یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بهترین روش های مطالعه زیست کنکور

شناخت بهترین روش های مطالعه زیست کنکور می تواند به دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور تجربی و قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی را دارند، در رسیدن به اهدافشان یاری رساند. آنچه در برنامه ریزی مطالعاتی در درس زیست شناسی بسیار حایز اهمیت است، توجه به اصل یادگیری پیوسته است. در ادامه این مقاله، به بررسی بهترین روش های مطالعه برای زیست کنکور می پردازیم.

 

بررسی تکنیک ها و روش های موثر در مطالعه زیست کنکور

زیست شناسی با ضریب 12 مهم ترین درس در کنکور رشته تجربی است. تعداد سوالات این درس در کنکور 50 تست و مدت زمان جوابگویی به این سوالات 36 دقیقه است.

برای اینکه توانید به سوالات زیست در مدت زمان تعیین شده با سرعت و دقت کافی پاسخ دهید، باید بر تمام مباحث زیست دهم، زیست یازدهم و زیست دوازدهم به خوبی مسلط باشید و مهارت تست زنی بالایی هم داشته باشید.

کسب این مهارت و تسلط بر مباحث سه سال دبیرستان نیازمند صرف زمان کافی برای خواندن منابع آموزشی و کمک آموزشی مناسب و به کارگیری تکنیک های موثر در مطالعه درس مفهومی مانند زیست است.

 

انتخاب منابع آموزشی و کمک آموزشی جامع برای زیست کنکور

استفاده از کتاب های درسی سه سال دبیرستان زیست که توسط وزارت آموزش و پرورش منتشر می شود، می تواند به عنوان پایه اصلی برای مطالعه مورد استفاده قرار بگیرند. این کتاب ها شامل مباحث اصلی و نکات کلیدی پایه هستند و مطالعه تمام مباحث موجود در این کتاب ها، می تواند پایه های علمی شما را برای مطالعه آزمونی و تستی زیست آماده کند.

نکته مهمی که در مطالعه زیست شناسی باید در نظر داشته باشید این است که تعداد قابل توجهی از سوالات کنکور در این درس به صورت ترکیبی طرح می شود. یعنی برای اینکه بتوانید به این دسته سوالات به درستی پاسخ دهید باید بر مباحث سه سال دبیرستان به طور کامل اشراف و تسلط داشته باشید.

برای این منظور لازم است از منابعی استفاده کنید که از تدریس زیست دهم آغاز کرده باشد، صفر تا صد نکات آن را گفته باشد و تمام شکل ها را تفسیر کرده باشد.

بعد از آن با همین شیوه تدریس زیست یازدهم و دوازدهم را نیز پیش برده باشد و در اصل پیوستگی و ترتیب موضوعی سرفصل های زیست سه سال دبیرستان را به طور کامل رعایت کرده باشد.

 

به شکل ها و جدول های کتاب های درسی دقت کنید

 نکته بسیار مهم دیگری که در مطالعه زیست کنکور باید به آن توجه داشته باشید، شکل ها و جدول های کتاب های درسی است. بخش قال توجهی از سوالات کنکور بر اساس شکل های مهم موجود در کتاب های درسی طرح می شوند.

تصاویر موجود در کتاب های درسی زیست همواره مورد توجه طراحان سوالات کنکور سراسری بوده اند

همچنین تهیه نمودارها و تصاویر در مورد مفاهیم و مباحث زیست کنکور می تواند بسیار مفید باشد. به ویژه برای مفاهیم مربوط به دستگاه تنفسی، عصبی و گوش و حس شنوایی، استفاده از تصاویر و نمودارها می تواند بهترین راه برای یادگیری و درک اصولی نکات کنکوری در این مباحث باشد.

یک اقدام هوشمندانه دیگری که می توانید انجام دهید این است که نکات مهم هر مبحث یا گفتار را به صورت جدول های مقایسه ای خلاصه نویسی کنید و زمان مرور مطالب در روزهای نزدیک به کنکور از این جدول ها بیشترین و بهترین استفاده را داشته باشید.

 

حل تست های زیست شناسی در کنکورهای گذشته

یکی از کارآمدترین تکنیک ها در بهترین روش مطالعه زیست کنکور، تست خوانی و تست زنی است. بهتر است ه این واقعیت آگاه باشید که بیشترین و مهم ترین نکات کنکوری درس زیست شناسی در سوالات کنکورهای گذشته نهفته است. تست خوانی بعد از اتمام هر مبحث یا گفتار و استخراج این نکات از تست ها، ضمن تثبیت آن مبحث، باعث درک کامل نکات کنکوری آن می شود.

همچنین حل تست های گذشته زیست در کنکور تجربی می تواند به شما کمک کند تا با ساختار سوالات، نحوه طرح پرسش های چهارگزینه از مباحث مختلف و روش های پاسخ دادن در آزمون آشنا شوید. از سوی دیگر حل تست های گذشته موجب بهبود سرعت و دقت شما در پاسخ گویی به سوالات آزمون شود.

لازم به تاکید است که شما هر چقدر وقت صرف کنید و منابع مختلف را بخوانید و نکات گوناگون را یاموزید، تا زمانی که مرحله تست خوانی و تست زنی را نگذرانید، به تسلط و مهارت آزمونی در زیست دست نخواهید یافت.

 

تمرین کردن و مرور متناوب

زیست شناسی درسی نیست که بتوانید با مطالعه در یک بازه زمانی کوتاه و به صورت فشرده در آن به تسلط برسید. باید در طول سال در برنامه روزانه خود حتما ساعتی را به مطالعه زیست شناسی اختصاص دهید. مطالعه شما در این درس باید مستمر و پیوسته باشد.

مرور متناوب و همچنین تمرین و حل کردن سوالات مهم است. مرور متناوب مفاهیم و تکته ها، و حل مداوم سوالات و تست ها در بازه های زمانی معین می تواند به بهتری ذهنی کمک کند و از فراموشی مطالب جلوگیری کند.

برای اینکه مطالعه خود را از یکنواختی خارج کنید، می توانید با دوستان و همکلاسی ها خود گروه های مطالعه تشکیل دهید و مثلا آخر هفته ها را روز مرور و اشتراک تجربیات خود در این گروه تعیین کنید.

حضور در این گروه می تواند به شما کمک کند تا مفاهیم را بهتر بفهمید و از تجربیات همدیگر استفاده کنید.

 

نتیجه گیری بهترین روش های مطالعه زیست کنکور

مطالعه زیست را بری خود متنوع و جذاب کنید. از منابع کمکی حتما در فرآیند یادگیری خود استفاده کنید و سعی کنید نکات مهم را به صورت تصویری یا نموداری در خاطر بسپارید.

در نهایت، یادآوری می کنیم که همیشه به میزان وقت و تلاشی که در مطالعه زیست کنکور صرف می کنید، توجه کنید. با رعایت آرامش روانی و استفاده از روش های مناسب، می توانید بهترین نتیجه را در آزمون زیست کنکور بدست آورید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PDyEmZTE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه