در گروه مالی پاسارگاد برشمرد و گفت: «می ‎توان از تجربه و دانش شکل گرفته در هلدینگ ‎های بزرگ و معتبر این گروه و مدیران آن به خوبی استفاده کرد.»

وی با اشاره به اینکه «کافه سینرژی، فضای کار اشتراکی، شتاب دهنده و یا کافه عمومی نیست»، افزود: «کافه سینرژی یک باشگاه خصوصی برای اعضا و فعالان اکوسیستم نوآوری و استارت آپی کشور و مخاطبان آن است. اینجا محفلی برای مدیران باتجربه و کارآفرین با هدف ایجاد هم افزایی میان اجزای اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور است. کافه سینرژی می تواند نقش تسهیلگر در انتقال دانش و تجربه به نسل جوان این اکوسیستم را ایفا کند.»

به گفته علوی، «تیم های استارت آپی که دنبال رشد سریع هستند، مربیان و اساتید کارآفرینی، فریلنسرها، شرکت های دانش بنیان، افراد مستعد و خلاق، اساتید دانشگاه، مدیران شرکت ها و صنایع فعال و افرادی از این دست می توانند در کافه سینرژی عضو شده و به هم ‎افزایی با یکدیگر بپردازند. در این کافه قرار است رویداد هایی برای ایجاد هم افزایی افراد باتجربه در حوزه کسب وکار و کارآفرینان جوان و جامعه استارت آپی برگزار شود و جلسات مشاوره و مربی گری و کارگاه‎ های آموزشی نیز بخشی از برنامه های پیش روی این کافه خواهد بود.»

شاخص پیچیدگی اقتصادی و عملکرد گروه مالی پاسارگاد

دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در این مراسم به موقعیت مکانی کافه سینرژی اشاره کرد و گفت: «این مکان یادآور خاطره شکل ‎گیری فناپ در سال 1385 به عنوان اولین استارت ‎آپ ایران است که با حمایت و همراهی گروه مالی پاسارگاد شکل گرفت.»

او سپس صحبت های خود را با تشریح شاخص پیچیدگی اقتصادی کشور ها و عوامل تاثیرگذار بر آن ادامه داد و افزایش وابستگی کشور های دیگر به تولیدات داخلی و کاهش وابستگی کشور به تولیدات خارجی را از اصلی ترین عوامل تعیین ‎کننده میزان پیچیدگی اقتصادی کشور دانست. به گفته قاسمی، «در حال حاضر پیچیدگی اقتصادی ما از کشور های درجه اول اروپایی فاصله بسیار زیادی دارد، اما در مقایسه با دیگر کشور هایی که تحریم هستند نظیر کوبا، پیچیدگی اقتصادی ایران وضعیت بهتری دارد.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد، یکی از مهمترین کارکردهای استارت آپ ها را بالا بردن درجه پیچیدگی اقتصاد ملی دانست و گفت: «اگر دانش و فنی در انحصار ما باشد، میزان وابستگی کشور های دیگر به ما بالا می رود و این می تواند پیچیدگی اقتصادی ما را نیز بالا ببرد.»

افتتاح کافه سینرژی فعالان اکوسیستم نوآوری کشور

به اعتقاد قاسمی، «پیشتازی و نوآوری دائمی باید از ویژگی های اصلی هر استارت آپ و شرکت دانش بنیانی باشد و نگاه دانش بنیانی باید آینده نگر باشد. شرکت دانش بنیان نباید با تولید یک محصول کار خود را تمام شده بداند بلکه باید به دنبال ایجاد محصول بعدی باشد.»

او با اشاره به راه ‎اندازی گروه مالی پاسارگاد ادامه داد: «از همان ابتدا که گروه مالی پاسارگاد راه اندازی شد، قصد داشتیم در بالابردن پیچیدگی اقتصادی کشور نقش داشته باشیم؛ از هلدینگ معدنی میدکو و دستاوردهای آن در توسعه فناوری‎ های معدنی گرفته تا هلدینگ فناپ به عنوان یک مجموعه قابل اعتماد که در حوزه فعالیتش، ایران را از وابستگی به کشور های خارجی بی نیاز کرده است.»

قاسمی در انتها به حملات گسترده باج گیران در آبان ماه سال گذشته به بانک های کشور اشاره کرد و گفت: «بانک پاسارگاد با کمک مجموعه فناپ و مجموعه ابرآروان توانست در مقابل این حملات ایستادگی کند. این در حالی بود که فناوری CDN ابرآروان تا پیش از آن از سمت سازمان ها و ارگان ها موضوع بی ارزشی به نظر می رسید و کسی به آنها توجهی نمی کرد، اما پس از حملات باج گیران و مشخص شدن اهمیت این مسئله، ابرآروان و خدماتش جدی گرفته شد.»

علاقه‎ مندان چگونه در کافه سینرژی ثبت نام کنند؟

همچنین فرزاد کمالی، مدیر روابط عمومی و رویداد های شتاب دهنده تریگ آپ که با افتتاح کافه سینرژی به مدیریت این مجموعه منصوب شده است، درخصوص آینده فعالیت های کافه سینرژی و جامعه مخاطبانش گفت: «امیدواریم تا در کافه سینرژی میان مدیران صنایع مختلف، افراد باتجربه و مربیان استارت آپی به عنوان رهیار و استارت آپ ها و کسب وکار های نوپا به عنوان رهجو هم افزایی خوبی ایجاد کنیم تا موجب رشد و پیشرفت اکوسیستم استارت آپی کشور باشیم.»

او به محدودیت‎های شیوع کرونا اشاره کرد و در مورد برنامه های کافه سینرژی برای ایجاد هم افزایی ادامه داد: «کرونا باعث شد تا در برنامه های ما مشکلاتی به وجود بیاید. اکنون ما باید به گونه ای فعالیت خود را پیش ببریم تا مشکلی برای سلامتی مخاطبان ما به وجود نیاید. به احتمال زیاد برنامه های ما به صورت ترکیبی برگزار خواهد شد، به این شکل که کلیت مراسم به صورت آنلاین و تا یک ظرفیت مشخصی به صورت حضوری برگزار می شود. البته به خاطر شرایط کرونایی بیشتر کارگاه ها، نشست ها و برنامه ها به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.»

مدیر کافه سینرژی درخصوص نحوه عضویت جامعه مخاطب این مجموعه نیز گفت: «افراد پس از ثبت نام، در دسته بندی مشخصی قرار می گیرند که در سایت کافه سینرژی قابل مشاهده خواهد بود. اعضای جامعه استارت آپی نیز از طریق وب سایت و یا به صورت حضوری امکان عضویت در این کافه را خواهند داشت.»

کمالی با اشاره به اینکه «ثبت نام در کافه سینرژی و استفاده از فضای آن کاملا رایگان است»، افزود: «احتمالا برای اعضا کیف پولی را در نظر بگیریم تا برای استفاده از کافی شاپ و یا شرکت در رویداد ها و کارگاه های آموزشی غیررایگان از آن کیف پول استفاده کنند. همچنین اگر گروه و یا مجموعه استارت آپی در این فضا شکل بگیرد، می تواند از خدمات شتاب دهنده تریگ آپ و شرکت خطرپذیر شناسا استفاده کند.»

در بخش پایانی این رویداد نیز مدیرعامل شرکت شناسا با طرح پرسش‎هایی از حاضران خواست تا دیدگاه ‎های خود را برای تدوین بهتر برنامه ‎ها و تعاملات در کافه سینرژی مطرح کنند. مهمانان کافه سینرژی هم به بیان دغدغه‎ های خود در مورد خلأهای اکوسیستم نوآوری کشور پرداختند و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید