یکشنبه, 12 ارديبهشت 1395 - 03:50

آیا می‌دانستید محیط بازاریابی به دو قسمت تقسیم می‌شود؟ محیط کلان و محیط خرد. محیط کلان، محیط ملی بازار هدف است. به عبارتی بازار هدف هر کشوری را محیط کلان می‌گویند و مدیر باید با عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری آن محیط آشنا بوده و از آن عوامل اطلاعات داشته باشد. چرا که دوران کار کردن شرکت‌ها در بازارهای انحصاری به سر آمده است و دیگر مردم هر محصولی را که شرکت‌ها تولیدکنند، نمی‌خرند.

در نتیجه مدیران باید شناخت دقیقی از این عوامل در محیط کلان به‌دست آورند و از تحولات سیاسی و اجتماعی آگاه باشند، از مذهب و اعتقادات و فرهنگ مردم جامعه شناخت داشته باشند، سلیقه‌ها و علاقه‌های مردم را بشناسند، میزان درآمد مردم را بررسی کنند و با فناوری‌های موجود در جامعه آشنا باشند. همه این موارد در محیط کلان دسته‌بندی می‌شوند.

محیط خرد (محیط نزدیک) بازاریابی، دربرگیرنده عواملی است که به‌طور مستقیم و بدون واسطه روی شرکت تاثیر می‌گذارد، مانند اطلاعات از رقبا، اطلاعات از واسطه‌ها، اطلاعات از تامین‌کنندگان، اطلاعات از کارکنان شرکت و خانواده‌های‌شان، اطلاعات از مردم و اطلاعات از تصمیمات دولت که مستقیما بر شرکت اثرگذار است. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید