یکشنبه, ۳۰ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sun, 21 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

در دهه گذشته، شرکت‌ها به شکل فزاینده‌ای به ارزش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی پی برده‌اند و محققان چنین فرآیند‌هایی را به شکل وسیعی مطالعه کرده‌اند. با وجود این هنوز برخی نکته‌ها در مباحث کنونی دانش سازمانی مبهم است. ‹‹شرکت‌ها نه تنها یاد می‌گیرند، بلکه آنها فراموش نیز می‌کنند.» در حقیقت مدیریت دانش به دنبال خلق فرآیندهایی است که نه‌تنها به یادگیری و حفاظت از دانش مفید، بلکه برای عدم یادگیری و پرهیز از آنچه که مهم نیست هم به کار می‌آید.

فراموشی همانند یادگیری ساده نیست و ممکن است زیان‌آور یا سودمند باشد و در دو بعد هدفمند و غیر‌هدفمند قابل درک است. اما در هر حال به‌گونه چشمگیری هم در بعد مثبت و هم در بعد منفی بر رقابت‌پذیری یک شرکت موثر خواهد بود.

فراموشی سازمانی برعکس یادگیری سازمانی که به ذخیره دانش سازمانی می‌افزاید، موجب کاهش و از دست دادن دانش سازمانی می‌شود. از دیدگاه دی هلن و فیلیپس، فراموشی سازمانی عبارت است از: از دست دادن داوطلبانه یا غیر‌داوطلبانه دانش سازمانی. تعریف کامل‌تر فراموشی سازمانی از دیدگاه این دو نویسنده عبارت است از: از دست دادن داوطلبانه یا غیر‌داوطلبانه دانش سازمانی که می‌تواند به تغییر در قابلیت‌های سازمان منجر شود. فراموشی سازمانی پیامد مجموعه اقدامات درون سازمانی و برون‌سازمانی است که در آن یک سازمان بخشی از دانش موجود خود را از دست می‌دهد.

مدیریت فراموشی سازمانی به دو دلیل حائز اهمیت است:

1-‌ از دست دادن دانش به معنای از دست دادن توانایی‌ها و قابلیت‌هاست. زمانی که سازمانی دانشی را قبلا داشته و دوباره قصد دارد به آن دست یابد، به معنای اتلاف منابع و نوعی دوباره کاری است زیرا نه تنها زمان و پولی را که صرف این دانش و مهارت‌ها شده از دست می‌دهد بلکه هزینه فرصت را نیز به دنبال خواهد داشت.

2-‌ یادگیری سازمانی اغلب به فرآیند فراموشی هدفمند سازمانی وابسته است به این معنا که شرکت‌ها برای ایجاد تغییر اغلب به کسب توانایی جدید نیاز ندارند بلکه باید دانش قدیمی‌ را که آنها را در گذشته محدود کرده فراموش کنند.

دو بعد فراموشی سازمانی عبارتند از:

*‌فراموشی نا‌آگاهانه یا تصادفی

*‌فراموشی آگاهانه یا هدفمند

فراموشی سازمانی هدفمند

مجموعه اقداماتی که یک سازمان انجام می‌دهد تا فراموشی داده‌های غیر‌لازم را تسهیل کرده و از نابودی داده‌های مفید جلوگیری کند. این مجموعه اقدامات در سه حوزه صورت می‌گیرند که عبارتند از: - ‌برنامه‌ریزی، اجرا، ارزیابی

فراموشی تصادفی

موارد زیر به فراموشی تصادفی در سازمان‌ها منجر می‌شود:

*‌عدم به کارگیری دانش حاصل از یادگیری

*‌ناتوانی در کدگذاری و مستند‌سازی دانش

*‌نداشتن انگیزه لازم برای تسهیم دانش

سازمان‌ها برای بهبود جایگاه رقابتی خود، مجبور هستند برای نگه‌داشت دانش موجود و نیز یادگیری دانش‌های نوین مدیریت دانش را به کار گیرند. تلاش سازمان در زمینه مدیریت دانش به دو بخش قابل تفکیک است: نخست، سازمان باید به آنچنان توانمندی دست پیدا کند تا بتواند دانش نوین را بیاموزد که این بخش را یادگیری سازمانی گویند. دوم، سازمان باید بتواند در برخی از موقعیت‌ها، دانش سازمانی خود را آگاهانه کنار بگذارد و دانش جدیدی را جایگزین کند که این بخش نیز فراموشی سازمانی نامیده می‌شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/opgBiD9k
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
قیمت خودرو های پرفروش ایران خودرو و سایپا امروز یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴ فرصت امروز | ۵ فرصت کاربردی برای مدیران و کارآفرینان دیجیتال مارکتینگ چطور اجرا می شود؟ راهنمایی برای بازاریاب ها قیمت دلار و یورو بانکی / ۳۰ آذر ۱۴۰۴ قیمت خودرو امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۴ قیمت طلا و سکه امروز قبل از شروع معاملات ۳۰ آذر ۱۴۰۴ سلاح پنهان رهبران کسب وکار در عصر شلوغی اطلاعات شماره 2847 روزنامه فرصت امروز صفر تا صد طراحی خبرنامه برای برند تغییر استانداردهای سوخت آمریکا؛ آیا واقعاً به نفع خودروساز و مصرف کننده است؟ قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ دیجئو دارایی کلیدی شرق آفریقا را می فروشد؛ تمرکز بر ترازنامه و «خروج انتخابی»  «Nothing» با سرمایه گذاری مردمی ۸ میلیون دلار گرفت؛ رشد برند با جامعه، نه فقط VC بانک مرکزی روسیه نرخ را ۱۶٪ کرد؛ پیامش برای کسب وکارها: «پول هنوز گران است»  ترامپ مدیا با شرکت فیوژن ادغام می شود؛ وقتی «روایت» جای «تناسب کسب وکار» را می گیرد
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه