شنبه, 21 اسفند 1395 - 09:40

امروز مسئله آلودگی هوا که به یک بحران در جامعه تبدیل شده است، یکی از دغدغه های برندها نیز محسوب می شود. برند شون نخستین کرم گیاهی محافظ در برابر آلودگی را به تازگی وارد بازار کرده و به نظر می رسد این گونه محصولات برای بازار ایران، محصولات جذابی است و معرفی به موقع و قرار داشتن آن در صنعتی جذاب از دیگر مزیت های این محصول باشد.

برای ارزیابی این محصول جدید با احسان قاسمی، دانشجوی دکترا و مدرس دانشگاه و مولف برتر در حوزه کسب وکار و مشاور و مدیر پروژه در حوزه های فروش و بازاریابی و در ادامه با دکتر افروزه نجم الهدی، معاونت مارکتینگ گروه صنعتی آریان کیمیا تک گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

استراتژی گوشه بازار

احسان قاسمی درمورد ارزیابی خود از این محصول جدید و جایگاهش در بازار به «فرصت امروز» می گوید: به طور کلی محصولات آرایشی بهداشتی در کشورمان از جذابیت بالایی برخوردارند چرا که ارزیابی رسمی از سرانه مصرف این گونه محصولات نشان می دهد که ایران بازار بسیار جذابی برای چنین محصولاتی دارد. به ویژه که این نوع محصولات عناوینی چون بهداشتی و مفید بودن برای سلامتی را نیز یدک بکشند.

از سوی دیگر با توجه به آلوده شدن هوا به ویژه در کلانشهر ها این محصول می تواند از این رویداد به نحو احسن برای خود بهره ببرد، به ویژه در شهرهایی آلوده و پر گرد و غبار مانند تهران، کرج، اهواز، آبادان و سایر شهرهای استان تهران و خوزستان. جایگاه محصول در بازار به دلیل در مرحله معرفی و رشد بودن آن و استراتژی رسوخ به بازار در مراحل اولیه مبتنی بر استراتژی گوشه بازار است که صرفا جهت معرفی و رسوخ وارد بازار می شود.

زمینه سازی برای فروش

او در مورد جامعه هدف و مزیت رقابتی این محصول ادامه می دهد: تمام سنین به ویژه نوجوان، جوان، بزرگسال، میانسال و حتی سالمندان می توانند جزو اهداف این گروه باشند، به ویژه جامعه هدفی که به بهداشت و سلامت خود اهمیت می دهند؛ چه جوانان به دلیل اقتضای سنی خود چه بزرگسالان به دلیل حفظ جوانی خود، البته جامعه هدف این محصول بیشتر شامل شهرنشین ها می شود.

مزیت رقابتی این محصول را می توان معرفی به موقع آن و قرار داشتن در صنعتی جذاب در بازار ایران دانست. در ضمن یدک کشیدن عنوان بهداشتی و سلامت از جمله مزیت هایی است که می تواند این محصول را از سایر محصولات مشابه متمایز کند و عنوان ضدآلودگی نیز می تواند با توجه به شرایط امروز جامعه برای مخاطب این محصول جذاب باشد.

البته این شرکت می تواند با قیمت گذاری مناسب، ارائه خدمات با تحویل درب منزل و ارائه محصولات باکیفیت و خدمات قبل، حین و پس از فروش محصول برای خود مزیت های رقابتی متعددی ایجاد کند. در رابطه با مقوله نیاز نیز باید به بحران آلودگی هوا و زمینه سازی آن برای فروش چنین محصولاتی نیز اشاره شود که می تواند شانس فروش را افزایش دهد.

ایجاد یک فروشگاه فیزیکی

او در خصوص کانال های ترویج می افزاید: استفاده از کانال های فروش حضوری و مجازی بسیار برای این محصول توصیه می شود. ایجاد یک فروشگاه فیزیکی و در کنار آن ایجاد یک شبکه اجتماعی مجازی فروش و توجه این برند به فروش مجازی قابل توجه و تحسین برانگیز است. در ضمن این برند از تبلیغات گران قیمت تلویزیونی نیز استفاده کرده که به طور مشخص حجم زیادی از مشتریان را به سوی این برند سوق می دهد اما استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است البته در کنار آن توصیه می شود این شرکت بر معماری و طراحی برند مجازی خود بیشتر متمرکز شود.

قیمت گذاری مبتنی بر رقابت

قاسمی ارزیابی خود از استراتژی قیمت گذاری این محصول را این گونه بیان می کند که انتخاب قیمت پایین برای این محصول نشان دهنده به کارگیری استراتژی رسوخ در بازار یا قیمت کم است که می تواند برای این محصول مفید باشد.

البته باید توجه داشت که استراتژی قیمت گذاری یکی از مهم ترین فاکتورها در تصمیم گیری مشتری برای خرید محصول به شمار می رود اما نه اینکه تنها فاکتور تعیین کننده باشد. همان طور که در سوالات پیشین پاسخ داده شد قیمت در کنار عوامل رقابتی مانند کیفیت تحویل و بسته بندی از عوامل رقابتی مهم شمرده می شود و مهم ترین که نه بلکه صرفا یکی از با اهمیت ها به شمار می رود.

رقابتی که بازار امروز شاهد آن است و به لطف اینترنت به شدت تنگاتنگ تر از پیش شده است، برای بسیاری در کاهش قیمت ها خلاصه می شود که متاسفانه بزرگ ترین اشتباه ممکن است، چرا که قیمت پایین با کیفیت پایین خود هزینه های متعددی را برای مشتری به بار می آورد. همیشه مهم ترین نکته در قیمت گذاری، رقابتی بودن قیمت هاست یعنی بررسی قیمت های رقبا و بعد انتخاب قیمتی که نه خیلی بالا باشد و نه خیلی پایین.

قیمت بالا ممکن است  خارج از بودجه و استطاعت مشتری باشد اما قیمت پایین نیز موجب می شود که مشتری دید منفی نسبت به محصول داشته باشد و آن را بی ارزش یا حتی گاهی تقلبی قلمداد کند، پس قیمت باید مناسب باشد نه بالا یا پایین. استفاده از قیمت گذاری مبتنی بر رقابت می تواند یک راه پیشنهادی باشد به طوری که قیمت های محصولات مشابه استخراج شود و بنابر تحقیقات بازار یک قیمت مناسب نزدیک به رقبا انتخاب شود.

دیگر روش برای این استراتژی استخراج دیدگاه مشتری نسبت به این محصول است به طوری که استخراج شود مشتری چه میزان حاضر است برای این محصول پول بدهد (برای مثال با استفاده از ابزارهایی چون پرسشنامه و مصاحبه با مشتریان این ارزش استخراج می شود.) روش دیگر استفاده از روش قیمت گذاری پرمایه و گران است که برای محصولات لاکچری و لوکس استفاده می شود.

با توجه به نو بودن محصول این روش می تواند یک شمشیر دو لبه باشد چون ممکن است مشتری آن را به دلیل عدم شناخت پس زده یا از آن استقبال کند و سود کلانی نصیب شرکت کند، اما انتخاب این روش ها و سایر روش های قیمت گذاری باید مبتنی بر تحقیقات درست و اصولی بازاریابی باشد.

این کارشناس در انتها در خصوص ارزیابی خود از استقبال مخاطبان ادامه می دهد: با توجه به موارد زیر احتمال استقبال از این محصول بالاست: گسترش روز افزون آلودگی هوا و وجود تقاضا برای این محصول، نو و بدیع بودن محصول که خود می تواند جذاب باشد، البته همین نو و بدیع بودن می تواند یک خطر هم محسوب شود، استقبال جامعه ایرانی از محصولات آرایشی بهداشتی و بالا بودن سرانه مصرف آن در ایران که از این نظر ما دارای رکورد در دنیا هستیم.

استفاده از ابزارهایی چون دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی که می تواند در فروش محصول موثر باشد و امروزه بسیاری از برند ها از این روش ها برای فروش بهره می برند و پیرو آن امکان دستیابی به یک شبکه گسترده مشتریان در فضای مجازی،از عوامل موثر است.

محصولی برای دوستداران طبیعت

در ادامه دکتر افروزه نجم الهدی، معاونت مارکتینگ گروه صنعتی آریان کیمیا تک در مورد جزییات این محصول به «فرصت امروز» می گوید: شون در زبان آلمانی به معنای زیبایی است.  زیبایی طبیعی و ماندگار،زیبایی برخاسته از طبیعت. براساس این ایده، محصولات گیاهی شون با بهره ­گیری از عصاره گیاهان و میوه ­ها و خواص مرتبط با آنان خلق شده ­اند. این محصولات به صورت محصولی مشترک از کشور ایران و آلمان، با همکاری یکی از معتبر ترین شرکت های آلمانی در این حوزه و شرکت آریان کیمیا تک ایران در کشورمان به بازار عرضه می­ شود.

محصولات گیاهی شون با تکیه بر موثرترین عصاره گیاهان و میوه ها منطبق با خواسته تمام کسانی است که دوستدار طبیعت و محصولات طبیعی هستند و هم  اکنون به صورت فرآورده  های گوناگون مراقبت از مو، پوست، بدن و محافظ در برابر آفتاب به مصرف کنندگان عرضه می­ شوند. کرم گیاهی آنتی پولوشن، جدید ترین محصول این برند است.

محصول تخصصی ضد آلودگی

او در مورد ارزیابی خود از این محصول جدید و جایگاهش در بازار ادامه می دهد: نخستین کرم گیاهی ضدآلودگی هوا با هدف محافظت از پوست مصرف کنندگان در برابر آلودگی و ذرات گرد و غبار ایجاد شده است.

با توجه به اینکه این کرم گیاهی تنها محصول تخصصی ضدآلودگی در بین رقیبان خود است، انتظار می رود با افزایش آگاهی مردم در خصوص اثرات مخرب آلودگی هوا و گرد و غبار روی پوست و آشنایی با ویژگی های این محصول بتوان جایگاه خوبی را برای این کرم در بازار ایران متصور شد.

تمام گروه های سنی بالای 7 سال

دکتر نجم ­الهدی در پاسخ به این سوال که جامعه هدف این محصول جدید می افزاید: جامعه هدف این محصول تمام افرادی هستند که به نحوی در مواجهه با آلودگی قرار دارند. در حال حاضر طیف وسیعی از افراد جامعه در شهرها و نقاط آلوده زندگی و فعالیت می کنند.

این آلودگی، شامل آلودگی­ های ناشی از ماشین آلات و کارخانجات، شوینده­ ها و مواد شیمیایی، دود سیگار، رادیکال های آزاد و ذرات گرد و غبار می شود. جنسیت در استفاده از این محصول اهمیتی ندارد و تمامی افراد گروه های سنی بالای هفت سال را می توان مخاطب این کرم نام برد.

وی همچنین در مورد مزیت رقابتی آن ادامه می دهد: این کرم گیاهی با داشتن ترکیبی از روغن گیاه مورینگا، بابونه طلایی و ترکیباتی با منشا دریایی، یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد می­ کند که با اثرات منفی آلودگی ­های هوا و ذرات ریز معلق در هوا و همچنین رادیکال­ های آزاد ناشی از اشعه خورشید روی پوست مقابله می کند.

این محصول نخستین کرم تخصصی مراقبت از پوست در برابر آلودگی­ های محیطی است که با کیفیتی بی ­نظیر ولی با قیمتی بسیار پایین­ تر از مشابه های وارداتی خود، در سراسر کشور قابل دسترس است که باعث شده تمامی اقشار جامعه قادر به خرید آن بوده و از سودمندی های آن بهره ببرند.

ساخت کلیپ در شبکه های اجتماعی

معاونـــت مــارکتینگ آریان کیمیا تک در انتها ارزیابی خود را در مورد کانال های ترویج و استراتژی قیمت گذاری این گونه ادامه می دهد که جهت معرفی این محصول تبلیغات گسترده ای در صدا و سیما انجام شده است. انجام فعالیت ها و ساخت کلیپ های معرفی محصول در شبکه های اجتماعی (همچون دیرین دیرین) از جمله فعالیت های انجام شده در این خصوص است. نکته مهم اینجاست که کرم گیاهی آنتی پولوشن، باوجود کیفیت بالا و فرمولاسیون موثر، به گونه ای قیمت گذاری شده که قادر است با قیمت بسیار پایین تر خود نسبت به رقبای خارجی، در دسترس طیف گسترده تری از افراد در سطوح درآمدی مختلف باشد.  

یدک کشیدن عنوان بهداشتی و سلامت از جمله مزیت هایی است که می تواند این محصول را از سایر محصولات مشابه متمایز کند و عنوان ضدآلودگی نیز می تواند با توجه به شرایط امروز جامعه برای مخاطب این محصول جذاب باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی