جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

ترس خارجی‌ ها ریخته است

8 سال پیش ( 1394/11/11 )
پدیدآورنده : سیدحسن سلیمی  

در شرایط تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران متاسفانه سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل احتیاط‌هایی که داشتند، برای سرمایه‌گذاری با ایران در حجم‌های بالا ورود نکردند. به این ترتیب در صورتی که امکانات ایران در حد جذب  20 تا40‌میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال بود اما آنچه رخ داد در حد 2 تا 3‌میلیارد دلار بود. در حال حاضر که قرارداد 1+5 به ثمر رسیده و تحریم‌ها لغو شده است یک بینش و یک راهکار برای خارجی‌ها به‌وجود آمده که می‌توانند به‌صورت قانونی وارد ایران شوند و سرمایه‌گذاری کنند و این دریچه برای آنها باز شده و علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری را بسیار افزایش داده است.

در گذشته اگر هم سرمایه‌گذاران خارجی به ایران می‌آمدند تنها برای کسب اطلاعات بوده اما از دو ماه قبل از عقد قرارداد مصالحه بزرگ 1+5 ورودشان مبنی بر سوالاتی در جهت اینکه سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها در ایران موثر است و قوانین چیست، بوده و در مورد پروژه‌هایی که خودشان علاقه‌مند بودند اطلاعات می‌گرفتند و این نشان‌دهنده این بود که پس از برجام ارتباط‌ها برقرار می‌شود و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران حضور پیدا می‌کنند که این اتفاق افتاد.

45745346247348457426247548694673476247

خوشبختانه سفر هیأت سیاسی و اقتصادی که اخیرا به ایتالیا و فرانسه رفتند و قراردادی که از طرف بخش‌های خصوصی و دولتی در حدود 50‌میلیارد دلار منعقد شد نشان می‌دهد اعتماد نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی و علاقه‌مندی خارجی‌ها فراهم شده است. این قرارداد اگرچه فعلا محدود به این دو کشور است اما مقدمه‌ای برای قراردادهای بعدی خواهد بود و نشان‌دهنده این است که دیگر مشکلات تحریم رفع شده و ترس‌ها و جریمه‌ها که برخی از بانک‌ها برای انجام تبادلات در زمان تحریم‌ها پرداخت می‌کردند از بین رفته است و خود بانک‌ها نیز حضور پیدا خواهند کرد.

هیچ اقتصادی نمی‌تواند بدون کمک‌ها و ارتباط‌های بانکی برقرار شود که در این خصوص مسئله سوییفت هم حل شده است و ایران دیگر هزینه‌های واسطه‌ای به افراد پرداخت نمی‌کند. در این شرایط می‌توانیم با هزینه‌های کمتری گشایش اعتبار و کالا وارد کنیم و از آنجا که کالا‌ها، مواد، قطعات و ماشین‌آلات هم جزو تحریم‌ها نیست، دیگر هزینه‌های هدر رفته نخواهیم داشت.

ایران یک رشد در حدود 8‌درصد پیش‌بینی کرده و می‌خواهیم برای حدود 5.5‌میلیون نفر اشتغال ایجاد کنیم با توجه به اینکه برای ایجاد هر شغل 20 تا 30‌هزار دلار مورد نیاز است و با ارقامی که داده شده چیزی حدود 200‌میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تا وضع موجود را که از نظر تعداد بیکاران در معرض خطر است سامان دهیم و نیروها را به کار بگیریم.

نکته بعدی اطمینانی است که بانک‌های خارجی و کشورهای خارجی مانند چین و تایلند به ما داده‌اند که ما می‌توانیم از محل ارزهای فاینانس و بازپرداخت 10ساله کمک بگیریم و به رشد اقتصادی برسیم. همه کشورهایی که توانستند رشد اقتصادی بالا پیدا کنند از طریق فاینانس توانستند انجام دهند که البته بسیاری از بانک‌ها با دادن فاینانس به این کشورها مانند چین، فرانسه و ایتالیا که اقدام به مذاکره کردند مواففق هستند. بنابراین در مجموع در سال 95 به رشد 3 تا 4‌درصد می‌رسیم و در سال 96 رشدی را که در برنامه پیش‌بینی شده و حدود 8‌درصد است با این اتفاقات حاصل خواهیم کرد.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری ایران

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5VnqlKCR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه