دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

همواره اتاق‌های بازرگانی از اهمیت فراوانی در کشورهای مختلف برخوردار بوده‌اند و این نکته کاملا مشهود است که هر چه کشوری گام‌های بیشتری به سوی پیشرفت و توسعه برداشته باشد، این اهمیت در رویه عملی کشورها بیشتر مشهود است. بدیهی است منظور از «اهمیت» توجه واقعی و عملی به این امر و وضع قوانین درست برای آن است، نه صرفا حمایت‌هایی در قالب شعار. به این منظور بر آن شدم تا بررسی تطبیقی‌ای میان اتاق‌های بازرگانی ایران، آلمان، ژاپن و کره جنوبی داشته باشم. زیرا بررسی رویه آنها در موارد بی‌شماری می‌تواند راه‌گشا باشد. در مقاله پیشین اتاق بازرگانی ژاپن مورد بررسی قرار گرفت و در مقاله پیش‌رو به بررسی اتاق بازرگانی آلمان و مقایسه آن با اتاق بازرگانی ایران پرداختم.

 

آلمان سومین کشور صادر‌کننده جهان است و صادرات این کشور در مقایسه با واردات آن افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین آلمان دومین کشور از نظر حجم تجارت در دنیا است. یک‌سوم خاک آلمان را جاده‌ها تشکیل داده‌اند و همین نکته به روشنی نشانگر رونق تجارت در این کشور است. اتاق بازرگانی آلمان از فعال‌ترین اتاق‌های بازرگانی سرتاسر دنیا محسوب می‌شود و دارای 81 اتاق و بیش از شش میلیون عضو است که متاسفانه این رقم در ایران بسیار ناچیز است، ایران دارای 30 اتاق و تنها 40 هزار عضو است.

در آلمان عضویت در اتاق بازرگانی برای همه شرکت‌ها و فعالان اقتصادی اجباری است و از این اجبار تنها کارگاه‌های صنایع‌دستی و کشاورزی استثنا شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی اتاق بازرگانی آلمان قدرت چانه زنی بسیار بالا و توانایی غیر‌قابل وصف آن در حمایت از تمامی صنایع و تجارت کشورش است، به حدی که در این زمینه حتی به دولت هم مشاوره می‌دهد و دائم در تلاش است با رونق تجارت سطح رقابت‌پذیری را افزایش دهد.

اتاق بازرگانی آلمان برای همکاری با کشورهای دیگر و گسترش صادرات 120 اتاق مشترک با کشورهای دیگر دارد، اما ایران کمتر از 20 اتاق مشترک با جهان دارد. در آلمان ثبت کشورها و موسسات تجاری از طریق اتاق‌های بازرگانی انجام می‌پذیرد و حق عضویت آنها با توجه به اندازه و حجم فعالیت‌شان متغیر است و تمام هزینه‌ها از طریق مبلغ حق عضویت و دیگر عوائد حاصله از محل خدمات تامین می‌شود و اتاق هیچ‌گونه وابستگی اقتصادی به دولت ندارد و کاملا مستقل است.

رییس اتاق بازرگانی هر چهار سال یک بار و تنها برای یک دوره انتخاب می‌شود و انتخاب متوالی او تنها برای یک دوره چهار ساله دیگر امکان‌پذیر است، در صورتی‌که در ایران هیچ‌گونه محدودیتی برای طول دوره مدیریت وجود ندارد و این خودش یکی از بزرگ‌ترین عوامل تمرکز قدرت در اتاق محسوب می‌شود.

* عضو اتاق بازرگانی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SLfFicvV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه