چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

0 تا 100 انواع پمپ های هیدرولیک

1 سال پیش ( 1401/12/28 )
 

پمپ ها دستگاه هایی هستند که وظیفه انتقال انرژی مکانیکی برای حرکت سیال را بر عهده دارند. این انرژی معمولاً از یک شفت، یک میله یا سیال دیگر تولید می شود و با افزایش فشار، سرعت، ارتفاع یا ترکیبات مختلف، اشکال انرژی منتقل می شود. بنابراین سیال مورد استفاده در پمپ هیدرولیک، روغن است که به داخل سیستم پمپ می شود.

اکثریت قریب به اتفاق پمپ های هیدرولیک توسط موتورهای الکتریکی به حرکت در می آیند، اما هنوز هم پمپ هایی هستند که توسط موتورهای احتراق داخلی، موتورهای هیدرولیک یا توربین های بخار و گاز به حرکت در می آیند.

از این حیث، این پمپ ها به طور گسترده در بخش صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای متعددی از جمله آبیاری، تامین آب، بنزین و سایر سوخت ها و سیستم های تهویه مطبوع دارند. به طور مشابه، به دلیل کاربردهای بسیار متنوع، پمپ ها دارای اشکال و اندازه های متفاوتی برای جابجایی مایعات و مخلوط های مختلف در فشارها و جریان های مختلف هستند. برای درک اهمیت پمپ هیدرولیک صنعتی، باید بدانید که یک سیستم هیدرولیک کامل چیست.

فروشگاه تجارت صنعت امید آریا، تامین کننده انواع قطعات هیدرولیک مانند جک هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، یونیت هیدرولیک و همچنین قطعات هیدرولیک ماشین آلات راهسازی از جمله پمپ هیدرولیک راهسازی، پمپ هیدرولیک گریدر، پمپ هیدرولیک لودر و … است.

آشنایی با انواع پمپ هیدرولیک

 

سیستم هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم های هیدرولیک مجموعه ای از مکانیزم ها هستند که قدرت ماشین آلات صنعتی را چند برابر می کنند و جریان روزانه تولید را با استفاده از سیالات تسهیل می کنند. به دلیل کارایی، انعطاف پذیری، نصب آسان، امکانات زیاد برای سفارشی  سازی و اشکال متنوع برنامه ها، معمولاً در صنعت از این سیستم استفاده می شود؛ زیرا سیستمی است که به راحتی می تواند در کاربردهای مختلفی استفاده شود.

از جمله اجزای ضروری یک سیستم هیدرولیک می توان به محرک ها، پمپ ها، موتور، مخزن و شیرها اشاره کرد. عملکرد همه این قطعات در کنار هم کارکرد موثر سیستم هیدرولیک را تضمین می کند. پمپ هیدرولیک مسئول تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیک است.

پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک وظیفه تنظیم فشار سیستم هیدرولیک و ایجاد جریان را دارد. پمپ هیدرولیک جزء چرخشی است که برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیک از طریق جریان ایجاد شده در سیستم استفاده می شود. جریان آن میزان و سرعت حرکت سیال را تعیین می کند. پمپ های هیدرولیک به دو گروه اصلی پمپ های جابجایی مثبت و پمپ های جنبشی تقسیم می شوند.

اجزای اصلی پمپ هیدرولیک

یک پمپ هیدرولیک از چندین جزء تشکیل شده است، برخی از آن ها مختص نوع خاصی از پمپ های هیدرولیک هستند، با این حال، اکثر قطعات استاندارد برای هر نوع پمپ هیدرولیکی مناسب هستند. اجزای اصلی شفت، روتور، بلبرینگ، محفظه، موتور، نازل مکش و نازل تخلیه هستند.

در واقع، برخی از قطعات حیاتی هستند و باید توجه بیشتری به آن ها کرد، زیرا عملکرد کامل یک پمپ هیدرولیک را تضمین می کنند. به طور مثال، روتور که مسئول تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی جنبشی برای سیال است که از داخل محفظه پمپ هیدرولیک جریان می یابد و موتوری که وظیفه تولید نیروی محرکه پمپ را بر عهده دارد.

انواع پمپ های هیدرولیک

پمپ  های هیدرولیک در انواع مدل های پمپ دنده ای، پره ای و پیستونی عرضه می شوند، هر مدل به دلیل داشتن ویژگی های گوناگون برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود.

پمپ های هیدرولیک جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت یا پمپ های حجمی، با جداسازی حجمی از سیال و اعمال نیرویی بر روی آن، این پمپ را به سمت نازل تخلیه حرکت می دهد. سه نوع اصلی از پمپ های جابجایی مثبت در صنعت وجود دارد که پمپ های دنده ای، پره ای و پیستونی هستند.

پمپ دنده ای یا غلیظ کش

این مدل پمپ هیدرولیک شامل یک جفت چرخ دنده است که در داخل یک محفظه باریک می چرخند. برخی از مدل های این پمپ حتی دارای چرخ دنده هایی با دندانه های خارج از مرکز خارجی هستند که در اطراف دندانه های یک چرخ دنده داخلی می چرخند، بنابراین به آن ها «پمپ های دنده خارجی» نیز می گویند. از طرفی، اگرچه برخی از این پمپ ها صداهای بلند تولید می کنند، اما به طور کلی بسیار کارآمد هستند.

پمپ های هیدرولیک موجود در بازار

پمپ پره ای یا کارتریجی هیدرولیک

این مدل پمپ هیدرولیک از تعدادی فن تشکیل شده است، آنها به طور کلی نسبت به مدل های قبلی بی صداتر هستند. پمپ های پره هیدرولیک به طور گسترده در ماشین های قالب گیری تزریق پلاستیک استفاده می شوند.

پمپ هیدرولیک پیستونی یکی از گران ترین پمپ ها

این نوع پمپ هیدرولیک از یک دیسک شیبدار تشکیل شده که وظیفه اصلی آن تعیین حرکت پیستون ها بوده و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به مدل های دیگر دارد. در واقع باید گفت که این نوع پمپ هیدرولیک کارآمدتر است.

پمپ هیدرولیک چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید، پمپ هیدرولیک وظیفه تولید فشار برای حرکت سیالات تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیک را دارد. انواع مختلفی از پمپ های هیدرولیک وجود دارد که از رایج ترین آن ها می توان به پمپ دنده ای و پمپ پره ای هیدرولیک اشاره کرد. پمپ دنده ای شامل چرخ دنده هایی است که در یک قاب می چرخند و روغن پمپ می کنند. پمپ پره ای هیدرولیک نیز دارای شفت خارج از مرکز یک محفظه داخلی است که سیال به داخل محفظه منتقل می شود.

مزایای استفاده از پمپ های هیدرولیک

پمپ های هیدرولیک قلب یک تجهیزات محسوب می شوند، آن ها نیروی لازم را برای کارکردن طبق برنامه در اختیار دستگاه قرار می دهند. این تجهیزات در مدارهای هیدرولیک ضروری است و مستقیماً توسط موتورهای الکتریکی هدایت می شوند. پمپ، انرژی را از طریق یک سیال هیدرولیک (معمولاً روغن یا آب) منتقل می کند که تجهیزات دوار محسوب شده و برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیک (جریان) در سیالات تحت فشار استفاده می شود.

بنابراین نگهداری پمپ های هیدرولیک کاری سودآور برای آینده هر صنعتی است. در واقع با نگهداری صحیح، می توان خرابی های احتمالی را پیش بینی کرد و در هزینه مربوط به روال خرابی پمپ هیدرولیک و تعمیر تجهیزات صرفه جویی کرد.

مشکلات رایج پمپ های هیدرولیک

همانطور که می دانید کیفیت تمامی تجهیزات مورد استفاده در صنعت از جمله پمپ هیدرولیک بسیار مهم است. استفاده از سیالات با کیفیت بالا در سیستم های هیدرولیک می تواند به تاسیسات کمک کند تا از هرگونه خرابی پمپ هیدرولیک جلوگیری کنند. زیرا خرابی پمپ منجر به خرابی کل سیستم هیدرولیک می شود.

نکته کلیدی در مورد کیفیت مایعات هیدرولیک این است که بر اساس قیمت تصمیم به خرید نگیرید و وسوسه نشوید که از مایعات هیدرولیک با کیفیت پایین استفاده کنید، مهم نیست که چقدر ارزان هستند با استفاده از آن ها، سیستم هیدرولیک خود را در معرض خرابی های متعدد قرار خواهید داد.

با توجه به موارد گفته شده، مانند تمام تجهیزات، پمپ های هیدرولیک نیز مستعد مشکلات احتمالی هستند. اصولاً مشکلاتی که در پمپ های هیدرولیک ایجاد می شود، با برخی نشانه ها همراه هستند که عبارتند از: افزایش تدریجی صدا و گرمایش بیش از حد نرمال. در زیر به برخی از دلایل ایجاد این مشکل اشاره می شود:

پدیده کاویتاسیون در پمپ هیدرولیک

کاویتاسیون یک مشکل جدی است که هنگام خروج هوا از سیال هیدرولیک در حین کاهش فشار لحظه ای در پمپ مکش رخ می دهد. در این پدیده، حباب هایی اطراف پروانه پمپ تشکیل شده و جمع می شود. مشکلات کاویتاسیون در پمپ های هیدرولیک می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • تبخیر
  • جریان داخل پمپ
  • آسپیراسیون هوا

از طرفی، عملکرد نامنظم یک پمپ هیدرولیک می تواند ناشی از روغن بی کیفیت در سیستم باشد. یک سیستم هیدرولیک به روغنی با کیفیت بالا و به خوبی نگهداری شده نیاز دارد.

نحوه تعمیرات پمپ های هیدرولیک

سایش پمپ های هیدرولیک

مانند هر وسیله چرخشی، پمپ هیدرولیک به دو دلیل در معرض سایش است:

سایش اجباری: خراب شدن اجزای داخلی پمپ هیدرولیک زمانی اتفاق می افتد که کل سیستم به دلیل کیفیت روغن، دمای بالا، عدم تعمیر و نگهداری و بازرسی سیستم به درستی کار نمی کند.

فرسودگی طبیعی: در این حالت، فرسودگی قطعات در اثر استفاده طولانی مدت از تجهیزات است. در نتیجه، طبیعی بوده که قطعات داخلی به دلیل طول عمر زیاد، فرسوده شوند. در نتیجه کارایی خود را برای مقاومت در برابر فشار سیستم از دست می دهند.

فشار شدید بر پمپ 

پمپ های هیدرولیک به گونه ای طراحی شده اند که در محدوده فشار خاصی کار کنند. اگر فشارها از درجه بندی پمپ بیشتر شود، احتمالاً باعث آسیب به پمپ می شود. اگر تغییرات فشار شدید باشد، حتی می تواند باعث انفجار شود.

آلودگی مایعات هیدرولیک

آلودگی سیال علت اصلی خرابی پمپ است و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که ذرات از طریق دریچه یا میله سیلندر یا در نتیجه تعمیرات مجدد در سیستم گردش می کنند. هنگامی که آلاینده ها وارد سیستم می شوند، می توانند قطعات را تخریب کنند، تجمع ایجاد کنند، خواص فیزیکی و شیمیایی سیال را تغییر دهند، تجهیزات را خورده و بازده کلی سیستم را کاهش دهند.

سیال با کیفیت پایین

سیستم های هیدرولیک به روغن خنک کننده و روان کننده با کیفیت بالا با محتوای معدنی و ویسکوزیته مناسب نیاز دارند. خلوص به ویژه برای سیستم های فشار بالا بسیار مهم است. به همین دلیل در پمپ های هیدرولیک باید از سیال با کیفیت استفاده شود.

وجود هوا در پمپ های هیدرولیک

اتصالات و محورها باید کاملاً آب بندی شوند تا پمپ هیدرولیک به درستی کار کند. اگر هوا در داخل سیستم محبوس شود، حباب ها می توانند باعث نوسانات فشار و دما شوند که در نهایت باعث خراب شدن پمپ می شود. معمولاً اولین علامت وجود هوا در پمپ صدایی است که از پمپ شنیده می شود.

نکاتی برای خرید پمپ هیدرولیک ایده آل

هر پمپ هیدرولیک زمانی که در سیستم مناسبی نصب شود، عملکرد بی نظیری خواهد داشت. بنابراین، هر نوع پمپ هیدرولیک بر اساس پارامترهای خاصی برای مصارف مختلف ایده آل است. مانند نوع سیال مورد استفاده، فشار و جریان مورد نیاز در سیستم. بنابراین، برای تعیین پمپ هیدرولیک مناسب برای سیستم، ضروری است که علاوه بر دانستن این پارامترها، جوانب دیگر مانند مشکلات احتمالی انواع پمپ ها مشابه پمپ هیدرولیک برقی 12 ولت، پمپ پیستونی و غیره را در نظر بگیرید.

قیمت خرید انواع پمپ های هیدرولیک

پمپ ها در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارند. نمونه هایی از کاربرد های پمپ برای پمپاژ آب بود. در حال حاضر، پمپ ها در متنوع ترین بخش های صنعت، تجارت و شهری مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از کاربردها در صنعت پتروشیمی، پمپاژ سوخت، آبیاری، سیستم های تبرید، فاضلاب، اطفای حریق و سایر صنایع است. در نتیجه، با توجه به کاربردهای مختلف انواع پمپ های هیدرولیک، قیمت پمپ هیدرولیک صنعتی متفاوت است. در حقیقت باید گفت که قیمت پمپ هیدرولیک براساس پارامترهای مختلفی تعیین می شود.

صنایع گوناگون با توجه به نیاز خود می توانند قیمت انواع پمپ مانند قیمت پمپ هیدرولیک ۱۲ ولت را از شرکت های تولید کننده این پمپ ها بپرسند و با توجه به اندازه و کاربرد مدنظر خود سفارش دهند.

ساختار انواع پمپ های هیدرولیک

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، پمپ های هیدرولیک جزء مهمی در یک سیستم هیدرولیک هستند و اغلب به عنوان قلب این سیستم در نظر گرفته می شوند. از طرفی، پمپ هیدرولیک وظیفه پمپاژ مایع هیدرولیک به بقیه قسمت های سیستم و در نتیجه کارآمدتر شدن آن را بر عهده دارد.

هر پمپ هیدرولیک صنعتی در جابجایی مواد و تجهیزات سیال منحصر به فرد است، به همین دلیل بوده که در اندازه ها، ظرفیت ها و شکل های مختلفی برای رفع نیازهای صنایع مختلف تولید می شود. با توجه به تطبیق پذیری آن ها، برخی از کاربردهای رایج پمپ های هیدرولیک صنعتی شامل تصفیه خانه های آب، تصفیه خانه های قند، کارخانه های شیمیایی و سایر کارخانه هایی است که در آنها مایعات تحت فشار جابجا می شوند.

فروشگاه تجارت صنعت امید آریا، عرضه کننده انواع قطعات هیدرولیک با قیمت مناسب و کیفیت بالا است که در این حوزه قدمتی طولانی دارد. بنابراین، برای خرید پمپ هیدرولیک مدنظر خود می توانید با کارشناسان این شرکت در تماس باشید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5UWOzf9N
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه