جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

فیش حقوقی

فیش حقوقی در پایان ماه بیانگر آن است که کارمندان یا کارگران چقدر دریافتی خواهند داشت و چه مبالغی بابت مالیات، بیمه و... از حقوق افراد کم شده است. در فیش های حقوقی، اصطلاحات خاصی وجود دارد که بسیاری از افراد معنا آن ها را نمی دانند و یکی از سوالات بسیار مهمی که افراد مطرح می کنند، این است که از چه طریقی باید برای دریافت فیش حقوقی خود اقدام کنند؟ از این رو ما در این مقاله تصمیم گرفتیم، در رابطه با فیش حقوقی صحبت کنیم تا شما اطلاعات جامع و کاملی کسب کنید.

فیش حقوقی چیست؟

اگر بخواهیم شما را با فیش حقوقی آشنا و در مورد مفهوم آن صحبت کنیم، باید گفت که فیش حقوقی یک سند کتبی است که از سوی واحد حسابداری و یا منابع انسانی یک مجموعه به کارمندان یا کارگران ارائه می شود. در این سند، اطلاعات کاملی درباره پرداختی های یک ماهه و کسورات ماهیانه نیز می باشد که افراد می توانند مقدار پرداختی و مقدار کسر از حقوق خود را در هر ماه بررسی کنند.

هر مجموعه فیش حقوقی مختص به خود را دارد و دارای جزئیات مختلفی است و روش دریافت هر مجموعه متفاوت می باشد. به عنوان مثال، به منظور دریافت فیش حقوقی بازنشستگان نیروهای مسلح با کد ملی نیاز است تا از طریق سایت تامین اجتماعی نیروهای مسلح به آدرس esata.ir، وارد بخش برگ حقوقی بازنشستگان شده و سپس از طریق وارد کردن کد ملی، اطلاعات فیش حقوقی خود را به صورت کامل دریافت کنید.

فیش حقوقی شامل چه مواردی است؟

فیش حقوقی بازنشستگان

در فیش حقوقی اطلاعات مختلفی درج می شود که برخی از این فیلدها مربوط به دریافتی های شما بوده و بخشی دیگر کسورات حقوق است. از آنجایی که فیلدهای مختلفی وجود دارد و امکان دارد برای شما شفاف نباشد، در ادامه اطلاعات موجود در هر فیش حقوقی را بیان می کنیم:

1.      حقوق

حقوق، مبلغ نقدی است که به شکل سالیانه تعیین می شود و این میزان بر اساس سابقه کاری، تخصص فرد، سختی کار و... مشخص می شود که در اکثر مشاغل، شاهد حقوق پایه ای برای افراد هستیم.

2.      کمک هزینه مسکن

کمک هزینه مسکن مبلغی است که هر ساله از سوی شورای عالی کار تعیین می شود و این مبلغ در تمامی مشاغل به یک میزان است.

3.      کمک هزینه خوار و بار

این کمک هزینه با نام بن کارمندی شناخته شده و مبلغی است که سالانه مقدار آن مشخص می شود. در مشاغل خدماتی معمولا شاهد ارائه یک بن کارت هستیم اما اگر جز مشاغل غیر خدماتی هستید، این مبلغ به شکل نقدی به حقوق شما اضافه خواهد شد.

4.      حق اولاد

افراد متاهلی که فرزند دارند، مبلغی را به عنوان حق اولاد دریافت می کنند. نکته مهمی که باید بدانید، این است که حق اولاد به تعداد فرزندان بوده و مبلغ معینی به حقوق افراد اضافه می شود.

5.      حق آئله مندی

افراد متاهل در کنار حق اولاد، مبلغی را به عنوان حق آئله مندی دریافت می کنند و مقدار این مبلغ هر ساله در قانون مشخص می شود.

6.      سنوات

سنوات یکی از مبالغی است که هر ساله با توجه به افرادی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، اضافه می شود. این مبلغ دو به شکل ماهیانه یا یک ماه در سال به صورت کامل پرداخت می  گردد. در صورتی که در فیش حقوقی شما سنوات به صورت ماهانه پرداخت شود، ستون جداگانه برای آن در نظر گرفته می شود.

7.      اضافه کاری

اضافه کاری در واقع نشان دهنده ساعاتی است که در آن فرد بیش از ساعات مجاز کاری، فعالیت کرده است. به طور معمول، مبلغی که برای هر ساعت اضافه کاری مشخص می شود، دو برابر یک ساعت کار معمولی است.

8.      بیمه

یکی از کسوراتی که در فیش حقوقی وجود دارد و جز مهم ترین کسری حقوق به حساب می آید، بیمه است. کارفرمایان باید کارمندان خود را بیمه کنند و به همین دلیل هر ماهه مبلغ معینی به منظور بیمه از سوی کارفرما پرداخت شود و بخش دیگری نیز از حقوق کارمندان کسر گردد.

9.      بیمه تکمیلی

بعضی از مجموعه ها در کنار بیمه تامین اجتماعی، کارمندان و یا کارگران خود را بیمه تکمیلی نیز می کنند. این بیمه مواردی را در بر می گیرد که از سوی بیمه تامین اجتماعی پوشش داده نمی شود. بخشی از بیمه تکمیلی از سوی کارفرما و مابقی آن از سوی کارمندان پرداخت می شود.

10.  مالیات

مالیات بر حقوق

مالیات جز کسوراتی است که در برخی از مشاغل وجود دارد. بر اساس قانون، افرادی که حقوقی کمتر یا برابر با حداقل حقوق وزارت کار دریافت می کنند، مشمول مالیات بر حقوق نمی شوند. اما افرادی که حقوق بیشتری از حداقل وزارت کار دریافت می کنند، باید به صورت ماهیانه مالیات بر حقوق پرداخت کنند.

11.  وام

در صورتی که از محل کار خود وام دریافت کنید، اقساط وام دریافتی به صورت ماهیانه از حقوق شما کسر می شود.

12.  کمبود ساعات کاری

همه کارمندان نیاز است تا مقدار معینی در ماه کار کنند و اگر کمتر از این مقدار در محل کار خود حاضر شوند، کسری کمبود ساعات کاری دریافت می کنند و به ازاء هر ساعت عدم کار، مبلغی از حقوق فرد کسر می شود. البته، باید به این نکته توجه داشته باشید که کارمندان می توانند در طول یک ماه، 2.5 روز غیبت کنند و این میزان از حقوق فرد کم نخواهد شد.

فیش حقوقی از طریق سایت تأمین اجتماعی

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان از طریق کد ملی

در صورتی که جزو بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هستید، نیاز است تا برای دریافت فیش حقوقی خود از طریق سامانه تامین اجتماعی اقدام کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که امکان دریافت فیش حقوقی بازنشستگان از طریق کد ملی وجود دارد و شما می توانید از طریق سامانه مربوطه، به صورت غیر حضوری فیش حقوقی خود را دریافت کنید.

اگر قصد دارید فیش حقوقی خود را از سایت تامین اجتماعی دریافت کنید، برای انجام این کار باید به سامانه tamin.ir مراجعه کنید. پس از ورود به سامانه نیاز است، گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب کنید. البته، شما می توانید به صورت مستقیم، با ورود به آدرس eservices.tamin.ir، به این بخش دسترسی پیدا کنید.

سپس، باید در این صفحه نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و در صورتی که اطلاعات شما به درستی وارد شود، به صفحه مربوطه انتقال پیدا می کنید. بعد از انجام این مرحله، از بخش فیش حقوقی، به فیش های حقوقی هر ماه خود دسترسی پیدا کرده و آن ها را به صورت کامل و با جزئیات مشاهده کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KrJjqFCj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
خدامرادزنگنه :
4 ماه پیش
با سلام و خدا قوت ضمن ارادت خاص الان شماها مشاهده کنید بعد از سالها کش و قوس الان مسؤلان حق و حقوق همسان سازی ویا متناسب سازی و یا هماهنگ حقوق ک سال 72ب کارکنان دولت می بایست داده بشه متاسفانه بسال جدید1403 موکول شده ک از نظر شرعی عاطفی قانونی خلاف بوده و انتظارش تا یکی.آیا وجدانهای بیداری وجود دارند؟؟؟؟؟
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه