چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

اصول طراحی داخلی محیط کار

9 سال پیش ( 1393/10/14 )
پدیدآورنده : کیمیا کاشانی  

همیشه رسیدن به این اطمینان که محل کار شما می‌تواند یک محیط سودمند باشد یا خیر امر آسانی‌ نیست. از طرح تا اجرا، ایده‌های متفاوتی برای رسیدن به محیط کاری مناسب وجود دارد. بعضی‌‌ها بر این باورند که تنها با خصوصی‌سازی فضای کاری و ایجاد اتاقک‌های مجزا برای هر‌شخص می‌توان مطمئن بود که در محیط کاری تمرکز لازم برای انجام امور وجود دارد درحالی‌که عده‌ای دیگر معتقدند وجود یک پلان باز بدون هیچ پارتیشن‌بندی فضا، می‌تواند باعث ایجاد خلاقیت در افراد شود. چندین اصل مهم و رایج دربین اکثر طرح‌های موفق محل کار وجود دارد که شما می‌توانید آنها را به‌سادگی‌ به‌کار ببرید و محل کار خود را به یک محیط پویا و راحت تبدیل کنید. 

۱. طرح‌های معقول

به خاطر داشته باشید که شما می‌خواهید یک محیط کاری آرام را برای پرسنل ایجاد کنید، پس اگر دچار حواس‌پرتی شوند میزان بهره‌وری پایین خواهد آمد، قرار دادن میزها در کنار آبدار‌خانه، سرویس بهداشتی و دستگاه فتوکپی پر‌سرو‌صدا که توسط تمام کارمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد نمی‌تواند انتخاب درستی‌ باشد. 

۲. طرح‌های جادار

مطمئن شوید طرح شما باعث نمی‌شود صندلی‌های کارکنان به‌صورت تنگاتنگ در کنار هم قرار گیرد. در واقع قرار دادن ردیفی‌ از میزها با فاصله کمتر از یک متر باعث می‌شود میزان شلوغی و حواس‌پرتی افزایش یابد، از طرفی‌ میزان بازدهی کاهش می‌یابد. پس اگر قرار است تعداد زیادی کارمند در یک محیط کاری باهم کار کنند بهتر است به فکر پارتیشن‌بندی میزها باشید، با این کار فضا‌ی خالی‌ بیشتری نیز خواهید داشت. 

۳. جریان

 طراحی مناسب برای یک محیط کاری باعث افزایش جریان در کار می‌شود، به کارمندان اجازه می‌دهد تا به‌راحتی‌ از یک بخش به بخش دیگر بروند و تعاملات آنها برای بهینه‌سازی کارها افزایش می‌یابد. به‌طور مثال شما نباید یک مسیر پیچ در پیچ و سفری از روی توده‌ای از جعبه‌ها و پوشه‌ها داشته باشید تا به محل مورد‌نظر برسید. یک جریان خوب یک تصویر مناسب از فضا می‌سازد و کارمندان این احساس را که در یک زندان یا فضای بسته کار می‌کنند نخواهند داشت. 

۴. نور طبیعی و هوای تازه

کمبود نور طبیعی و هوای تازه منجر به کسالت و فشار روحی‌ برای کارمندان خواهد شد و سطح بهره‌وری را کاهش می‌دهد. در‌واقع نور خورشید به تولید ویتامین D کمک می‌کند که تاثیر زیادی در حالت روحی‌ انسان دارد و حتی ساعت بدن را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود همیشه هوشیار باشند. باز کردن پنجر‌ها اکسیژن و سطح رطوبت را در هوا تعدیل می‌کند، در‌حالی‌که استفاده از سیستم تهویه در اتاق‌های بی‌هوا منجر به کاهش سطح اکسیژن و خستگی‌ می‌شود، به‌علاوه هوای خشک باعث ایجاد خشکی و خستگی‌ چشم‌ها می‌شود. اگر شما با کمبود پنجره‌ رو‌به‌رو هستید، از نصب قاب شیشه‌ای مات بالای بخش‌های پارتیشن‌بندی استفاده کنید. 

۵. رنگ

رنگ تاثیر ژرفی روی مغز انسان می‌گذارد، احساس کسالت و یکنواختی ناشی‌ از طرح‌های داخلی‌ محل کار می‌تواند خلاقیت و علاقه به شغل را کمرنگ کند. در‌حالی‌که جور کردن یک طراحی با رنگ خنثی به همراه تراوش تعدادی رنگ در آن در کنار استفاده از اثر هنری زیبا می‌تواند ذهن آدمی‌ را زنده نگاه دارد. 

۶. محیط آرام

 اگر شما در یک فضای باز مشغول به کار هستید، توجه داشته باشید که این فضا شامل محیطی آرام برای انجام کار باشد، چون محیط‌های کاری باز می‌تواند شلوغ باشد. ولی‌ ایجاد یک یا چند اتاق کاری که کارکنان قادر باشند در صورت نیاز به تمرکز در انجام بعضی‌ از امور به آن مراجعه کنند امری مهم است. 

۷. محیط‌های جلسات غیر‌رسمی‌

 قدم دیگر برای کاهش سروصدا و عدم تمرکز استفاده از فضاهایی است که بتوان جلسات از پیش تعیین نشده را در آن برگزار کرد. منظور ما یک محیط آرام همراه با صندلی‌های راحت و طراحی مناسب است که شامل ابزار و لوازم کافی‌ از جمله یک تخته سیاه برای انجام بحث، گرفتن نتیجه و رسیدن به ایده‌ها و فکرهای بکر می‌شود. 

۸. امکانات مناسب زمان استراحت

داشتن یک فضای آرام برای زمان استراحت که کاملا مجهز باشد می‌تواند بهره‌وری را به‌شدت افزایش دهد. یک فضای استراحت با‌کیفیت، جایی‌که ذهن بتواند استراحت کند، باعث می‌شود تا کارکنان پس از بازگشت به کار احساس آرامش را به جای افکار درهم و برهم تجربه کنند. 

۹. راحتی‌

 داشتن صندلی و مبلمان مطابق با استاندارد طبیعی بدن می‌تواند تاثیر زیادی در کار‌آمدی سیستم داشته باشد، عدم‌راحتی‌ در محیط کار یا روبه‌رو شدن با طراحی نامناسب صندلی‌ها و مبلمان محل کار می‌تواند مشکلاتی در پی‌ داشته باشد و حتی به غیبت ناشی‌ از درد در ناحیه ستون فقرات و کمردردهای مزمن منجرشود. همچنین فکر کردن راجع به درجه هوای محل کار ناشی‌ از سرما و گرمای بیش از حد در تابستان و زمستان باعث می‌شود تا کارکنان به اندازه کافی‌ متمرکز نباشند، یک حقیقت ساده این است که وقتی‌ کارکنان در آرامش باشند، می‌توان روی بازدهی بهتر سازمان امیدوار بود. 

۱۰. گیاهان

استفاده از گیاهان باعث افزایش توانایی بصری و ذهنی آدمی‌ می‌‌شود، این امر منجر به افزایش خلاقیت می‌شود، همچنین گیاهان می‌توانند سطح اکسیژن را افزایش داده و میزان گرد و غبار و ذرات معلق هوا را کاهش دهند، این امر باعث می‌شود تا سطح هوشیاری پرسنل افزایش یافته و انتقال بیماری‌های مسری در محیط کار کاهش یابد. 

* کارشناس طراحی داخلی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BCpdemAQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه