جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تفاوت وال واشر و پروژکتور چیست؟ 

یکی از قسمت های اصلی در نماهای شهری، نورپردازی است. وال واشر و پروژکتور دو جز اصلی از این نورپردازی هستند که به دلیل طول عمر بالا و کیفیت نور مناسب، تقریباً در هر کوچه و خیابانی استفاده می شوند. چنین چراغ هایی در فضاهای باز، کاربرد بیشتری دارند و می توانند به طور مستقیم ساختمان ها را تزئین کنند. به علاوه به دلیل تنوع رنگی زیادی که دارند؛ گزینه بسیار مناسبی برای تزیین نمای ساختمان یا فضاهای باز هستند. اما باید در جای مناسب استفاده شوند تا نتیجه مطلوبی داشته باشند. در ادامه شما را با تفاوت وال واشر و پروژکتور آشنا می کنیم تا بتوانید در زمان خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت وال واشر و پروژکتور چیست؟

پروژکتور چیست؟

پروژکتور نوعی چراغ بزرگ است که با نام نورافکن نیز شناخته می شود، با تبدیل انرژی الکتریکی، نور شدیدی می تاباند. به ویژه در شرایطی که امکان نصب چراغ خیابانی وجود ندارد، این تجهیز به کار می رود. ساختار این وسیله تفاوتی با چراغ ها و لامپ های معمولی ندارد و تنها توان و شدت نور آن بیشتر است. نورافکن ها سال های طولانی به عنوان وسیله اصلی برای نورپردازی معابر و اماکن وسیع مانند ورزشگاه ها است. این چراغ ها به گونه ای طراحی شده اند که درجه حفاظت (IP) آن ها بالا باشد تا بتوان از آن ها در محیط های خارجی و بدون سقف نیز استفاده کرد. پروژکتورها انواع مختلفی دارند و بر اساس منبع نوری تقسیم شده اند. منابع نوری پروژکتورها مانند LED، COB، SMD، فلورسنت و گازی است. پروژکتور ال ای دی از کم مصرف ترین محصولات در بازار که راندمان بالایی نیز دارد.

درصورتی که پروژکتورها متناسب با نیاز و شرایط زمانی و مکانی درست انتخاب شوند، کاهش چشمگیری در مصرف انرژی خواهند داشت. پروژکتورها از لحاظ جنس بدنه و شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. این وسیله امروزه از توان 1 تا چند هزار وات در رنگ نورهای سفید، زرد، طبیعی، سبز، قرمز و... در بازار موجود است. 

مزیت های چراغ پروژکتور

  • مصرف انرژی پروژکتور نسل جدید ال ای دی به مراتب کمتر از لامپ های رشته ای و لامپ های فلورسنت هستند. طول عمرشان نیز طولانی است و می توانند تا چند سال عملکرد خوبی داشته باشند. 
  • ازآنجایی که در ساخت این چراغ ها از جیوه استفاده نشده، برای محیط زیست آلودگی ندارند و با محیط سازگار هستند. 
  • این چراغ ها برای بنادر، واحدهای صنعتی و محیط های کاری که فعالیت 24 ساعت دارند و به روشنایی گسترده و پراکنده در محیط نیاز دارند، گزینه مناسبی برای خرید و استفاده به جای تعداد زیادی لامپ و چراغ هستند.
  • پروژکتورها بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان های مختلف هستند.
  • ساختار ضدآب باعث می شود تا بتوان برای نورپردازی بیرونی بدون هیچ چالشی آنها را نصب کرد.

کاربردهای پروژکتور

پروژکتورها برای روشنایی مکان های بزرگ و وسیع مانند استادیوم های ورزشی، زمین فوتبال، ساختمان های بسیار بزرگ، فضای خارجی یا داخلی کارخانه ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، استخرهای شنا، سالن های نمایش و کنسرت، در آتلیه ها و سالن های عکاسی، انبارها، سوله ها و پارکینگ ها و روشنایی نما و ابنیه تاریخی مورداستفاده قرار می گیرند.

چراغ پروژکتور

وال واشر چیست؟

وال واشر یک وسیله نورپردازی جدید و کاربردی که از کنار هم قرارگرفتن چندین منبع نوری که معمولاً LED است، ساخته می شود. این محصولات به عنوان پروژکتور نما نیز معروف هستند. وال واشر ها در واقع هیچ تفاوتی از نظر فناوری با پروژکتور ندارد و تنها تفاوت در طراحی و ابعاد بیرونی است. وال واشر طراحی باریکی دارد و عموماً یک یا دو ردیف ال ای دی در آن نصب می شود و نوری باریک و زیبا می تاباند. در شرایطی که امکان استفاده از پروژکتور وجود نداشته باشد و نیاز به نور درخشانی باشد، می توان از وال واشر ها استفاده کرد. 

همان طور که گفتیم در ساختار وال واشر از لامپ های LED استفاده شده که به صورت خطی کنار یکدیگر چیده شده اند. ال ای دی ها در داخل یک محفظه آلومینیومی قرار می گیرند و سپس روی سطوح مختلف نصب می شوند. دلیل اینکه در تولید وال واشر از یک محفظه آلومینیومی استفاده می شود این است که لامپ ها پس از روشن شدن از خود مقداری حرارت تولید می کنند و گرما باعث کاهش عمر مفید آنها می شود. بدنه آلومینیومی به کاررفته وظیفه جذب گرما و خنک کردن لامپ ها را دارد تا از گرم شدن بیش از حد لامپ ها جلوگیری کند.

مزایای وال واشر

باتوجه به نوع وال واشرها میزان پرتاب نور متفاوت است و اینکه از چه نوعی از وال واشر استفاده کنید، کاملاً بستگی به هدف و نورپردازی مورد انتظارتان دارد. به طورکلی این ابزار دارای بازدهی بالایی از نظر نوردهی است. این در حالی است که نسبت به سایر چراغ ها و محصولاتی که برای تأمین نور موجود است، توان مصرفی پایین تری دارند و در مصرف برق نیز صرفه جویی خواهد شد.
مهم ترین مزایای وال واشر به شرح زیر است:

  • وال واشر را می توانید به آسانی در مکان های مختلف نصب کنید.
  • نور خروجی (از لحاظ شدت نور) کیفیت بالایی دارد.
  • بدنه (از جنس آلیاژ آلومینیوم) وال واشر دارای کیفیت بالایی است.
  • وال واشر در شرایط جوی سخت، نور خورشید، اشعه ماورا بنفش، آب و گردوخاک مقاوم است.
  • طیف رنگ نورهای ایجاد شده متنوع است.
  • باعث کاهش هزینه های نورپردازی می شود.
  • امکان تنظیم زاویه تابش نور بر اساس نوع پروژه دارد.
  • طول وال واشرها قابلیت افزایش دارد.
  • امکان تغییر اندازه این قطعات و تولید سفارشی آن وجود دارد.

کاربردهای وال واشر

  • مناسب فضاهای باز و سرپوشیده
  • نمای بیرونی و داخلی ساختمان های مسکونی و تجاری
  • استفاده در مراکز تفریحی و رستوران ها
  • مناسب برای فروشگاه های بزرگ
  • بناهای تاریخی، موزه ها و گالری های هنری
  • استفاده در فضاهایی مثل برج ها، تونل ها، زیر گذرها و ستون ها
  • قابل استفاده در صنعت تبلیغات به منظور تزیینات غرفه های نمایشگاهی و ویترین های تبلیغاتی
  • قابل استفاده در کشاورزی و پرورش گیاهان
  • نورپردازی آکواریوم آب شیرین و آب شور
  • جشن ها و مراسم ها

وال واشر

تفاوت های وال واشر و پروژکتور

  • تفاوت ظاهری:یکی از تفاوت های بین پروژکتورها و وال واشرها، ظاهرشان است. طول وال واشرها از چند سانتی متر شروع می شود و تا چند متر نیز می تواند باشد. وال واشر را به صورت دیواری و پایه دار بر روی زمین نصب می شود. پروژکتورها معمولاً به شکل مربع، مستطیل یا دایره تولید می شوند.
  • محدوده روشنایی:هنگامی که از محدوده روشنایی صحبت می شود منظورمان این است که شما می توانید با استفاده از یک منبع روشنایی چه مساحتی را روشن کنید. هرچند مساحت این فضا، باتوجه به توان لامپ تعیین می شود؛ اما شکل چراغ هم بر روی آن تأثیرگذار است. برای مثال وال واشر ال ای دی دارای ساختار خطی است؛ به همین دلیل می تواند نور خود را در امتداد یک خط منتشر کند. این در حالی است که خرید پروژکتور بیشتر به افرادی توصیه می شود که به دنبال یک منبع نور متمرکز هستند و می خواهند جلوه نور مخروطی را در فضا به وجود آورند. به این نکته توجه کنید که در هر دو مورد، هرچه فاصله از منبع نور بیشتر شود؛ محدوده روشنایی گسترده تر و شدت آن کمتر می شود.
  • ایجاد افکت های نوری:از دیگر تفاوت های وال واشر و پروژکتور توانایی آن ها در ایجاد افکت های نوری است. به طور معمول انواع پروژکتور، نور ثابتی دارند و نمی توان از طریق کنترلرها از آن ها برای رقص نور یا ایجاد جلوه های نوری استفاده کرد. بااین حال وال واشرها را می توان به صورت تک رنگ و RGB سفارش داد.
  • محل استفاده:دیگر تفاوت وال واشر ال ای دی و پروژکتور ال ای دی در محل استفاده آن ها است. به دلیل تفاوت در طراحی، موارد استفاده آن ها هم متفاوت خواهد بود. وال واشرها بیشتر جنبه دکوری و هشداردهنده دارند و برای پروژه های روشنایی شهری، نرده های محافظ پل و سایر مکان ها، نمای ساختمان و دیوارها به کار می روند. درحالی که پروژکتورها به دلیل محدوده نور متمرکز و نسبتاً گسترده خود، بیشتر برای روشنایی بخشیدن به یک محیط استفاده می شوند. به همین دلیل در بیشتر ساختمان های شاخص، چمن ها و علائم تبلیغاتی، از پروژکتورها استفاده می شود.
  • طول عمر: به دلیل شباهت در فناوری این دو وسیله هیچ تفاوتی در این ویژگی ندارند. 

وال واشر بخریم یا پروژکتور؟

به طورکلی انواع پروژکتورها و وال واشر شباهت زیادی به هم دارند؛ اما تفاوت های جزئی میان آن ها می تواند باعث تفاوت در برخی از ویژگی ها مانند محدوده روشنایی و محل کاربرد محصول بشود. به همین دلیل شناخت تفاوت وال واشر و پروژکتور می تواند به شما کمک کند که هر یک را در محل خاص خود به کار بگیرید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XYJY38B8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه