چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

ارائه را با همان قدرتی شروع کنید که مخاطبان تشنه آن هستند.

نحوه شروع و خاتمه ارائه تکلیف همه چیز را تعیین می کند، هیچ چیز دیگری به اندازه یک شروع میخکوب کننده و یک خاتمه هیجان انگیز بر تأثیرگذاری سخنرانی و ارائه تان اثر نمی گذارد. اینترنت مملو از ایده هایی فوق العاده برای شروع و خاتمه سخنرانی است. اگر متداول ترین اشتباه های سخنرانان را بشناسید و از آنها اجتناب کنید، از اکثر سخنرانان جلوتر خواهید بود. اما پیش از آن که جملات جذاب و به یادماندنی را در اینترنت جست وجو کنید، باید بدانید که چطور می توانید جملات مناسب را انتخاب کنید.

چگونه انتخاب کردن بسیار مهم است، چون تمام موفقیت سخنرانی به توانایی شما در مسحور کردن مخاطبین تان از همان لحظه نخست تا پایان وابسته است. پیش از هر چیز باید بدانید که مهم ترین مسئله در هر سخنرانی چیست، پس از آن رمز و راز یک مقدمه و موخره جذاب و گیرا را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

مهم ترین مسئله هر سخنرانی؟ مخاطبین

هر سخنرانی بدون جملات میخکوب کننده آغازین و پایانی، از همان ابتدا و حتی پیش از شروع شدن محکوم به شکست است. چرا که یک آغاز مجذوب کننده توجه مخاطبان را جذب می کند و یک پایان به یادماندنی مخاطبان را تحت تأثیر قرار می دهد.

مخاطبین بدون توجه به شما گوش نمی کنند و اگر موفق نشوید، مخاطبین تان را تحت تأثیر قرار دهید، هیچ تغییری رخ نمی دهد. هم توجه و هم تأثیرگذاری لازمه یک ارائه موفق است.

بگذارید اول با مقدمه سخنرانی شروع کنیم، از همان لحظه ای که شروع به صحبت می کنید، دقیق تر بگوییم از همان لحظه ای که روی سن قدم می گذارید، اعتماد و توجه شنوندگان را به دست می آورید یا از دست می دهید.

اما چطور می توانید توجه و اعتماد شنوندگان را به دست بیاورید؟ باید آن چیزی را که شنوندگان می خواهند، به آنها بدهید: باید برای آنها اجرا کنید.

اجرا

تمام افرادی که در سالن سخنرانی نشسته اند، چه شما را بشناسند، چه اولین باری باشد که شما را می بینند، می خواهند که شما آنها را به هیجان بیاورید. تفاوتی ندارد که برای هیأت مدیره سخنرانی می کنید یا در یکی از شلوغ ترین سخنرانی های تد برنامه دارید، در هر حال شنوندگان منتظرند که احساسات شان را به غلیان دربیاورید. مخاطبین تان از شما انتظار دارند که آنها را با جریان سیال سخنان تان به جایی ببرید که کاملاً برای شان جدید باشد.

واقعاً فکر می کنید آنها در این سفر شما را همراهی خواهند کرد، اگر نهایت هیجانی که می توانید در آنها تزریق کنید، این باشد: «بسیار خب، خیلی ممنون که تشریف آوردید. من عادت به سخنرانی در جمع ندارم، اما دوستان اصرار کردند تا چند جمله ا ی را در آخر بگویم. می خواستم بگویم که. . .»

مطمئن باشید که با چنین مقدمه پیش پاافتادهای از همان ابتدا همه شروع به خمیازه کشیدن خواهند کرد. همان طور که می بینید، نوع مقدمه و موخره نیست که مهم است. این موضوع بسیاری از سخنرانان را سردرگم می کند. نکته حیاتی، صرف نظر از نوع آغاز و پایان تان نیرویی است که با آن با شنوندگان تان ارتباط برقرار می کنید. اجازه بدهید بیشتر درباره این نیروی ارتباطی صحبت کنیم.

مطلب مرتبط: همه آنچه در مورد شناخت مخاطب هدف باید بدانیم

جلب توجه مخاطبین

مقدمه سخنرانی یک هدف دارد: شنوندگان را متقاعد کنید تا ارزشمندترین و نایاب ترین دارایی خود، یعنی وقت و توجه شان، را برای دقایق متمادی در اختیارتان بگذارند. مقدمه سخنرانی قرار نیست که صلح جهانی را به ارمغان بیاورد یا مانند نمایشنامه های شکسپیر پرطمطراق باشد. مقدمه سخنرانی باید به گونه ای باشد که شنوندگان را مجاب کند که این سخنرانی ارزش گوش دادن و وقت گذاشتن را دارد.

برای شروع سخنرانی گزینه های متعددی، مانند بازگو کردن نقل قول، مطرح کردن یک سؤال عمیق یا ارائه یک پیشنهاد پیش رو دارید. شروع جذابی که هیچ گاه شکست نمی خورد، این است: «می خواهم یک داستان برای تان تعریف کنم.» واقعاً چه کسی دوست ندارد که به یک داستان هیجان انگیز گوش بدهد؟ در واقع تقریباً تمام مقدمه ها باید به طور ضمنی یا به صراحت در قالب یک داستان بیان شود، چون هر سخنران ماهری حداقل یک داستان در چنته خود دارد.

استیو جابز سخنرانی خود را در جشن فارغ التحصیلی استنفورد در سال 2005 اینگونه شروع کرد:

«راستش را بخواهید، من هیچ وقت از دانشگاه فارغ التحصیل نشدم و این مراسم نزدیک ترین مواجهه من با فارغ التحصیلی است. امروز می خواهم سه داستان را از زندگی خودم برای تان تعریف کنم. فقط همین، هیچ موضوع مهمی را نمی خواهم بگویم، فقط سه داستان. داستان اول از این قرار است. . .»

همین شروع داستانگونه کافی است تا مخاطبان سراپا گوش شوند. چون جابز را می شناسیم و فهمیده ایم که قرار است سه داستان را برای مان تعریف کند، اگر داستان جذابی نشنویم، حس می کنیم که به ما خیانت شده است. دوست داریم سه داستان را از زبان جابز افسانه ای بشنویم. جابز به همین سادگی توجه ما را به دست آورده و چند دقیه از زمان باارزش مان را مال خود کرده است.

بهترین نوع مقدمه

سؤال اغلب مشتریانی که برای سفارش سخنرانی به متخصصین مراجعه می کنند، این است که چطور باید سخنرانی شان را شروع کنند؟

نوشتن سخنرانی یک هنر است، نه یک علم. تنها جواب درست به این سؤال که «چه چیزی باید انتخاب کنم؟» این است «هر چیزی که جواب بدهد.»

بنابراین باید تمرین کنید، تجربه کسب کنید و خودتان ببینید که چه مقدمه ای برای سخنرانی تان و انتقال پیام تان مناسب است. شاید مقدمه مناسب شما متن یک ترانه یا یک شعر باشد. ممکن است آمار تکان دهنده ای که از یک مقاله سفید جدید استخراج کرده اید، توجه مخاطبین تان را جلب کند. مقدمه های انتخابی خود را روی دوستان تان امتحان کنید و مؤثرترین آنها را انتخاب کنید.

اگر شنوندگان تان بعد از شروع توفانی شما آماده شنیدن بقیه سخنرانی بودند، می توانید مطمئن شوید که توجه شان را جلب کرده اید و آنها به این نتیجه رسیده اند که این سخنرانی ارزش گوش دادن را دارد.
با این توصیف رمز یک شروع میخکوب کننده این است: مقدمه سخنرانی تان را به گونه ای تدوین کنید که ارزش وقت گذاشتن و توجه کردن را داشته باشد. بعد از آن همه چیز در اختیار شما قرار می گیرد.

منبع : incarabia
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LnWM54mz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه