سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

کارت شناسایی یک مدرک ضروری برای رای دادن یک شهروند است. همچنین به عنوان نوعی مدرک شناسایی عمل می کند. هدف اصلی این کارت افزایش یکپارچگی فهرست اسامی شهروندان یک کشور می باشد که از این کارت برای اهداف مختلف در کشور استفاده می نماید.

مراحل و مقررات تغییر نام

سوالی که بسیار مورد پرسش قرار می گیرد این است که آیا می توانید نام خود را در کارت شناسایی تغییر دهید به بیان دیگر آیا امکان عوض کردن نام وجود دارد؟

 

در پاسخ به این پرسش باید گفت بله، امکان عوض کردن نام در شناسنامه وجود دارد اما لازمه این کار اجرای کامل قوانین و مقررات مربوط به تغییر نام و رعایت شرایط تغییر نام است. اگر در شناسنامه و یا کارت شناسایی، نام خود را با اشتباه املایی یا نام شما به اشتباه در برگه درج شده است، می توانند با پیروی از یک روش ساده خودتان و یا با درخواست از یک وکیل تغییر نام آن را تصحیح کنند.

 

در واقع، تغییر اسم شناسنامه یک روند نسبتاً بدون دردسر و کم هزینه می باشد. تمام عملی که متقاضیان انجام این کار باید انجام دهند این است که یک فرم درخواست را پر کرده و آن را با مدارک مربوط به مراجع صالح به رسیدگی مانند سازمان ثبت احوال ببرند و درخواست را به وسیله کارگزاری های ثبت احوال به ثبت برسانند.

رویه کار وکیل برای عوض کردن نام در ایران چیست؟

شرایط انتخاب وکیل تغییر نام

اولین گام این است که با وکیل تغییر نام که تخصص او در این زمینه یعنی تغییر اسم شناسنامه است مشورت نمایید و راهنمایی های ایشان را به خوبی فرا گیرید. وکیل تغییر نام که متخصص در این موضوع می باشد تمامی مراحل و قوانین تغییر نام را که در کشور به کار برده می شوند را به شما توضیح خواهد داد. از قوانین موجود برای این امر می توان به ماده ۲۰ قانون ثبت احوال اشاره نمود.در این ماده به صورت کاملا ساده به نام هایی که امکان انتخاب دارد و شرایط تغییر نام اشاره شده است همچنین در ای ماده مواردی را که در انتخاب های ما جای ندارد و نباید انتخاب شوند نیز اشاره شده است.

رویه کار وکیل برای عوض کردن نام در ایران چیست؟

چگونگی انجام کار وکیل تغییر نام

پس همانطور که اشاره شد اولین قدم شما و یا وکیل تغییر نام برای عوض کرد اسم شناسنامه باید این باشد که با درخواست تغییر نام و مدارک مورد مربوطه به مراجع صالح به رسیدگی مراجعه می کنید. افراد در کارگزاری ها درخواست شما را مورد بررسی قرار می دهند و اگر نامی که انتخاب نموده اید دارای تمامی شرایط تغییر نام که در قانون آمده است باشد، درخواست را تایید خواهد شد. اگر شرایط و یا مدارک مربوطه کامل نباشد و یا نامی که انتخاب شده است از نظر قانونی مورد قبول نباشد، درخواست رد می شود، درخواست دهنده امکان اعتراض به قرار رد درخواست را دارد.

اگر شخصی که خواهان تغییر نام خانوادگی شناسنامه است سرپرست خانوار باشد باید مدارک شناسایی و شناسنامه اعضای تحت سرپرستی خود را نیز همراه داشته باشد. زیرا نام خانوادگی دیگر اعضای خانواده نیز باید همراه سرپرست خانواده تغییر کند. پس اگر سرپرست خانوار نام خود را تغییر دهد، بقیه افراد تحت تکفل نیز باید نام خانوادگی خود را تغییر دهند.

 

مدارک مورد نیاز برای تغییر نام

 

  • تغییر نام برای بار اول نیاز به استشهادیه و حضور شهود در دادگاه دارد
  • افراد متقاضی برای تغییر نام باید دارای حداقل ۱۸ سال سن باشند
  • اگر فرد زیر ۱۸ سال قصد تغییر نام داشته باشد، باید ابتدا درخواست خود را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم کند
  • علاوه بر این سرپرست قانونی برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک و پدر یا جد پدری می توانند جهت تغییر نام افراد تحت نظر خود اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که متقاضی تغییر نام فقط یک بار امکان این را خواهد داشت که نام خود را تغییر دهد. به عبارت دیگر فردی که نام خود را تغییر داده است نمی توانند به نام قبلی خود برگردد یا نام جدیدی را انتخاب کنند. اما زنان در صورت ازدواج یا طلاق می توانند نام خانوادگی خود را به صورت قانونی تغییر دهند. زنان می توانند با اجازه شوهر در زمان ازدواج نام خانوادگی شوهر را به عنوان نام خانوادگی خود انتخاب نمایند و در صورت جدایی و طلاق می توانند به نام خانوادگی خود رجوع نمایند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tscsjwMp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه