جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

از زمان توسعه استیل بیش از صدسال می گذرد که آن به پرمصرف ترین و محبوب ترین ماده در جهان تبدیل شده است. در این مقاله می خواهیم لوله های استیل، انواع و کاربردشان را بررسی کنیم:

لوله استیل چیست؟

استیل آلیاژی است که از فولاد با پایه کرومی ساخته شده است. فولاد ضد زنگ یا همان استیل، نوعی فولاد آلیاژی با حداقل محتوای کروم 10.5٪ یا بیشتر و حداکثر محتوای کربن کمتر از 1.20٪ است. از مخلوط کردن فولاد با اجزای دیگر مانند کروم، مولیبدن، مس، سیلیکون، کربن و آلومینیوم آلیاژی به نام استیل ساخته می شود. قیمت لوله استیل با توجه به عناصر آن تخمین زده میشود.

لوله استیل، انواع و کاربرد آن

استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی و فشار و اکسایش دارد. فولاد ضد زنگ به دلیل قابلیت تبدیل به ورق، کلاف، میله، سیم، صفحه و لوله کاربرد زیادی در صنعت دارد.

انواع لوله استیل

لوله های استیل طبقه بندی زیادی دارند. اما ما در این مقاله آنها را بر اساس تولید، مواد ترکیبی و کاربرد تقسیم بندی و شرح خواهیم داد:

انواع لوله استیل بر اساس تولید

لوله های استیل بر اساس روش تولید آنها در سه دسته بدون درز، جوش داده شده و فلنج تقسیم بندی می شوند:

لوله استیل، انواع و کاربرد آن

لوله بدون درز

لوله هایی که فاقد اتصالات یا درزهای جوشی هستند به عنوان لوله بدون درز شناخته می شوند. می تواند دما و فشار شدید را تحمل کند. آنها همچنین در صنایع مکانیکی و مهندسی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله جوش داده شده

تقریباً در هر صنعتی از لوله های جوش داده شده به دلیل انعطاف پذیری استفاده می شود. لوله های جوش داده شده به دلیل نوع مواد مورد استفاده، سبک وزن هستند. آنها در مقایسه با سایر روش های لوله کشی مقرون به صرفه هستند.

لوله های فلنج 

یکی دیگر از بخش های مهم سیستم لوله کشی مورد نیاز، لوله های فلنج است. فلنج های لوله در انواع مختلفی مانند رزوه ای، نیمه، مفاصل لبه ای و پرده در دسترس هستند. آنها مواد محکم و بادوام هستند که ارائه محصول با کیفیت بالا با حداکثر سطح اطمینان را تضمین می کند.

انواع لوله استیل از نظر کاربرد

لوله های ساخته شده از انواع استیل در بازار محبوب هستند. در این پست 6 دسته بندی محبوب لوله های استیل از نظر کاربرد مورد بحث قرار خواهد گرفت:

1- لوله های استیل استاندارد:

این رایج ترین و ترجیح داده شده ترین نوع لوله استیل موجود در بازار است. لوله استیل 304 و 316 برای برنامه های کاربردی در محیط های معمولی، در خانه ها، ساختمان ها و غیره برای اهداف تزئینی استفاده می شود. زیرا مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و هوا، مواد شیمیایی و خوردگی دارد.

2- لوله خط هیدرولیک:

این لوله های استیل برای سیستم های هیدرولیک و خطوط سوخت با قطر کم استفاده می شود. این لوله ها از انواع لوله استیل 304 یا لوله استیل 304L ساخته شده اند و بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند.

3- لوله های بهداشتی:

لوله های بهداشتی در صنایع تبدیلی مواد غذایی که نیاز به استانداردهای بهداشتی بالایی دارند استفاده می شود. به طور کلی لوله های بهداشتی از ASTMA270 ساخته شده اند و در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. مزیت اصلی این لوله این است که به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد.

4- لوله استیل هواپیما:

برای تمام کاربردهای هواپیما از لوله استیل نیکل و کروم مقاوم در برابر حرارت و خوردگی استفاده می شود. برای لوله ها و قطعات فولادی ضد زنگ جوش داده شده، فولاد ضد زنگ با کربن کم ترجیح داده می شود. برای کاربردهایی که نیاز به لوله های بدون درز و همچنین جوش داده شده دارند، از مواد ساختاری هواپیما که طبق مشخصات مواد هوافضا (AMS) یا مشخصات نظامی (مشخصات MIL) ساخته می شود، استفاده می گردد.

5- لوله استیل تحت فشار:

لوله های استیل تحت فشار برای تحمل فشار بالا و دمای بالا ساخته شده اند. آنها در قطر بزرگ ساخته می شوند و می توانند بر اساس نیاز و ابعاد، جوش داده شوند. این لوله ها از انواع فولاد آستنیتی و فریتی که به ترکیب نیکل و کروم یا کروم جامد نیز معروف است، ساخته می شوند.

 ترکیب این عناصر مقاومت بیشتری در برابر لوله ها ایجاد می کند. انواع لوله های تحت فشار موجود در این نوع عبارت اند از:

  • لوله های جوش داده شده با ذوب الکتریکی
  • لوله های جوشی با قطرهای زیاد برای کاربردهای درجه حرارت بالا و خورنده
  • لوله های استیل آستنیتی و فریتی بدون درز جوش داده شده
  • لوله های استیل مقاوم در برابر خوردگی

6- لوله مکانیکی:

لوله های مکانیکی استیل در کاربردهایی مانند یاتاقان ها و سیلندرها استفاده می شود. گریدهای ASTMA511 و A554 عموماً برای کاربردهایی استفاده می شوند که به لوله های مکانیکی نیاز دارند. این لوله های مکانیکی را می توان سفارشی ساخت و در اشکال مختلف مانند گرد، مستطیل و مربع موجود می باشد.

لوله استیل، انواع و کاربرد آن

انواع لوله استیل بر اساس ترکیب مواد

یکی دیگر طبقه بندی های لوله استیل براساس ترکیبات شیمایی است که عبارتند از:

لوله استیل ۲۰۱

لوله جوشی استیل 201 به لوله تزئینی استنلس استیل نیز شناخته می شود. معمولاً از نوار فولادی ضد زنگ با جوشکاری تولید می شود. سطح بیرونی لوله استیل ۲۰۱ معمولاً صیقل داده شده است.

لوله استیل ۳۰۴

این نوع استیل محبوب ترین و پرکاربردترین فولاد ضد زنگ است. لوله استیل ۳۰۴ مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و در برابر محیط های خورنده دارد. لوله های فولادی ضد زنگ نوع 304 و L 304 قابلیت مکانیکی خوب و ویژگی های جوشکاری عالی دارند.

لوله استیل ۳۰۹

لوله استیل 309 برای صنایع با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. محتوای بالای کروم و نیکل آن مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت زیاد در برابر اکسیداسیون و مقاومت بالا در برابر دمای زیاد را ارائه می دهد.

آلیاژ 309 دارای 60 درصد آهن، 23 درصد کروم، 14 درصد نیکل و 2 درصد منگز است. به دلیل داشتن کروم بالا و نیکل کم، می تواند در اتمسفرهای حاوی گوگرد تا دمای 1000 درجه سانتی گراد استفاده شود.

لوله استیل ۳۱۰

لوله استیل 310 که ترکیبی از خواص عالی درجه حرارت بالا با شکل پذیری و قابلیت جوش خوب دارد، برای استفاده در دمای بالا طراحی شده است. در دمای حداکثر 11500 درجه سانتیگراد در برابر اکسیداسیون به شرط عدم وجود گازهای گوگرد، در استفاده مداوم، مقاومت می کند.

310L یک نسخه از استیل است که به مقدار 0.03 درصد کربن کمتر از استیل 310 دارد. گاهی برای محیط های خورنده بسیار خاص مانند تولید اوره، استفاده می شود.

لوله استیل ۳۱۶

لوله فولادی 316 بعد از 304، رایج ترین فولاد ضد زنگ موجود در بازار است. به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی در مقایسه با سایر انواع استیل، اغلب به عنوان فولاد ضد زنگ دریایی شناخته می شود. این ماده دارای کیفیت جوشکاری و شکل دهی عالی است. استیلL 316، نسخه کم کربن 316 است که به دلیل داشتن کربن کم، استفاده بیشتری در دماهای بالا دارد.

لوله استیل 321

لوله استیل 321 یک آلیاژ نیکل و کروم 18.8 آستنیتی است که با افزودن مقداری تیتانیوم استفاده از آن به عنوان گزینه عالی در محیط هایی با دمای بالا خواهد بود. بنابراین استیل 321 زنگ برای کاربرد در محیط های کاری تا دمای 9000 درجه سانتیگراد است.

بیشتر بخوانید : محصولات ساخته شده از استیل + استعلام قیمت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3O8kPvjy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
لیلا :
5 ماه پیش
خوب بود
مینا :
3 ماه پیش
از مطلب مفیدتان ممنونم
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه