جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در این مجمع خبر داد، در همین حال یک عضو دیگر مجمع از تصویب برنامه اقتصاد مقاومتی ۱۸ دستگاه در شورای اقتصاد این مجمع خبر داد. در کارگاه اقتصاد مقاومتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که دیروز در دانشگاه علوم اقتصادی تهران برگزار شد، محسن رضایی، دبیر و علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنرانی کردند.

در این نشست آقامحمدی به محورهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت‌: تامین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله در کنار رویکرد انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، دورن‌زا و برون‌نگر با هدف گسترش اجتماعی مطرح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت نسبت به اقتصاد مقاومتی کار جدی را شروع کرده و در حال حاضر برای 18 دستگاه برنامه مشخصی ارائه شده که به تصویب شورای اقتصاد رسیده و به‌صورت یک مجموعه تدوین شده است.

وی افزود: 24 بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به 190 سیاست اجرایی تبدیل شده و 600 اقدام درآمده که نیاز به برنامه‌های عملیاتی دستگاه‌ها دارد. همچنین بودجه 94 کل کشور و برنامه ششم توسعه براساس اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: 70 درصد ارزش‌افزوده صنعت دست 400 شرکت است و نیز 50 درصد ظرفیت نیروگاهی کشور دست بخش خصوصی است. به گفته آقامحمدی ظرفیت بازار ایران به‌شدت قابل افزایش است و شرکت‌های سهام عدالت اگر به بورس بروند، ظرفیت زیادی ایجاد می‌کنند اما نمی‌دانم چرا در این زمینه تعلل می‌شود، همچنین افزایش سقف بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه یکی از برنامه‌های دولت است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست با اشاره به تصویب شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در مجمع، گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مدیریتی و اقتصاد نیاز به سهم مشترک دارد.

محسن رضایی اظهار داشت: چشم‌انداز 20ساله کشور مانند یک خانه است که ویژگی‌هایی دارد و اقتصاد مقاومتی می‌خواهد در رسیدن به ویژگی‌های این خانه تاثیرگذار باشد و آن را بررسی و عملی کند.

وی به الزامات اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این نوع اقتصاد نوعی گفتمان اقتصادی و مدیریتی است که ما را به چشم‌انداز می‌رساند. الزامات این نوع اقتصاد رکن‌های مختلف دارد که شامل اقتصاد کلان، توسعه و کارآفرینی است. به گفته رضایی در بخش رکن اقتصاد کلان، تولید ملی، رشد اقتصادی، فرهنگ جهادی و سیاست‌های اقتصادی دولت مدنظر بوده و در بعد توسعه، مباحث دانش‌بنیان، اصلاحات اقتصادی، اقتصاد مردمی و فرهنگ جهادی‌محور است و در بعد کارآفرینی، دولت اقتصادی، دانش‌بنیان، محیط کسب‌و‌کار و کارآفرینی ملاک قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و تهدیدات، شوک اقتصادی هستند، تصریح کرد: نباید صرفا به این مباحث بپردازیم که مقابله با شوک باشد بلکه اگر بخواهیم شوک‌ها کمترین اثر را داشته باشند، مبنا همان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با طرح این سوال که چقدر توانسته‌ایم براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان‌ها اختیارات را به آنها بدهیم، تصریح کرد: در این صورت بسیاری از منابع کشور هدر می‌رود. در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و مثل این است که ما در شرایط کنونی بحران آب آن را صادر می‌کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم، نمی‌توان در اتاق‌های سیاسی نشست و تصمیم گرفت، گفت: باید کارها براساس دانش باشد و به کارگیری دانش در تولید ملی دنیا زیاد است اما اکنون محصولات دانش‌بنیان نداریم. وی از تصویب شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص خبرداد و گفت: این سیاست‌ها و شاخص‌ها از سوی مجمع پایش و نظارت خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اداره کشور از ظرفیت همه افراد استفاده نمی‌شود، بیان داشت: صحنه رقابت در فوتبال کامل است اما در اداره کشور رقابت نیست و هر دولتی می‌آید افراد گذشته را بیرون می‌کند در حالی‌که باید تمام ظرفیت‌های داخل به کار گرفته شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Gc1Shd7z
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه